آفتاب

قائم مقام ستاد اقامه نماز: ترویج فرهنگ نماز موجب اصلاح جامعه می‌شود

قائم مقام ستاد اقامه نماز: ترویج فرهنگ نماز موجب اصلاح جامعه می‌شود

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه "مروجان نماز باید برکات و آثار آن را ترویج کنند"، گفت: ترویج فرهنگ نماز در میان جوانان موجب اصلاح جامعه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام مجتبی کرباسی در همایش یاوران نماز گفت: حضور حجاج در نمازهای جماعت بسیار اهمیت دارد و هیچ حربه‌ای کوبنده‌تر از حضور زائران در جماعات مکه و مدینه برای تکفیری‌ها نیست.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: خواندن نماز اول وقت، نمازشب و همچنین ذکر و یاد خدا از جمله کارهایی است که باید بسیار مورد توجه زائران قرار گیرد تا در طول سفر، بتوانند از برکات معنوی این سفر بهره‌مند شوند.

کرباسی با اشاره به اینکه "جایگاه سفر حج و عمره در روایات با هیچ سفری قابل مقایسه نیست"، تصریح کرد: به همین جهت آداب سفری که برای حج و عمره در نظر گرفته شده است از سفرهای دیگر برتر و بالاتر است.

وی افزود: انسان غافل نمی‌تواند در این سفر معنوی قدم بگذارد و کسی که می‌خواهد به سفر معنوی عمره مشرف شود باید دِینی به گردنش نباشد و حقوق مردم را ادا کند. همچنین کینه‌ای نسبت به کسی در دل خود نداشته باشد اگر به کسی آزار رسانده از او حلالیت بطلبد.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور یکی از مهم‌ترین مسائل حج و عمره را آمادگی روحی زائر عنوان کرد و افزود: برای حضور در میهمانی خدا و رسول مکرم اسلام(ص) و ائمه بقیع در مکه و مدینه باید یک سلسله آموزش‌ها و شرایط را کسب کنیم.

وی بر ضرورت حفظ شأن و حرمت تشیع از سوی زائران ایرانی تأکید کرد و افزود: زائران ایرانی در نمازهای جماعت که در مسجد النبی و مسجد الحرام برگزار می‌شود، شرکت کنند.

کرباسی نماز را رابطه شیرین با خدا دانست و اظهار کرد: در این بین یکسری از عبادات و اعمال تکالیف الهی هستند که جنبه بدنی و جسمانی دارند.

وی با اشاره به اینکه مناسک حج یک قالب و یک روح دارد و قالب اعمال حج 18 عمل است افزود: یکی از موارد مهمی که در حج از جایگاه عظیمی برخوردار است نماز است و نماز در تمامی اعمال حج متبلور و با بسیاری از اعمال حج آمیخته است

کرباسی تصریح کرد: هرگونه هزینه‌ای در حوزه اقامه نماز به عنوان یک سرمایه‌گذاری مهم قلمداد شده و می‌تواند زمینه ارتقا و سلامت حوزه‌ های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اقامه نماز ضامن سلامت جامعه است، ادامه داد: چرا که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه به دلیل توجه ضعیف به مبحث اقامه نماز بوده و در رأس همه معضلات،آسیب‌ ها و ناهنجاری‌ها افراد تارک نماز یافت می‌شوند.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه حدود 100 سال است که دشمنان با تمام توان و به صورت علنی به جنگ با نماز و اقامه این فریضه در جهان اسلام پاگذاشته‌اند، افزود: دشمنان با بهره‌مندی از قدرت رسانه‌ای و تبلیغاتی خویش برای خدشه‌ دار کردن هویت دینی مسلمانان و بی‌تفاوت ‌کردن جوانان مسلمان نسبت به اقامه نماز تلاش منسجمی را آغاز کرده‌اند.

کرباسی یکی از فلسفه‌های مهم حج را یاد خدا ذکر کرد و افزود: حتی برخی از نداشته‌های ما نیز نعمت است و باید قدردان الهی باشیم و بدانیم که هدف از خلقت ما چیست که جهان آفرینش در اختیار اشرف مخلوقات قرار دارد و وظیفه انسان تنها بندگی در برابر خداست.

وی به عوامل حضور قلب در نماز اشاره کرده و گفت: می‌توان عوامل حواس پرتی را حذف نمود قبل از نماز قرآن بخوانیم و در نماز به معانی توجه کنیم.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در پایان، یکی از جلوه‌های اساسی حج را بالابردن پرچم ذکر و یاد خدا برشمرد و یادآور شد: نماز حلقه اتصال در اطراف کعبه است و با نماز است که هر روز به کعبه متصل می‌شویم.

انتهای پیام

کد N430946

وبگردی