آفتاب
/انتخابات ریاست جمهوری ترکیه/

یک کارشناس مسایل ترکیه: پرخاشگری اردوغان محبوبیتش را کاهش می‌دهد

یک کارشناس مسایل ترکیه: پرخاشگری اردوغان محبوبیتش را کاهش می‌دهد

شماره معکوس برای اولین انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با رای مستقیم مردم این کشور آغاز شده است، هر سه نامزد انتخابات تمام تلاش خود را می‌کنند تا بتوانند رای بیشتری به دست آورند که در این راه به هر ابزاری حتی توهین و اتهام به یکدیگر دست می زنند، در همین راستا یک کارشناس ترک با بیان اینکه اردوغان به دلیل پرخاشگری، میزان محبوبیت خود را در میان ملت کاهش می‌دهد، گفت: نباید اردوغان را دست کم گرفت.

مالیک کایا، کارشناس مسائل ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در چند روز آینده گفت: برای اولین بار در تاریخ جمهوریت ترکیه رئیس جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود. در واقع حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان در مجلس با این که اکثریت قاطع و مطلق کرسی را دردست داشت ولی به خاطر اهرم‌های فشار لائیک اجازه‌ی انتخاب رئیس جمهور توسط این حزب داده نشد.

وی ادامه داد: قرار بود عبدالله گل به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود ولی با حیله های قانونی و با فشارهای پشت پرده ارتش و جناح‌های لائیک این اجازه را ندادند. در زمان تصویب این قانون شرایط در ترکیه کاملا به نفع اردوغان بود ولی با توجه به این که در این کشور تا حدودی شرایط تغییر یافته است احتمال می‌رود که حزب عدالت وتوسعه به رهبری اردوغان همانند گذشته چندان تمایل به این قانون نداشته باشد.

کایا خاطر نشان کرد: در حالی که اردوغان در مجلس می‌توانست به راحتی در دومین دور انتخاب شود اما وی تصور کرد که شرایط به همین شکل باقی می‌ماند و مردم خواه ناخواه به وی رای خواهند داد. اما اکنون به عینه مشاهده کرده است که تغییر سیاست‌ها و نگرش‌های وی نسبت به تحولات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی باعث شده است که نظر مردم نسبت به وی عوض شود

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به فضای کنونی حاکم بر انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه گفت: در این انتخابات تا حدودی اردوغان پرخاشگر به نظر می‌رسد و رقبای خود را با اتهامات مختلف متهم کرده و از زبان خشن استفاده می‌کند. این مساله باعث می‌شود آنهایی که در ترکیه نسبت به اردوغان نظر مثبت دارند نگرش خود را تغییر دهند.

وی ادامه داد: در مقابل اردوغان دو نامزد دیگر حضور دارند یکی از آنها صلاح‌الدین دمیر تاش است که نه به خاطر ریاست جمهوری بلکه برای به کرسی نشاندن حرف‌ کردها در ترکیه کاندیدا شده است و می‌خواهد با این اقدام قشر کردتبار را به رسمیت بشناسد. وگرنه خود وی نیز می‌داند که در این انتخابات برای پیروزی رایی ندارد. زیرا امکان ندارد با داشتن آرای 6 تا 7 درصد بتواند رئیس جمهور این کشور باشد. از طرف دیگر وی با کاندیداتوری می‌خواهد توانایی قدرت مذاکره با اردوغان را افزایش دهد. حضور دمیرتاش در انتخابات باعث شکنندگی آرای اردوغان شده و باعث کشیده شدن انتخابات به دور دوم می‌شود.

کایا درباره‌ی انتشار برخی نظرسنجی‌ها از سوی برخی رسانه‌های دولتی و غیر دولتی مبنی بر پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری گفت: این گونه نظرسنجی‌ها نوعی جنجال سیاسی حزب حاکم است که به هر حال حزب حاکم می‌خواهد جو سازی کند و بر اساس این جو سازی‌ها بر آرای مردم تاثیر بگذارد. ولی این اقدام امکان پذیرنیست زیرا اردوغان در انتخابات محلی که چندان هم قابل مقایسه با انتخابات ریاست جمهوری نیست، فقط توانست 45 درصد از آرا را به دست آورد.

وی افزود:‌ در مقابل 10 حزب مخالف حزب حاکم از جمله حزب جمهوری خلق به رهبری کمال قلیچداراوغلو از اکمل‌الدین احسان اوغلو نامزد دیگر حمایت می‌کند. همگرایی احزاب مختلف در ضدیت با اردوغان و حمایت از احسان اوغلو باعث شده است که اردوغان اندکی پرخاشگر شود و به جای این که بخواهد برنامه‌های آتی‌اش را اعلام کند تنها به دنبال تهمت و اتهام زنی است و با این اتهامات سعی می‌کند که آرای خود را بالا برد. در حالی که این اقدامات محبوبیت وی را نزد مردم کاهش می‌دهد.

این کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به اظهارات اخیر نخست وزیر این کشور درباره‌ی مذهب گفت: این اظهارات به طور خواسته و ناخواسته باعث بروز درگیری‌های مذهبی در داخل کشور شده و جناح‌بندی‌هایی تشکیل می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در اصل انتخابات ریاست جمهوری میان احسان اوغلو و اردوغان است و باید اظهارات این فرد ملاک رای‌دهی باشد نه سخنان و حرف‌های رهبران احزاب دیگر مانند قلیچداراوغلو.

کایا درباره‌ی مواضع اکمل‌الدین احسان‌اوغلو نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره‌ منطقه گفت : وی مخالف شدید مداخله ترکیه در تحولات سوریه و عراق است و این مخالفت خود را آشکارا اعلام کرده و بیان کرده است که یکی از بانیان وضعیت کنونی دو کشور حمایت ترکیه از گروههای تروریستی است.

وی درباره‌ی مواضع ترکیه در قبال ایران پس از انتخاب رئیس جمهور جدید در این کشور گفت: ریاست جمهوری به تنهایی سیاست خارجی را تنظیم نمی‌کند و سیاست ترکیه در قبال ایران تغییر نمی‌یابد. ایران و ترکیه در طول دو تاریخ به یکدیگر محتاج هستند و اکنون بخش عمده‌ای از انرژی ترکیه از ایران تامین می‌شود . دو کشور از نظر سیاسی، اقتصادی و مردمی به یکدیگر نیازمند هستند.

این کارشناس مسائل ترکیه درباره‌ نتیجه‌ انتخابات ریاست جمهوری در این کشور گفت: در این انتخابات تبلیغات عادلانه نیست. اردوغان 12 سال است که در راس قدرت است و رسانه‌های دولتی را در اختیار دارد، از طرف دیگر احسان اوغلو به تازگی وارد ترکیه شده و مردم چندان وی را نمی‌شناسند و تنها احزاب مختلف به معرفی وی می‌پردازند اما نباید فراموش کرد که اردوغان رقیب قدرتمندی است و نمی‌توان آن را دست کم گرفت و این حزب در چندین دوره‌ی پیاپی پیروز شده است.

انتهای پیام

کد N432000

وبگردی