آفتاب

توصیه فتح‌الله گولن به شهروندان ترکیه در مورد رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری

توصیه فتح‌الله گولن به شهروندان ترکیه در مورد رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری

فتح الله گولن روحانی برجسته ترکیه‌ای در سخنرانی خود در خصوص انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور در روز یکشنبه از ترک‌ها خواست به فردی که به شهروندان ظلم می‌کند، نسبت به آن‌ها بی‌عدالتی می‌کند و حاکمیت قانون را زیر پا می‌گذارد، رای ندهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان چاپ ترکیه، "فتح الله گولن" در این سخنرانی خود تاکید کرد: به هر کس دوست دارید، رای دهید اما به ظالم و کسی که در مورد ملت‌ بی‌عدالتی در پیش می‌گیرد یا افرادی که قانون و نظم را زیر پا می‌گذارند و به جای عمل به قانون دلخواه عمل می کنند، رای ندهید.

به نظر می‌رود منظور گولن، "رجب طیب اردوغان"، نخست وزیر ترکیه است که به شدت میان ترک‌ها اختلاف انداخته، از سیستم قضایی جنایی سوءاستفاده کرده و حاکمیت قانون را به حالت تعلیق درآورده است.

اگرچه گولن اعلام کرد که مردم می‌توانند به هر یک از سه کاندیدا که مایل هستند رای دهند اما از آن‌ها خواست تا عمیقا در این خصوص و آینده ترکیه تامل کنند. وی از بیان بردن نام کاندیدای مورد نظر خود در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه خودداری کرد اما از نوع اظهاراتش مشخص بود که اردوغان قطعا نامزد مورد علاقه وی نیست.

گولن هم چنین تاکید کرد که انتخابات ریاست جمهوری برای گرایش آینده ترکیه خواهد بود.

وی تاکید کرد: ترکیه در مسیر تبدیل شدن به یک کشور عیجب غریب است که هیچ دوستی در همسایگی خود ندارد و در شبکه‌ای از مشکلات محاصره شده است.

این چهره مذهبی ترکیه همچنین از مقامات ترکیه خواست تا رابطه خود را با مصر، سوریه، عراق و سایر کشورها بهبود بخشند و تاکید کرد که ترکیه باید روابط خود را با اتحادیه اروپا وسایرکشورهای اروپایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند و همچنین اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بهبود بخشد.

وی با تاکید بر اینکه یک تمایل غلط در انتخابات ریاست جمهوری ممکن است ترکیه را چند قطبی و تجزیه کند خاطرنشان کرد: همگان باید در این انتخابات مشارکت کنند در غیر این صورت ترکیه در منطقه منزوی خواهد شد.

وی تاکید کرد که هرگز به استثنای بسته اصلاح قانون اساسی در خصوص تقویت حقوق بنیادین که در 12 سپتامبر 2010 به رای عمومی گذاشته شد به طور علنی از هیچ حزب سیاسی حمایت نکرده است.

گولن تاکید کرد که این بسته اصلاحی مورد حمایت اتحادیه اروپا بوده و شامل اصلاحات مورد نیاز آینده ترکیه بوده است. وی وی در رفراندوم از آن حمایت کرده است.

انتهای پیام

کد N432104

وبگردی