آفتاب
سفیر اندونزی در گفتگو با مهر:

ایران در حل مشکلات فلسطینیان بسیار جدی است/ تل آویو باید متوجه تبعات اقدامات خود باشد

ایران در حل مشکلات فلسطینیان بسیار جدی است/ تل آویو باید متوجه تبعات اقدامات خود باشد

سفیر اندونزی در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دلیل ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی به مردم غزه، ایران را در حل مشکلات فلسطینیان بسیار جدی خواند.

دیان ویرنگ جوریت در پاسخ به این پرسش که "دلیل موضع گیری دیرهنگام کشورهای اسلامی در قبال جنگ غزه چه بود؟" گفت: مشکلات مردم غزه تنها نگرانی مردم منطقه نیست و از مدتهای طولانی به چالش اصلی جهانیان تبدیل شده است.

وی افزود: در حقیقت تنش فلسطینیان و رژیم صهیونیستی بر سرنوشت جهانیان تاثیر گذاشته است و نه تنها مردم منطقه بلکه کشورهای اسلامی برای حل مشکلات مسئول هستند زیرا برادر فلسطینیان به خصوص مردم مظلوم غزه هستیم و باید همبستگی خود را با آنها اعلام کرده و متحد باشیم که این نکته یکی از محورهای نشست وزیران امور خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد بود که به ریاست وزیر امور خارجه ایران جهت رسیدگی به وضعیت غزه در هتل آزادی تهران برگزار شد.

دیان ویرنگ جوریت در رابطه با سکوت جامعه جهانی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی گفت: موافق این جمله نیستم زیرا جامعه جهانی ساکت نبوده است. اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد باید اقدامات جدی تر را انجام دهند زیرا تنها کسانی هستند که این قدرت را دارند تا مانع تجاوزات صهیونیست ها شوند. برخی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد تلاشهای قابل توجهی را در این زمینه داشتند اما همیشه قطعنامه ها از سوی برخی از کشورها وتو شده است.

وی در رابطه با نقش ایران در حل مشکلات مردم غزه گفت: درست در زمانیکه ایران ریاست نشست عدم تعهد را به عهده گرفته است، رژیم صهیونیستی دست به اقدامات نظامی علیه مردم مظلوم غزه زده اما واقعیت این است که ایران در حل مشکلات فلسطینیان و توقف کشتار بسیار جدی بوده و از این کشور بسیار تشکر می کنم.

سفیر اندونزی در جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این پرسش که "دلیل ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی و کشتار مردم غزه چیست؟" گفت: درگیریها در غزه بیش از همیشه جدی بوده و جامعه جهانی به خصوص کشورهای اسلامی و جنبش عدم تعهد هرگز برای دستیابی به یک راه حل نهایی با یکدیگر متحد نبودند.

وی افزود: اختلافات زیادی میان اعضای کشورهای اسلامی و جنبش عدم تعهد در زمینه حل مشکلات میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی وجود داشته و همین موضوع نبود وحدت میان کشورهای اسلامی باعث شده تا تل آویو هر اقدامی را که خواهان آن است، انجام دهد.

سفیر اندونزی در جمهوری اسلامی ایران در رابطه با موضع کشورش در قبال تجاوزات رژیم صهیونیستی گفت: هیچ کشوری اقدامات اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین را نپذیرفته و تل آویو باید متوجه تبعات اقدامات خود بوده، به خواسته های جامعه جهانی توجه کرده، طبق قوانین جامعه بین الملل و استانداردهای حقوق بشر عمل کند و نباید به تجاوزات خود در غزه و کرانه باختری ادامه دهد.

دیان ویرنگ جوریت در پاسخ به این پرسش که "جامعه جهانی چه اقداماتی را باید برای توقف کشتار مردم غزه انجام دهد؟" گفت: جنش عدم تعهد حامی مردم فلسطین است و می توانیم از طریق روشهای دیپلماتیک مشکلات را حل کنیم اما مهمترین موضوع این است که اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل باید اقدامات ملموس را با هدف توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی و حمله به فلسطینیان انجام دهند.

وی افزود: معتقدم که پاسخ کلیدی این سوال مربوط به شورای امنیت سازمان ملل متحد می شود زیرا تنها نهاد در سازمان ملل متحد است که قدرت اجرایی برای توقف کشتار غیرنظامیان دارد و جنبش عدم تعهد در این میان تنها می تواند حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین اعلام کند.

.....................................

گفتگو از معصومه زارع

کد N430537

وبگردی