آفتاب

وزیرخارجه آلمان جنایات گروه تروریستی داعش در عراق را محکوم کرد

وزیرخارجه آلمان جنایات گروه تروریستی داعش در عراق را محکوم کرد

برلین - ایرنا - فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان با صدور بیانیه ای جنایات اخیر گروه تروریستی داعش در شهرهای مختلف عراق از جمله کشتار ایزدی ها در شمال این کشور را محکوم کرد.

دربیانیه روز شنبه وزیر امورخارجه آلمان آمده است:ˈ قتل عام اقلیت های مذهبی در عراق از جمله مسیحیان ، ایزدی ، آواره کردن این افراد و تحت فشار قرار دادن آنان برای تغییر دین خود که از سوی تروریست های داعش انجام می شود، ابعاد جدیدی از وحشت آفرینی است.ˈ

اشتاین مایر تاکید کرد:ˈ اقدامات داعش نشان می دهد این گروه تروریستی تا چه اندازه نه تنها برای مردم سوریه و عراق خطرناک است بلکه کل منطقه را نیز تهدید می کند.ˈ

وزیر امور خارجه آلمان افزود: ˈ در بین اقشار و گروه هایی که از سوی این گروه تروریستی مورد تهدید و آزار قرار دارند، نه تنها غیر مسلمانان بلکه حتی مسلمانانی هستند که از افکار و عقاید این افراد پیروی نمی کنند.ˈ

در بیانیه اشتاین مایر همچنین اضافه شده است: ˈ نکته مهم در این رابطه این است که طرفین سیاسی در عراق اعم از شیعه،سنی و کردها بتوانند به جنگ قدرتی که از چند ماه قبل بین آنها درگرفته پایان داده و بر سر ایجاد یک دولت جدید به تفاهم دست یابند با این هدف که به اقدامات و جنایات غیر انسانی این گروه تروریسی پایان داده شود.ˈ

یزیدیان،ایزدی ها یا ایزدیان اقلیت مذهبی کردی هستند که در شمال عراق ،سوریه ،جنوب شرقی ترکیه و قفقاز زندگی می کنند. ایزدیان به گویش خاصی از زبان کردی صحبت می کنند. آیین شان آمیزه ای از عقاید اسرارآمیز و ادیان پیش از اسلام و عقاید اسلامی است. یهودیت، مسیحیت، نسطوری، مزدیسنا و تصوف بر آیین ایزدیان تاثیر گذاشته است.

گروه تروریستی داعش در ادامه جنایات و اقدامات خشونت آمیز خود در شهرهای مختلف عراق ، اوایل هفته ای که گذشت نزدیک به 200 هزار نفر از این اقلیت شمال عراق را بدون مهلت قبلی مورد تهاجم قرار داد و بیش از دهها جوان ایزدی را یکجا اعدام کرد و دختران و زنان جوان آنان را به اسارت برد.

هم اکنون چند هزار خانوار از ایزدی ها در کوههای اطراف سنجار در محاصره نیروهای داعش قرار دارند و مرگ همه آنان را تهدید می کند.

در همین رابطه سخنگوی هلال احمر عراق روز گذشته اعلام کرد که گروه داعش در ادامه جنایت های خود علیه اقلیت ها در این کشور، این بار بازاری را در استان نینوا برای فروش زنان مسیحی و یزیدی به عنوان کنیز باز کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد الخزاعی سخنگوی هلال احمر عراق اعلام کرد اعضای گروه ˈدولت اسلامیˈ (داعش) بازاری برای فروش زنان ایزدی (یزیدی) و مسیحی باز کرده و به فروش زنان به عنوان ˈکنیزˈ در بازارهای شهر نینوا می پردازند.

همچنین آنها ده ها خانواده ایزدی، ترکمان و مسیحی را در فرودگاه تل عفر بازداشت کرده و تمامی مردان این خانواده ها را کشتند.

این مسئول هلال احمر عراق از تمامی سازمان های بشردوستانه، جامعه جهانی و دولت عراق خواست برای بررسی اوضاع وخیم انسانی در نینوا اقداماتی اتخاذ کنند.

فتنه داعش در شمال عراق که از 20 خرداد ماه گذشته با سقوط شهر موصل شروع شد، باعث آوارگی بیش از یک و نیم میلیون شهروند عراقی شده و چند هزار تن از جوانان و مردان کشته شده اند و از سرنوشت بسیاری از شهروندان ازجمله دختران و زنان جوان اطلاعی دردست نیست. با این حال بیشترین آسیب بحران اخیر به زنان و کودکان وارد شده که هنوز دولت عراق آمار و اطلاعات دقیقی از آن ندارد.

اروپام** 2051** 1701 **1561**5981
کد N434158

وبگردی