آفتاب

وقتی جای پای آمریکا در مرزهای چین محکمتر می شود/توافق واشنگتن و دهلی برای افزایش روابط نظامی

وقتی جای پای آمریکا در مرزهای چین محکمتر می شود/توافق واشنگتن و دهلی برای افزایش روابط نظامی

تصمیم نخست وزیر هند برای توسعه توان نظامی این کشور سبب شده تا آمریکا فرصتی مناسب برای افزایش حضور خود در نزدیکی مرزهای چین بیابد از همین رو وزیر دفاع ایالات متحده در سفر به دهلی موافقت "سرزمین ماهاراجه" برای گسترش روابط نظامی میان دو کشور را جلب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، هند از چندین ماه قبل شاهد سفر مقامات مختلف کشورهای غربی به دهلی برای عقد قراردادهای نظامی و فروش جنگ افزارهای مختلف است. در همین راستا مقاماتی همچون "لوران فابیوس" وزیر خارجه فرانسه، "ویلیام هیگ" وزیر خارجه وقت انگلیس، سناتور "جان کری" از مقامات ارشد سنای آمریکا، و تعدادی دیگر از مقامات غربی به دهلی سفر کرده و توافق نامه هایی در زمینه همکاری های نظامی میان طرفین امضا شد.

دلیل هجوم کشورهای غربی به هند برای عقد قرارداد نظامی تصمیم "نارندا مودی" برای نوسازی و تجهیز توان نظامی هند است. این تصمیم فرصتی مناسب برای آمریکا به وجود آورده تا حضور خود در نزدیکی مرزهای چین را افزایش دهد. آمریکا از سال 2010 میلادی استراتژی نظامی خود را بر پایه کنترل چین و افزیش حضور در آسیا بنا نهاده و از همین رو برای محدود کردن پکن از هر فرصتی استفاده می کند.

افزایش شمار نظامیان در کشورهای شرق آسیا به بهانه حمایت از همپیمانان در مقابل تهدیدات کره شمالی، دامن زدن به تنش های مرزی میان چین و دیگر کشورهای حوزه دریای چین و حمایت از مواضع این کشورها، حمایت از بودائیان تبت و همچنین جریانهای خاص در سینکیانگ همگی مواردی هستند که آمریکا برای مقابله با چین به آنها دست می زند.

در همین راستا "چاک هیگل" وزیر دفاع آمریکا به هند سفر کرده است. به نوشته ایندیا تایمز، هیگل روز گذشته با "آران جایتلی" وزیر دفاع و اقتصاد هند، دیدار کرده و طرفین در پایان این گفتگوها با عقد توافقات جدید دفاعی، مبادله فناوری های نظامی و همچنین توسعه مبادلات اقتصادی موافقت کرده اند.

به نوشته ایندیا تایمز، یکی از مهمترین مواردی که وزیران دفاع آمریکا و هند درباره آن توافق کرده اند افزایش امکان همکاری های دفاعی است و واشنگتن و دهلی در سفر دو روزه هیگل به هند درباره راه های افزایش این همکاری و قدرتمندتر کردن آن به توافقاتی دست یافته اند.

جایتلی در این دیدار بر لزوم نوسازی صنایع نظامی هند تاکید کرده و این دقیقا همان نکته ای است که نخست وزیر هند بر روی آن نظر دارد. وزیر دفاع هند در بخشی از اظهارات خود در این ربطه گفت: توسعه توان نظامی هند هدفی اصلی است که سیاست های فعلی ما را راهنمایی می کند. در این راستا ما اقداماتی برای افزایش جذب سرمایه گذاری های خارجی در بخش دفاعی خود انجام داده ایم.

وزیر دفاع هند در ادامه گفت: ما امیدوار به آینده برای افزایش همکاری های خود با آمریکا در این حوزه هستیم. و در همین راستا روز چهارشنبه هفته گذشته نیز لایحه افزایش سرمایه گذاری های خارجی در صنابع دفاعی هند در پارلمان تصویب شد. به موجب این مصوبه، میزان سرمایه گذاری های خارجی در صنابع دفاعی هند از 26 درصد به 49 درصد افزایش می یابد.

در همین رابطه وزارت دفاع هند نیز شب گذشته با صدور بیانیه ای اعلام کرد: از آنجا که هند توسعه بومی و تولید بومی را رد نظر دارد توافقاتی با آمریکا در زمینه استفاده از فناوری های نظامی به عمل آورده است.

بر اساس این گزارش گویا توافقاتی برای فروش بالگردهای پیشرفته نظامی به هند میان وزیران دفاع دو کشور به عمل آمده است.

همان طور که اشاره شد این نیاز هند فرصتی مناسب برای آمریکا به وجود آورده تا استراتژی نظامی خود در آسیا را پیاده کند اما صرف نظر از آمریکا، هند نیز از این نیاز آمریکا به خوبی بهره می برد. چین و هند دو رقیب جدی در آسیا محسوب می شوند که با وجود داشتن روابط اقتصادی از هیچ کوششی برای پیشی رفتن از یکدیگر چشم پوشی نمی کنند.

از همین رو نیاز آمریکا به هند برای مقابله با چین موجب شده تا دهلی نیز فرصتی مناسب برای عرض اندام در مقابل پکن پیدا کند. البته روابط هند و آمریکا در سال گذشته به دلیل مشکلاتی که برای یک دیپلمات هندی در ایالات متحده به وجود آمد دچار تنش شد اما با این وجود نیاز دو کشور به یکدیگر و داشتن یک حریف واحد موجب شده تا واشنگتن و دهلی چندان خود را سرگم این تنش ها نکنند.

 

 

کد N433735

وبگردی