آفتاب

طرح بازدید از میدان مرکزی میوه و تره‌بار برای تنظیم بازار اجرا شد

طرح بازدید از میدان مرکزی میوه و تره‌بار برای تنظیم بازار اجرا شد

شب گذشته طرح بازدید از میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران جهت تنظیم بازار، به همت سازمان تعزیرات حکومتی اجرایی شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، طرح بازدید از میدان مرکزی میوه و تره‌بار با هماهنگی سازمان تعزیرات حکومتی و مشارکت وزارت صنعت، معدن، تجارت، شهرداری تهران، اصناف، پلیس راهور، اتحادیه بارفروشان و نیروی انتظامی انجام شد.

این طرح که به پیشنهاد سازمان تعزیرات حکومتی به اجرا گذاشته شده است برای برخورد با متخلفان، تنظیم و ساماندهی بازار میوه و تره‌بار و حذف دلالان این بازار صورت گرفته است.

بر اساس این طرح شب گذشته (چهارشنبه) تیم‌هایی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف میدان میوه و تره‌بار تهران، به بررسی قیمت‌ها پرداختند. در این طرح قرار شده است که به متخلفان و گرانفروشان تذکر داده و در صورت تکرار با آنان برخورد شود.

رضا ملکی - معاون حقوقی سازمان تعزیرات حکومتی - در حاشیه این بازدید در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در این طرح تلاش داریم تا با افزایش نظارت‌ها دست دلالان را کوتاه کنیم تا میوه و تره‌بار در بازار به قیمت مناسبی به دست مصرف‌کنندگان برسد.

معاون حقوقی سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه "این طرح در سایر استان‌ها و شهرستان‌ها نیز اجرا خواهد شد"، افزود: ما جلساتی با رؤسای اتحادیه‌ها و مسئولان مربوطه برگزار می‌کنیم که بتوانیم قیمت‌های رسمی را ملاک عمل قرار دهیم.

ملکی در پاسخ به اینکه "آیا قیمت در غرفه‌های میوه‌فروشی گران می‌شود یا میدان میوه و تره‌بار؟" گفت: ما هم در غرفه‌ها مشکل داریم و هم در میدان میوه و تره‌بار اما معتقدیم مشکل اصلی اینجاست.

وی همچنین گفت: همه غرفه‌دارها و مغازه‌دارن مکلفند قیمت‌های کالاهای خود را بر روی اجناس درج کنند و مصرف‌کنندگان می‌توانند در صورت مشاهده تخلف، موضوع را به سازمان تعزیرات یا سامانه تلفنی 124 اعلام کنند تا رسیدگی شود.

معاون سازمان تعزیرات در پاسخ به اینکه "برخی معتقدند اقداماتی از این دست نتیجه عکس دارد و پس از مدت کوتاهی موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود"، گفت: چنین چیزی غیر ممکن است. دلیل حضور ما در اینجا برای همین است که با متخلفان برخورد کنیم و قیمتی که از کشاورز خریده می‌شود در دست دلالان نچرخد و بیشتر از آنچه باید، نباشد و این به سود مصرف‌کنندگان خواهد بود.

همچنین، رحیمی - مسئول بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت - در جمع خبرنگاران و نیز فروشندگان میدان میوه و تره‌بار گفت: ما جهت ساماندهی بازار و تعیین قیمتی که مصرف‌کننده بتواند بر اساس آن خرید کند و فروشنده سطح شهر بر اساس سود در نظر گرفته شده کالای خود را به فروش برساند اینجا حضور پیدا کرده‌ایم.

وی افزود: حضور ما به معنای گران بودن قیمت میوه نیست بلکه بر اساس بازرسی‌ها ما بطور کلی پنج درصد کاهش قیمت در بازار میوه داشته‌ایم و امشب نیز شاهد بودیم که بطور مثال موز نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش قیمت داشته است.

رحیمی در پاسخ پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه "بر خلاف گفته شما، قیمت در سطح شهر گاه تا چندین برابر گران‌تر است"، گفت: چنین چیزی نیست و اگر باشد باید با فروشنده متخلف برخورد لازم انجام شود.

به گزارش ایسنا، در حین بازدید مسئولان از میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران برخی فروشندگان از این اقدام اظهار نارضایتی می‌کردند. یکی از فروشندگان دلیل حضور بازرسان را «وجود برخی اختلافات در خود میدان میوه و تره‌بار» عنوان کرد و گفت: «اختلافاتی میان خود فروشندگان بوجود آمده است که بسیار سطحی است و البته باید خودشان این اختلافات را حل می‌کردند.»

پیرمردی که از دیدن بازرسان ناراحت بود فریاد می‌زد که قیمت‌ها بالا نیست و اینکه برخی انتظار دارند میوه به همان قیمتی که از کشاورز خریداری می‌شود با درصد سود اندک باید فروخته شود، درست نیست؛ چراکه هزینه‌های جانبی زیادی مانند حمل و نقل، هزینه سبدهای میوه و کارگران نیز باید در نظر گرفته شود.

پسر جوانی نیز معتقد بود: «دلیل اصلی گرانی میوه در سطح شهر غرفه‌هایی است که شهرداری با قیمت‌های بالا اجاره داده است که اجاره‌بهای برخی از این غرفه‌ها تا 50 - 60 میلیون تومان نیز می‌رسد و قیمت‌ها اینجا بالا نیست.»

مرد میانسالی نیز که با یکی از مسئولان در حال صحبت بود، می‌گفت: «با این کارها اتفاقی نمی‌افتد و عرضه و تقاضاست که قیمت‌ها را تعیین می‌کند.»

انتهای پیام

کد N430783

وبگردی