آفتاب

سازمان ملل: وضعیت امنیتی متزلزل در محل سقوط هواپیمای مالزی مانع تحقیقات شده است

سازمان ملل: وضعیت امنیتی متزلزل در محل سقوط هواپیمای مالزی مانع تحقیقات شده است

سازمان ملل اعلام کرد: وضعیت امنیتی متزلزل در محل سقوط هواپیمای مسافربری MH17 مالزی در شرق اوکراین مانع پیشبرد تحقیقات درباره این حادثه شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، "ایوان سیمونوویچ" معاون دبیر کل سازمان ملل در امور حقوق بشر در نشست شورای امنیت حول محور وضعیت کنونی شرق اوکراین گفت: در حالی که ممکن است ساقط شدن این هواپیما برابر با یک جنایت جنگی باشد، یک تحقیقات تمام و کمال، موثر، مستقل و بی طرفانه برای مشخص کردن حقایق و شرایط این اقدام لازم است.

وی افزود: این تحقیقات تحت رهبری هلند در حال انجام است اما با وجود اعلام آتش‌بس توسط دولت کی‌یف در اطراف این منطقه، وضعیت امنیتی متزلزل در محل سقوط این هواپیما ادامه دارد و مانع پیشروی محققان شده که این مساله بسیار نگران‌کننده است.

سیمونوویچ ادامه داد: توقف درگیری‌ها و تضمین امنیت محل سقوط این هواپیما بسیار ضروری و مهم است. به طور همزمان محاکمه مسئولین این جنایات جنگی که قوانین بین‌المللی حقوق بشر و قوانین بین‌المللی بشردوستانه را به طور بسیار جدی نقض کرده‌اند، لازم و ضروری است.

این هواپیمای بوئینگ 777، 17 ژوئیه سال جاری میلادی در نزدیکی مرز اوکراین و روسیه ساقط شده و جان تمامی 298 سرنشین و خدمه آن را گرفت.

هیات نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد: چهار کارشناس هلندی و استرالیایی پنجشنبه دو هفته گذشته به این منطقه در شرق اوکراین دسترسی پیدا کرده و تحقیقات خود را آغاز کردند.

مقامات اوکراین در چند روز گذشته تصریح کردند، این هیات تحقیقاتی بین‌المللی پس از بررسی محتویات جعبه‌های سیاه به "تقلیل فشار انفجاری گسترده" به عنوان دلیل احتمالی این فاجعه اشاره کرده‌اند. "تقلیل فشار انفجاری" بدان معناست که بدنه هواپیما به طور ناگهانی متلاشی شده و شانس بسیار اندکی برای زنده ماندن مسافران باقی می‌ماند.

انتهای پیام

کد N433715

وبگردی