آفتاب
/جدیدترین تحولات غزه/

تصمیمی درخصوص آتش‌بس جدید در غزه اتخاذ نشده است/هیات رژیم صهیونیستی قاهره را ترک کرد

تصمیمی درخصوص آتش‌بس جدید در غزه اتخاذ نشده است/هیات رژیم صهیونیستی قاهره را ترک کرد

هیات رژیم صهیونیستی در حالی قاهره را ترک کرد که تصمیمی درخصوص تمدید آتش‌ بس گرفته نشده است. این در حالی است که آتش بس موقتی که صبح روز سه‌شنبه آغاز شد، 8 صبح امروز (جمعه) به وقت فلسطین پایان یافت. فلسطینی‌ها در نوار غزه نیز در حمایت از گروه‌های مقاومت تظاهرات کردند. شاخه نظامی حماس نیز رژیم صهیونیستی...

هیات رژیم صهیونیستی در حالی قاهره را ترک کرد که تصمیمی درخصوص تمدید آتش‌ بس گرفته نشده است. این در حالی است که آتش بس موقتی که صبح روز سه‌شنبه آغاز شد، 8 صبح امروز (جمعه) به وقت فلسطین پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت الوطن العربی، براساس گزارش‌ها، فلسطینی‌ها در نوار غزه نیز در حمایت از گروه‌های مقاومت تظاهرات کردند. شاخه نظامی حماس نیز رژیم صهیونیستی را به ادامه درگیری‌ها تهدید کرده است.

پس از انکه هیات اسرائیلی قاهره را ترک کرد، آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از اتحادیه اروپا خواست تا ناظرانی را به گذرگاه‌های مرزی با نوار غزه اعزام کند تا بر مبادلات بازرگانی میان باریکه غزه و دیگر کشورها نظارت داشته باشند.

این مقام رژیم صهیونیستی تاکید کرد: تل آویو تمایل ندارد تا بار دیگر اداره امور غزه را در دست داشته باشد.

عدم اتخاذ تصمیم برای تمدید آتش بس

از سوی دیگر، یک مسئول فلسطینی بامداد امروز (جمعه) اعلام کرد که هیات مذاکره کننده فلسطینی تا بدین لحظه تصمیمی در خصوص تمدید آتش بس نگرفته است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از اعضای هیات مذاکره کننده فلسطینی گزارش داد که میانجی‌گران مصری پس از مذاکرات دشوار از هیات فلسطینی خواستند تا با تمدید آتش بس موافقت کند و هیات فلسطینی همچنان در حال انجام رایزنی‌هایی است تا تصمیمی در این خصوص تا قبل از ساعت پنج به وقت گرینویچ (هشت صبح به وقت غزه) اتخاذ کند، چرا که در این زمان آتش بسی که از روز سه شنبه اعلام شده بود و 72 ساعت ادامه داشت، پایان می‌یابد.

اسامه حمدان، مسئول روابط بین‌المللی در جنبش حماس نیز در مصاحبه با الجزیره با بیان اینکه روند سیاسی همچنان دارای موانعی است، گفت: مذاکرات هنوز به پایان درگیری‌ها نینجامیده است.

پیشتر اعضایی در هیات مذاکره کننده فلسطینی توافق درخصوص تمدید آتش بس برای 48 ساعت یا 72 ساعت دیگر را تکذیب کردند.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی آمادگی خود را برای آتش بس در سه روز دیگر و بدون پیش شرط اعلام کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دشواری‌های بسیاری در مسیر مذاکرات در قاهره به دلیل شروط رژیم صهیونیستی وجود دارد و این رژیم این شرط را گذاشته است که بازسازی نوار غزه در گروه خلع سلاح مقاومت باشد.

در حالی که فلسطینی‌ها خواهان این هستند که محاصره‌ها به صورت کامل پایان یابد و همچنین گذرگاه‌های مرزی به صورت همیشگی باز بمانند، مصر با بررسی مساله گذرگاه رفح در چارچوب مذاکرات کنونی در قاهره مخالف بوده و می‌گوید که این مساله مربوط به قاهره و تشکیلات خودگردان فلسطین است.

اعلام آمادگی مقاومت برای ادامه درگیری‌ها

از سوی دیگر، ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش حماس در سخنرانی تلویزیونی از هیات فلسطینی در قاهره خواست تا تنها در صورتی آتش بس را تمدید کند که با درخواست‌های فلسطینی‌ها از جمله تاسیس یک اسکله در غزه موافقت شود.

وی عنوان داشت: در صورتی که با درخواست‌های مردم ما موافقت نشود، ما از هیات می‌خواهیم تا از مذاکرات عقب نشینی کند.

سخنگوی حماس تاکید کرد که مقاومت آماده است تا شروط خود را بر رژیم صهیونیستی تحمیل کند.

ابوعبیده عنوان داشت: ما آماده آغاز درگیری‌های مجدد هستیم و اسرائیل را در مقابل گزینه‌های دشوار می‌گذاریم و یا آن‌ها را وارد جنگ فرسایشی طولانی مدتی می‌کنیم یا اینکه آن‌ها را به جنگ زمینی گسترده‌ای می‌کشانیم که در آن هزاران سرباز اسرائیلی کشته می‌شوند.

تاسف نتانیاهو از زخمی شدن غیرنظامیان در غزه

از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز آمریکا گفت: همه چیز در گرو این است که آیا گروه‌های فلسطینی خواهان ادامه این درگیری‌ها هستند یا خیر، من بر این باور هستم که ما باید به راه‌حل مسالمت آمیز دست یابیم.

نتانیاهو با بیان اینکه مطمئن نیست درگیری‌ها پایان یافته باشد، گفت: همچنان تونل‌هایی وجود دارد که از حصار مرزی با نوار غزه می‌گذرد.

وی با این ادعا که رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد آسیبی به مردم فلسطین در نوار غزه وارد شود، گفت: اسرائیل می‌خواهد به آن‌ها کمک کند!

وی در خصوص زخمی شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان در نوار غزه گفت: این اقدام عمدی نبوده است!

حمایت از مقاومت در غزه

هزاران فلسطینی در غزه با برپایی تظاهراتی که با فراخوان جنبش حماس برگزار شد، حمایت خود را از مقاومت و هیات مذاکره کننده فلسطینی اعلام کردند.

آن‌ها پرچم‌های حماس را در دست گرفته و شعارهایی همچون "مقاومت مقاومت" را سر دادند.

مشیر المصری، سخنگوی جنبش حماس نیز در مقابل تعداد زیادی از تظاهرکنندگان حامی مقاومت در غزه گفت: اسرائیل باید بداند که مبارزان در میدان درگیری‌ها هستند و آن‌ها برای درگیری‌ها آماده هستند.

ادعای صهیونیست‌ها مبنی بر شلیک موشک‌های مقاومت تا قبل از پایان آتش‌ بس

از سوی دیگر، رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شدند که صدای آژیرهای خطر در شهرک‌های یهودی نشین اطراف نوار غزه قبل از پایان آتش بس موقت شنیده شده است.

روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از مسئولان دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی مدعی شد دو موشک به سمت اشکول شلیک شده است اما این موشک‌ها احتمالا در مناطق غیر مسکونی منفجر شده و تلفات انسانی یا خسارت‌های مادی نداشته است.

در مقابل، سامی ابوزهری، سخنگوی حماس اعلام کرد که اظهاراتی مبنی بر شلیک موشک به سمت اراضی اشغالی، صرفا ادعاهای رژیم صهیونیستی بوده که هدف از آن برهم زدن امور است.

این ادعاهای رژیم صهیونیستی مبنی بر شلیک موشک به اراضی اشغالی دو ساعت قبل از پایان آتش بس موقت مطرح شد.

از سوی دیگر، عزت الرشق، عضو هیات مذاکره کننده فلسطینی و یکی از رهبران حماس نیز در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که گردان‌های عزالدین قسام و این هیات در قاهره در یک جنگ شرکت دارند و هر یک مسیر دیگری را تکمیل می‌کنند.

انتهای پیام

کد N432037

وبگردی