آفتاب
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س):

حریت، آزادگی و صداقت از ویژگی‌های یک خبرنگار است

حریت، آزادگی و صداقت از ویژگی‌های یک خبرنگار است

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: حریت، آزادگی و صداقت از ویژگی‌های یک خبرنگار است.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: حریت، آزادگی و صداقت از ویژگی‌های یک خبرنگار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد سعیدی در آئین غبارروبی حرم مطهر حضرت معصومه(س) از سوی اصحاب رسانه، خبرنگاری را رسالتی سنگین و مهم در جامعه دانست و گفت: حتی در قرآن کریم به جایگاه و اهمیت صدق خبر و آورنده خبر تاکید شده است پس خبرنگاران بدانند که چه رسالت سنگینی بر عهده دارند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) افزود: وظیفه خبرنگار در جامعه و نظام مردم‌سالار دینی به مراتب سنگین‌تر است چراکه باید مردم در جریان اخبار مهم باشند و فقط در نظام‌های دیکتاتور خبر و خبرنگاری و انعکاس حقیقت جایگاه و ارزشی ندارد.

وی انعکاس اخبار درست و حقیقت را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: دشمنان تلاش می‌کنند مردم به اخبار صحیح و کارآمد دست پیدا نکنند و جامعه در بی خبری به سر ببرد و یا اینکه می‌خواهند با انعکاس اخبار نادرست، به انحراف اذهان بپردازند پس در چنین شرایطی می‌بینیم که شغل و کار خبرنگار دارای چه اهمیتی است.

سعیدی گفت: سوژه‌های تحریف شده گاهی اعتقادات مردم را از میان می‌برد و باورهای دینی را متزلزل می‌نماید، بنابراین خبرنگار باید با استفاده از شم سیاسی و استعداد هنری به انعکاس خبرها بپردازد و با روشنگری جامعه را از تحریف بازدارد.

وی دقت در انعکاس اخبار راست را نیز یکی از سیاست‌های مهم برشمرد و یادآور شد: بنا بر مصلحت نظام شرایطی پیش می‌آید که انعکاس خبر راست نیز امنیت جامعه را به مخاطره می‌اندازد و موجب نگرانی مردم می‌شود از این رو باید در انعکاس هر خبر راستی نیز به این نکته توجه داشت.

خطیب جمعه قم تصریح کرد: قرآن کریم از منافقینی یاد می‌کند که با نشر اخبار دروغ به شایعه افکنی می‌پرداختند و در جهت منافع خود آرامش را از جامعه سلب می‌کنند از این رو یکی از رسالت‌های مهم خبرنگار راستگوئی و دقت در نشر اخبار صحیح است.

وی درخصوص مهم‌ترین ویژگی‌های یک خبرنگار گفت: خبرنگار باید هوشیار باشد و با تیزبینی مسائل جامعه را رصد کند همان گونه که هدهد در داستان سلیمان با تیزبینی ماجرای بلقیس ملکه و سرزمین کفر را می‌بیند و خبر آن را برای حضرت سلیمان می‌آورد.

سعیدی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مهم خبرنگاری حریت و آزادگی است یعنی یک خبرنگار بدون هیچ ترس و واهمه‌ای خبر خود را منعکس می‌کند و برای منافع خود آن را پنهان نمی‌نماید همچنین خبرنگاری به معنای پایبندی به رسالت و تعهد به فضای کاری نیز می‌باشد.

وی در پایان نیز تاکید کرد: جامعه باید به میزانی از روشنگری رسیده باشد که هر خبری را نپذیرد و ابتدا در جهت صداقت آن خبر تحقیق و تفحص کنند.

انتهای پیام

کد N433604

وبگردی