آفتاب
رئیس کل دادگستری استان مرکزی:

قضات از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند

قضات از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند

رئیس کل دادگستری استان مرکزی تأکید کرد: قضات از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه مرکزی، حکتمعلی مظفری رئیس دادگستری استان مرکزی در گردهمایی یک روزه رسیدگی به وضعیت زندانیان تحت قرار به میزبانی زندان مرکزی اراک که با حضور رؤسای دادگستری و دادستان‌های شهرستان‌های اراک، خمین، شازند، دلیجان، فراهان و مدیر کل زندان‌های استان و رؤسای زندان‌های این شهرستا‌ن‌ها برگزار شد، به حجم بالای وظایف محوله به سازمان زندان‌ها و مسئولیت سنگین نگهداری از هنجارشکنان اجتماعی و در کنار آن اصلاح و تربیت آنها در مسیر بازگشت به سلامت اخلاقی و اجتماعی اشاره کرد.

حجت‌الاسلام مظفری در ادامه با اشاره به تلاش مسئولین دستگاه قضایی از جمله دادستان‌ها و قضات شعب در پیگیری وضعیت زندانیان تحت قرار به تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت این زندانیان و در نتیجه کاهش 50 درصدی آمار این زندانیان طی دو سال گذشته در زندان‌های استان اشاره کرد و افزود: سیاست کلی دستگاه قضایی با تبعیت از تأکیدات مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی کلی نظام، کاهش استفاده از مجازات حبس و استفاده از مجازات‌های جایگزین از جمله جزای نقدی و ... بوده که قضات و مراجع قضایی با توجه به این مهم تا حد امکان باید از صدور قرار بازداشت و مجازات حبس خودداری کنند.

وی تصریح کرد: تعیبن جزای نقدی عموماً برای جرایم غیرعمد انجام می‌شود و در خصوص افراد هنجارشکن و بر هم زنندگان امنیت و نظم اجتماعی چاره‌ای جز اعمال مجازات‌های پیش‌بینی شده در قانون وجود ندارد و دستگاه قضایی با قدرت در تأمین امنیت عمومی و آرامش جامعه تلاش خواهد کرد.

براساس این گزارش، در ادامه این گردهمایی خشایار جمشیدی مدیرکل زندان‌های استان مرکزی ضمن تقدیر از تعامل و همکاری مراجع قضایی استان و ارائه گزارشی از وضعیت زندانیان استان به تشریح برخی مشکلات و موانع موجود از جمله کمبود سرانه فضای فیزیکی نگهداری زندانیان، مشکلات اعتباری، افزایش جمعیت کیفری، کمبود نیروی انسانی و ... پرداخت و گفت: مأموریت اصلی اداره کل زندان‌ها در کنار نگهداری از زندانیان، اصلاح و تربیت مجرمین و همچنین ارتقاء ضریب امنیتی زندان‌هاست که مجموعه زندان‌های استان در این خصوص تمام توان خود را به کار گرفته و در این راستا نیازمند حمایت مسئولین استان است.

در پایان این جلسه مسائل و مشکلات مربوط به زندانیان در حوزه‌های قضایی استان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

انتهای پیام

کد N431437

وبگردی