آفتاب

رابرت اینهورن: به نظر می‌آید در مذاکرات هسته‌ای توافقاتی صورت گرفته

رابرت اینهورن: به نظر می‌آید در مذاکرات هسته‌ای توافقاتی صورت گرفته

مشاور پیشین وزارت امور خارجه آمریکا در امور منع اشاعه، در مورد پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکرات هسته‌ای ایران گفت که به نظر می‌آید توافقاتی صورت گرفته که موجب باز طراحی راکتور هسته‌ای اراک برای تولید پلوتونیوم کم‌تر و تعلیق غنی‌سازی در تاسیسات فردو می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رابرت اینهورن، مشاور پیشین وزارت خارجه آمریکا در امور منع اشاعه و کنترل سلاح در گفت‌وگو با روزنامه جوییش ویک در مورد پیشرفت مذاکرات هسته‌ای ایران اظهار کرد: در مورد برخی موضوعات اصلی مذاکرات هسته‌ای ایران پیشرفت‌هایی حاصل شده است. یکی از مشکلات بزرگ راکتور آب سنگین اراک بود که آمریکا معتقد است برای تولید پلوتونیوم مورد نیاز برنامه سلاح هسته‌ای ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. به نظر می‌آید توافقی برای بازطراحی این راکتور صورت گرفته باشد به گونه‌ای که پلوتونیوم کم‌تری تولید کند تا دیگر کسی در مورد استفاده آن در برنامه سلاح هسته‌ای نگرانی نداشته باشد.

او ادامه داد: پیشرفت دیگری که حاصل شده در زمینه تاسیسات غنی‌سازی فردو است. فردو یک تاسیسات زیرزمینی است که گمان می‌رود برای پوشش برنامه سلاح هسته‌ای استفاده می‌شود. پس از مورد توجه قرارگرفتن این تاسیسات از سوی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسراییل، فردو به عنوان یک تاسیسات کوچک غنی‌سازی مورد استفاده بوده است. خواست مطلوب این است که تاسیسات فردو تعطیل شود اما ظاهرا توافقی برای تغییر کارکرد این تاسیسات و تعلیق غنی‌سازی در آن صورت گرفته است.

اینهورن در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به تمایل نداشتن ایران برای دستیابی به توافق نهایی و طفره‌رفتن این کشور در مذاکرات گفت: ایران به طور واقعی خواهان دستیابی به توافقی است که لغو تحریم‌ها را در پی داشته باشد و این دلیل اصلی‌اش برای حضور در مذاکرات است. اما ایران به دنبال توافقی است که کم‌ترین محدودیت را برای برنامه هسته‌یی‌اش به همراه داشته باشد. هدف آمریکا نیز این است که در این توافق بیش‌ترین محدودیت‌ها را درخصوص برنامه هسته‌یی ایران و گزینه‌های هسته‌یی‌اش در آینده اعمال کند.

اینهورن که هم‌اکنون به عنوان کارشناس ارشد اندیشکده بروکینگز مشغول فعالیت است در مورد رویکرد اسراییل در قبال توافق هسته‌یی‌ ایران بیان کرد:‌ ایران با غنی‌سازی در سطح صفر موافقت نخواهد کرد. سوال این است که آیا این کشور حاضر است برای اطمینان دادن به جامعه بین‌الملل درخصوص ظرفیت هسته‌یی‌اش محدودیتی را در این زمینه بپذیرد.

وی علاوه بر این در ارتباط با کاهش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و چگونگی تاثیرات آن یادآور شد که شرکت‌های بسیاری در دنیا برای از سرگیری همکاری اقتصادی با ایران اظهار تمایل کرده‌اند، اما اغلب آن‌ها در انتظار یک توافق کامل و نهایی نشسته‌اند. بنابراین ایرانی‌ها اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راه رسیدن به لغو تحریم‌ها حصول یک توافق جامع است.

مشاور پیشین وزیر امور خارجه آمریکا در پایان درباره تاثیر حمایت نظامی احتمالی ایران از حماس بر مذاکرات هسته‌یی گفت:‌ به طور قطع تلاش‌های ایران برای حمایت از حماس برای مقابله با اسراییل در مورد انگیزه کلی ایران اطمینان نخواهد داد. با این حال رفتار ایران در منطقه بر آمریکا و جامعه بین‌الملل برای دستیابی به هرگونه توافق هسته‌یی تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به ماه‌های باقیمانده از مذاکرات تاکید کرد که اختلافات زیادی باقی است و همه چیز به ایران بستگی دارد.

انتهای پیام

کد N430475

وبگردی