آفتاب
تفسیر رسانه های آمریکایی از رویکرد جدید واشنگتن علیه داعش؛

بازگشت اوباما به باتلاق عراق

بازگشت اوباما به باتلاق عراق

تهران- ایرنا- در حالیکه ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا سه سال قبل با تبلیغات فراوان ارتش این کشور را از عراق خارج کرد، از روز گذشته به باتلاقی بازگشت که بار قبل خروج از آن نزدیک به 10 سال به طول انجامید.

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی روزنامه ˈلس آنجلس تایمزˈ، اوباماˈ طی سه سال گذشته همواره تبلیغ می کرد حمله به عراق را پایان داده، در حالیکه ارتش آمریکا امروز بار دیگر به باتلاق عراق بازگشته است.

مشاوران اوباما غیر از اینکه اصرار دارند سرباز جنگی دیگری به عراق اعزام نمی شود، محدودیت ها یا پایان مشخصی برای حمله هوایی واشنگتن در عراق مطرح نکرده اند. با در نظر گرفتن نارضایتی اوباما برای اعزام سرباز به سوریه و دیگر کشورهای درگیر جنگ کاخ سفید با فشارهایی برای توضیح این موضوع روبروست که چرا عراق را مساله ای متفاوت قلمداد کرده است، حملات هوایی چه اهدافی را محقق خواهد ساخت و آیا اوباما طرح جدیدی از جنگ قدیمی را اجرا می کند؟

ژنرال ˈدیوید بارنوˈ فرمانده ارشد آمریکا در افغانستان 2003 تا 2005 گفت: به نظر من این حادثه نقطه عطفی است. اکنون که ما از ابزار آلات کشنده در عراق استفاده می کنیم، از مقطع حساسی عبور کرده ایم و بازگشت به مقطع گذشته دشوار است.

با آنکه گفته می شد رییس جمهوری آمریکا از ماه ها قبل با بازگشت دوباره ارتش این کشور به عراق مخالفت کرده است و حتی در زمانی که گروه تروریستی داعش در عراق قدرت گرفت تنها به اعزام مشاوران نظامی به آن کشور بسنده کرد، به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا پشت درهای بسته کارخانه های اسلحه سازی آمریکایی که موشک های ˈهل فایرˈ را تولید می کنند برای انجام سفارش ها و ارسال سلاح به عراق ساعات کاری خود را افزایش دادند. هواپیماهای شناسایی با سرنشین و بدون سرنشین و ماهواره ها اطلاعات دقیق و کاملی در تمام 24ساعت شبانه روز از وضعیت ˈاربیلˈ مرکز اقلیم کردستان عراق و دیگر شهرهای کلیدی این کشور دارد.

در حالیکه آمریکا پروازهای شناسایی با هواپیماهای بدون سرنشین و جت های جنگی را نزدیک اربیل آغاز کرده و از روز گذشته دستور بمباران مواضع داعش را اوباما به ارتش این کشور داد، انتظار می رود شبه نظامیان وابسته به داعش ابتدا با پراکنده شدن نیروهای خود به این امر پاسخ دهند اما بعد از خسارات جانی و تجهیزاتی فراوان عقب نشینی خواهند کرد و آمریکا امیدوار است این حملات دست کم باعث تعویق و تاخیر در پیشروی های نظامی آنان شود.

ˈداگلاس اولیوانتˈ افسر بازنشسته ارتش آمریکا که در عراق خدمت کرده است می گوید حملات محدود هوایی آمریکا می تواند مفید باشد زیرا اعضای داعش توانایی کافی برای به دست گرفتن کنترل بغداد و اربیل را نداشته اند اما بسیاری از کارشناسان نظامی آمریکایی با این نظر مخالفند. عده ای از منتقدان هشدار می دهند حملات هدفمند ناکارآمد است.

ˈاستفان بیدلˈ کارشناس مسائل دفاعی در شورای روابط خارجی معتقد است: حملات هوایی محدود به هیچ وجه به پایان درگیری های فرقه ای در عراق منجر نخواهد شد و در شرایطی که شکست قطعی شبه نظامیان روی ندهد اوباما مجبور است هر روز به میزان این حملات بیفزاید که بار دیگر عراق را به باتلاقی برای آمریکا تبدیل خواهد کرد.

بارنو می گوید: اگر گروه داعش که گفته می شود هزاران عضو دارد به پیشروی های خود ادامه داده یا متوجه بخش های دیگر عراق شوند، آمریکا با فشار بیشتری برای گسترش حملات هوایی یا حتی اعزام نیروی جنگی به عراق یا کردستان روبرو می شود تا این حملات دقیق تر انجام شود یا نیروهای جنگی تاکتیک های ارتشی را به نیروهای عراقی و کرد بیاموزند.

در همین حال روزنامه آمریکایی ˈبوستون هرالدˈ نیز در گزارشی با عنوان ˈحملات هوایی شبه نظامیان را جسورتر می کندˈ به نقل از ˈآنتونی زینیˈ دریادار بازنشسته ارتش آمریکا نوشت: ما آنها (اعضای گروه تروریستی داعش) را به شدت مورد حمله قرار داده ایم...این حملات هوایی می تواند آنها را جسورتر کند تا دیر یا زود انتقام بگیرند.

ˈادموند غریبˈ کارشناس مسائل خاورمیانه می گوید: با آنکه حملات هوایی آمریکا می تواند پیشروی های داعش را در عراق کند سازد اما روند کلی تحولات را تغییر نخواهد داد و مانع از درگیری های فرقه ای نمی شود. شرایط داخل یک کشور را تنها با حمله هوایی نمی توان تغییر داد، این بمب ها توازن را در عراق تغییر نمی دهد که تنگنای پیش روی دولت کنونی عراق است.

ˈگری اشمیتˈ رییس مرکز مطالعات راهبردی ˈمریلین ورˈ در واشنگتن نیز گفت: تروریست های خارجی که به استخدام داعش درآمده اند در تلافی حملات هوایی واشنگتن در اروپا و آمریکا اقدامات تروریستی انجام می دهند.

اشمیت می افزاید: می توان امیدوار بود که با این حملات داعش عقب نشینی می کند و حملات خود را در منطقه متمرکز می کند اما زمانی که قوای خود را بازیابند، بار دیگر مواضع غرب را هدف قرار خواهند داد.

اروپام**9157** 1337
کد N433772

وبگردی