آفتاب

درراستای تقویت روابط با شرق - وزیر خارجه هند عازم میانمار شد

درراستای تقویت روابط با شرق - وزیر خارجه هند عازم میانمار شد

دهلی نو - ایرنا - وزیر امور خارجه هند روز جمعه دیدار سه روزه ای را از کشور میانمار به منظور تقویت بیش از پیش روابط اقتصادی در حوزه کشورهای شرق آسیا آغاز کرد.

به گزارش ایرنا، میانمار دارای اهمیت راهبردی زیادی برای هند است و دیدار خانم ˈسوشمار سوراج ˈ در واقع بخشی از برنامه دولت جدید هند به نخست وزیری ˈنارندرا مودی ˈ برای تقویت هرچه بیشتر همکاری همه جانبه با کشورهای واقع در شرق می باشد.

سوراج در طول این سفر، در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو آسه آن و نشست

عالی شرق آسیا در ˈنای پای تاوˈ پایتخت میانمار شرکت خواهد کرد.

در نشست عالی شرق آسیا مقام های کشورهایی چون هند، چین، آمریکا، کانادا و استرالیا نیز شرکت می کنند.

وزیر امور خارجه هند همچنین در نشست مجمع آسه آن برای تبادل نظر با همتایان خود در مورد امنیت منطقه ای شرکت می کند.

منابع رسمی گفته اند که خانم سوراج در حاشیه این سفر با ˈ وانگ ایی ˈ همتای چینی اش برای دومین بار در طول دو ماه گذشته دیدار و گفتگو خواهد کرد.

انتظار می رود که مقام ارشد هندی همچنین با همتایان خود از کانادا، ویتنام،استرالیا، فیلیپین، برونئی و کره جنوبی دیدار و با آنان در مورد موضوعات مورد علاقه طرفین تبادل نظر کند.

کارشناسان امور سیاسی معتقدند که نشست های دوجانبه خانم سوراج با ˈ تهین سین ˈ رییس جمهور و ˈیو. وونا مونگ لوینˈ وزیر خارجه میانمار و دیگر مقام های بلندپایه این کشور بیشترین اهمیت را برای دولت راستگرای هند در تدارک طرحی به منظور تقویت هرچه بیشتر روابط اقتصادی و راهبردی دارند.

وزیر امور خارجه هند به احتمال قوی با رهبر مخالفان در مجلس میانمار ˈاونگ سان سوکی ˈ دیدار نخواهد کرد چون وی در طول دیدار سوارج در رنگون خواهد بود.

این دیدار وزیر خارجه هند از میانمار در زمانی صورت می گیرد که دهلی نو بطور سنتی در زمینه سرمایه گذاری درکشورهای خارجی از جمله همسایگان خود در مقایسه با

چین عقب مانده ولی میانمار از این امر مستثنی می باشد.

به گفته منابع مطلع، هند در طول سال مالی 2014-2013 بیش از 300 میلیون دلار را در میانمار سرمایه گذاری کرد حال آنکه ارزش سرمایه گذاری چین در این کشور در طول همین سال کمتر از 100 میلیون دلار بود.

کارشناسان می گویند که هند و چین با یکدیگر در افزایش نفوذ راهبردی در میانمار رقابت می کنند و تنش دیپلماتیک ماه های گذشته بین میانمار و چین برای دهلی نو در بهبود رابطه مفید واقع شده است.

به گفته کارشناسان، میانمار به عنوان رییس فعلی آسه آن سعی کرده که فاصله یکسانی را با همه اعضای این مجمع که از جمله کشورهایی چون ویتنام و فیلیپین حفظ کند. ویتنام و فیلیپین در حال حاضر دارای مناقشه سرزمینی با چین هستند.

ولی به نظر می رسد که این تلاش میانمار برای حفظ یک فاصله یکسان با همه اعضای آسه آن با استقبال پکن مواجه نشده چون ارزش سرمایه گذاری های چین از بیش از چهار میلیارد دلار در طول سال مالی 2012-2011 با 90 درصد کاهش به 400 میلیون دلار در طول سال مالی 2013-2012 و سرانجام به زیر 100میلیون دلار در طول سال مالی 2014-2013 تقلیل یافته است.

آساق ** 1519 ** 262 **
کد N432343

وبگردی