آفتاب
منابع امنیتی عراق:

یک پهپاد جاسوسی اسراییلی در کمربند امنیتی بغداد سرنگون شد

یک پهپاد جاسوسی اسراییلی در کمربند امنیتی بغداد سرنگون شد

تهران - ایرنا - پایگاه خبری ˈنهرین نتˈ به نقل از مقام های آگاه عراق نوشت که نیروهای امنیتی این کشور موفق شدند یک فروند ˈپهپاد جاسوسیˈ رژیم صهیونیستی را در کمربند امنیتی بغداد سرنگون کنند.

بر اساس این گزارش، مقام های عراقی گفتند که این هواپیما پس از سقوط خسارت چندانی ندید و نیروهای عراقی آن را در اختیار گرفتند.

نهرین نت روز شنبه اعلام کرد: پهپاد صهیونیستی که هفته قبل سرنگون شده، حاوی دوربین های بسیار دقیق و مدارهای الکترونیکی بود که تصاویر را به طور مستقیم به اتاق فرماندهی که کنترل هواپیما را در اختیار داشت، ارسال می کرد.

به گفته مقام های عراقی، سفارت آمریکا پس از سرنگونی این پهپاد، بی درنگ با دفتر ˈنوری المالکیˈ به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق تماس گرفت و از وی خواست که هواپیما را تحویل دهد، اما مقامات عراق با این درخواست مخالفت کردند.

مقام های عراقی افزودند: با این حال، دفتر فرماندهی کل نیروهای مسلح متوجه شد که یک مقام امنیتی عراق خودسرانه و بدون موافقت فرماندهی کل نیروهای مسلح و یا وزارت دفاع عراق، بقایای پهپاد را به افسران سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) مستقر در سفارت این کشور در بغداد واقع در منطقه ˈخضراءˈ (سبز) تحویل داد.

این مقام های ادامه دادند: دستور تحقیق درباره این اقدام خودسرانه و انگیزه ˈمقام امنیتیˈ که از افسران نیروهای مسلح است و بدون مجوز فرماندهان امنیتی بقایای هواپیما را به سفارت آمریکا تحویل داد، صادر شده است.

براساس برخی گمانه زنی ها، افسر یاد شده از عوامل مخفی ˈسیاˈ در عراق است.

بر اساس این گزارش، تحولات مربوط به این پهپاد سرنگون شده نگرانی هایی را در میان محافل امنیتی و فرماندهان گردان های داوطلب عراقی از این بابت برانگیخته است که آمریکا از پهپادها برای رصد فعالیت و تحرکات ارتش و نیروهای داوطلب عراقی استفاده می کند و اطلاعات دریافتی اش را در اختیار رهبران این گروه تروریستی ˈداعشˈ قرار می دهد تا از آن برای حمله به ارتش و داوطلبان عراقی استفاده کند.

به گفته مقام های عراقی، فرماندهان امنیتی و فرماندهان گردان ها و کمیته های نیروهای داوطلب از این که سیا از محل سفارت آمریکا در بغداد، طرح هایی را برای رصد تحولات کمربند امنیتی بغداد و دیگر مناطق عراق به اجرا درمی آورد و درباره تحرکات نیروهای ارتش و داوطلبان مردمی اطلاعات گردآوری می کند تا در اختیار داعش قرار دهد، ابراز نگرانی کرده اند.

فرماندهان عراقی احتمال می دهند که هدف از این توطئه های سیا، ایجاد شکاف امنیتی در کمربند امنیتی بغداد و تسهیل نفوذ تروریست ها برای اجرای عملیات تروریستی به پایتخت به منظور بهره برداری از آن در جهت تبلیغات رسانه ای و روانی و القای این باور است که بغداد به هدف آسانی برای تروریستهای داعش و ˈمتحدان بعثیˈ آن بدل شده است.

به گفته مقام های عراقی، این احتمال هم وجود دارد که هدف از طرح های سیا در عراق، رعب آفرینی در میان ساکنان پایتخت و تحت الشعاع قرار دادن دستاوردهای امنیتی نیروهای داوطلب و ارتش در بازپس گیری مناطق گسترده ای در صلاح الدین، جنوب عراق، شمال بابل و در استان الانبار باشد.

مقام های عراقی تاکید کردند که تصاویری از سرنگونی هواپیمای جاسوسی اسراییل، دستگاه های الکترونیکی پیچیده داخل آن و همچنین کلمات عبری حک شده روی برخی از قسمت های هواپیما، در اختیار نیروهای امنیتی عراق قرار دارد.

رسانام**1408**7074**1651
کد N434198

وبگردی