آفتاب

یوسفیان ملا: دستگاه‌های نظارتی با یکدیگر موازی‌کاری می‌کنند

یوسفیان ملا: دستگاه‌های نظارتی با یکدیگر موازی‌کاری می‌کنند

عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، با بیان این که در حال حاضر دستگاه‌های نظارتی با یکدیگر موازی‌کاری می‌کنند، ساماندهی این دستگاه‌ها را از مهمترین راه‌های برخورد سازمان یافته با فساد در کشور عنوان کرد.

عزت‌الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور در مورد سوء مدیریت در دوره‌های قبل و بروز برخی موارد فساد، یادآور شد: نمی‌توان گفت در گذشته در برابر موارد فساد سکوت شده است بلکه برخی از این موارد ابتدا شکل فساد نداشته مثل معوقات بانکی که در همه کشورها وجود دارد و در ایران هم معوقات بانکی است ولی به تدریج این معوقات زیاد می‌شود و به مرزی می‌رسد که اقتصاد کشور را تهدید می‌کند، اینجاست که شکل فساد به خود می‌گیرد.

وی افزود: در موضوع واگذاری اراضی هم این کار ابتدا در شرایط قابل قبولی بوده اما کم‌کم به نقطه‌ای رسیده که اموال عمومی دولت و انفال کشور را تهدید کرده است لذا نمی‌توان گفت در موردی ابتدائا فساد بوده است اما دولت می‌تواند برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد تا تکرار برخی مسائل شکل فساد به خود نگیرد.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: بدون تعارف دستگاه‌های نظارتی در حال حاضر تقریبا با یکدیگر موازی‌کاری می‌کنند ما با حجم بالایی از دستگاه‌های نظارتی روبرو هستیم و افراط در بخش نظارت خیلی زیاد شده و این امر به خاطر این است که موازی‌کاری می‌شود، مثلا کارهایی که سازمان بازرسی می‌کند را دیوان محاسبات هم انجام می‌دهد و یا همان کارهایی که دیوان محاسبات می کند را حراست‌ها هم به نوعی انجام می‌دهند، بعضا هم مواردی وجود دارد که هیچ کدام از دستگاه‌های دولتی به دنبال آن نمی‌روند.

یوسفیان با تأکید بر لزوم هماهنگی و همراهی دستگاه‌های نظارتی با یکدیگر، اضافه کرد: رئیس جمهور و دولت می‌توانند با تدوین و ارائه لایحه‌ای به مجلس در ساماندهی دستگاه‌های نظارتی موثر باشند.

وی در ادامه با بیان این‌که در صورت اجرای قوانین موجود در زمینه مبارزه با فساد، میزان فساد به حداقل ممکن می‌رسد، گفت: ما نقص قانون نداریم و قوانین ما در زمینه مبارزه با فساد هم کم نیست اما در اجرا مشکل داریم و بخشی از این موضوع به بدنه دولت برمی‌گردد که باید قوانین را اجرا کند.

این عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به این‌که براساس قانون ارتقاء سلامت اداری دولت و وزرا متولی مبارزه با فساد هستند، اظهار کرد: دولت حداقل می‌تواند در مورد مواردی از فساد که به آن اعتراض دارد به گونه‌ای عمل کند که از تکرار این موارد جلوگیری شود. مثلا در موضوع معوقات بانکی که بخش عمده‌ای از مفاسد اقتصادی است هیچ برنامه مدونی از دولت نیامده، ستاد مبارزه با مفاسد هم تنها می‌تواند با معلول مبارزه کند و این دولت است که باید علت‌ها را از بین ببرد.

یوسفیان با تأکید بر لزوم ارائه راهکار درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی، گفت که صرف بیان مشکلات نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت بلکه باید برای جلوگیری از فساد و عدم تکرار موارد فساد راهکار مشخصی ارائه کرد.

انتهای پیام

کد N433875

وبگردی