آفتاب

درخواست مجدد شورای امنیت برای آتش‌بس در سودان جنوبی

درخواست مجدد شورای امنیت برای آتش‌بس در سودان جنوبی

شورای امنیت سازمان ملل با اعلام هشدار قرمز درباره بحران سیاسی، امنیتی و قوانین بشردوستانه در سودان جنوبی، از رهبران سیاسی خواست تا توافقنامه صلح را اجرا کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، رئیس شورای امنیت در بیانیه‌ای نسبت به وضعیت رو به زوال سیاسی و امنیتی و گسترش فاجعه انسانی در سودان جنوبی که در پی نزاع‌های سیاسی جنبش آزادی‌بخش خلق سودان و خشونت‌های رهبران نظامی و سیاسی این کشور از دسامبر 2013 ایجاد شده است، هشدار قرمز اعلام کرد.

اعضای شورای امنیت نقض مکرر آتش‌بس، قوانین بشردوستانه و حقوق بشر را به شدت محکوم کرده و بر اهمیت مجازات ناقضان تاکید کردند.

در این بیانیه هم‌چنین از دولت سودان جنوبی و جنبش آزادی‌بخش خلق سودان خواسته شده تا به طور کامل در مذاکرات صلح پیش رو در ماه اوت در آدیس آبابا شرکت کنند و به توافقی برای ایجاد یک دولت انتقالی وحدت ملی تا 10 اوت برسند.

در این بیانیه اعلام شد این شورا برای تحریم کسانی که جریان صلح را نقض می‌کنند، آماده است.

در ادامه این بیانیه، اعضای شورای امنیت ضمن ابراز نگرانی خود نسبت به امنیت غذایی در سودان جنوبی اعلام کردند که این کشور در آستانه قحطی است و درخواست آزادی دسترسی کمک‌های بشردوستانه را کرد.

در روزهای گذشته ادموند مولت، معاون دبیرکل برای فعالیت‌های صلح شورای امنیت طی جلسه‌ای با ارائه ارزیابی‌های هشدار دهنده از شرایط سودان جنوبی گفت: این کشور با ادامه درگیری‌ها در آستانه "فاجعه انسانی" قرار دارد.

بر اساس اطلاعات مولت، تخمین زده شده است 1.5 میلیون نفر در درگیری‌های بین سالوا کر، رئیس جمهور فعلی و ریک مچار، رئیس جمهور سابق سودان جنوبی آواره شده و حدود 100 هزار نفر غیر نظامی به پایگاه‌های سازمان ملل در این کشور گریخته‌اند.

سه توافقنامه آتش‌بس پیشین، همگی نقض شده‌اند.

انتهای پیام

کد N433659

وبگردی