آفتاب
در نشست سرمایه گذاری و توسعه استان چهارمحال و بختیاری؛

رییس جمهوری:از رکود خارج شده ایم/درحال خروج از تحریم هستیم

رییس جمهوری:از رکود خارج شده ایم/درحال خروج از تحریم هستیم

شهرکرد- ایرنا-رییس جمهوری با بیان اینکه نظرشخصی من اینست که ما از رکود یا خارج شده ایم و یا درحال خروج هستیم اما تا رونق هنوز فاصله داریم، گفت: ما باید مسیر خروج از رکود تا رونق را طی کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا،حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی بعدازظهر چهارشنبه در ادامه ششمین سفر کاروان تدبیر و امید در نشست سرمایه گذاری و توسعه استان چهارمحال و بختیاری افزود:طی کردن مسیر خروج از رکود تا رونق،جز با حضور فعال بخش خصوصی امکان پذیر نیست و اگر بخش خصوصی در این زمینه کنار دولت نباشد یا حتی پیشران نباشد و جلو دولت باشد ما می توانیم موفق باشیم.

وی اظهارکرد:البته گفتند بخش خصوصی درسال های اخیر مشکلاتی پیدا کرده است که این مشکلات یک بخشی از آن باید حل شود و یک بخش بزرگی از آن سرمایه در گردش است که ما انشاالله اقداماتی را انجام خواهیم داد و لایحه ای را بزودی برای حل برخی از مشکلات تقدیم مجلس می کنیم.

رییس جمهوری گفت:همچنین تصمیماتی در دولت در حال اتخاذ است البته قصد ما این بود که این تصمیمات تا ابتدای مردادماه نهایی شود اما کار به سرعت در حال انجام است و لایحه ای که دولت باید تقدیم مجلس کند آماده است.

روحانی افزود:مصوبات دولت هم ظرف یکی دو هفته نهایی و ابلاغ خواهد شد و انشاالله در روز سه شنبه جلسه ای درتهران خواهیم داشت که بخشی از این تصمیمات را اعلام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما باید در این زمینه فعال شویم و بخش خصوصی باید به آینده اقتصاد کشور مطمئن باشد.

رییس جمهوری گفت: بنده از آن افرادی نیستیم که حرفی بزنم که پای آن عمل نباشد و اگر به شما اعلام می کنم به آینده مطمئن باشید بدانید طبق برنامه، با اطلاعات دقیق و نگاه دقیق به سیاست داخلی و خارجی حرف می زنم.

روحانی اظهارکرد:شما دیدید در سیاست داخلی و خارجی ما قدم هایی که می بایست ظرف یکسال برمی داشتیم را برداشته ایم البته ممکن است کسی خوشبین تر بوده و بگوید دولت حرکتش کند بوده و یکی نیز بدبین تر بوده و بگوید حرکت دولت سریع بوده اما ما طبق برنامه حرکت کردیم.

**در حال خروج از تحریم هستیم

وی ادامه داد: ما در سیاست خارجی طبق برنامه عمل کرده ایم و شرایطی امروز ما طوری است که ما از تحریم به حول قوه الهی همانطور که از رکود در حال خروج هستیم یا خارج شدیم، در حال خروج هستیم و این کار را خواهیم کرد.

رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت تعامل اقتصادی با جهان گفت:درشرایط کنونی نمی شود کشوری فعالیت اقتصادی را در داخل خود محصور کند،بلکه باید با دنیا تعامل کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی با بیان اینکه در زمینه شکوفایی اقتصادی قدم هایی برداشته ایم و گام های دیگری نیز درهفته های آینده برخواهیم داشت،ادامه داد:ما در آغاز شروع به کار دولت با معضلات فراوانی روبرو بودیم و بی ثباتی به گونه ای بود که کسی نمی توانست تصمیم اقتصادی حتی درسطح کوچک بگیرد.

وی با بیان اینکه این بی ثباتی اقتصادی نه تنها برای سرمایه گذاران که حتی برای مردم عادی هم مشکل آفرین بود،خاطرنشان کرد:اولین تلاش دولت بازگشت ثبات در بخش اقتصادی بود،البته به دنبال ثبات در سایر بخش ها هم بودیم.

رییس جمهوری اضافه کرد:در دولت تدبیر و امید اینگونه نبود که هر روز تصمیمی اتخاذ شود و حتی رییس جمهور هم خود را مجاز نمی داند که هر روز تصمیم شخصی بگیرد بلکه تصمیمات با مشورت بخش خصوصی و دولتی گرفته می شود.

رییس دستگاه اجرایی با بیان اینکه تصمیمات کلانی اتخاذ شده است،گفت:در چارچوب هایی که مدنظر داشته ایم،درحدود 12 ماه گذشته به آن دست یافتیم و به قولی که در زمینه اقتصادی به مردم داده بودیم،وفادار ماندیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه درمهار تورم جلوتر از وعده ای که به مردم داده بودیم عمل کرده ایم،افزود:قول داده بودیم که حداکثر تورم در آخر امسال 25 درصد باشدکه با بررسی های انجام شده به رقمی پایین تر از این دست خواهیم یافت که نشان دهند تصمیمات درست بوده است.

روحانی تصریح کرد:ما می دانیم در اقتصاد علاوه بر ثبات و امید،هم به تعامل نیاز داریم و هم به تعادل.

رییس جمهوری با بیان اینکه در زمینه ایجاد تعادل قدم هایی برداشته ایم، گفت: سیستم بانکی مشکلاتی دارد که همه آنها در کوتاه مدت حل نمی شود.شما می دانید که بانک بنگاه دار چه مفاسدی دارد.

روحانی ادامه داد:پول را از مردم برای بخش اقتصاد می گیرد،اما اگر خودش بنگاه دار باشد می گوید - چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است چه رسد به بخش خصوصی-مشکلات ساختاری دراین بخش داریم که به تدریج باید حل شود.

***خروج از رکود مهمترین دغدغه

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه بعد از مهار تورم مهمترین دغدغه ما خروج از رکود بوده است،خاطرنشان کرد:نظر شخصی من این است که از رکود خارج شده ایم و یا درحال خروج از رکود هستیم که البته ممکن است در جلسات اقتصادی اتفاق نظر نباشد،اما تا رونق فاصله داریم و این کار با حضور فعال بخش خصوصی امکان پذیر نیست.

روحانی با بیان اینکه هنوز قسمتی از بخش خصوصی دچار تردید هستند، افزود:بخش خصوصی درسالهای اخیرمشکلاتی پیدا کرده که قسمتی از آن مربوط به سرمایه درگردش بوده است و دولت یازدهم اقداماتی را انجام داده و بزودی لایحه ای را به مجلس تقدیم خواهد کرد.

رییس جمهوری با بیان اینکه قصدمان این بوده است که تا اول مردادماه همه اینها نهایی شود،اظهارداشت:کار به سرعت در حال انجام است،لایحه آماده است و مصوبات دولت هم ظرف یکی دو هفته دیگر نهایی و ابلاغ خواهد شد.

روحانی اضافه کرد:ان شاءالله روز سه شنبه (هفته آینده) جلسه ای در تهران خواهیم داشت و بخشی از این تصمیمات را اعلام می کنیم.

رییس دولت یازدهم از بخش خصوصی خواست به آینده اقتصاد کشور امیدوار باشند.

***همه تخم مرغ های ما در یک سبد نیست

وی ادامه داد:شما دیدید قدم هایی که می بایست در ظرف یکسال برمی داشتیم ، در سیاست داخلی و خارجی برداشته شد.

روحانی با بیان اینکه به حول و قوه الهی همان طور که از رکود در حال خروج هستیم از تحریم هم درحال خروج هستیم و این کار را خواهیم کرد،افزود: ما همه تخم مرغ هایمان را در سیاست خارجی و یا رونق اقتصادی در یک سبد نگذاشته ایم یکی از آنها مذاکرات 1+5است،دو سه سبد دیگر داریم که پر تر از مذاکرات 1+5 پیش می رود.

رییس دولت یازدهم خاطرنشان کرد:اقتصاد نمی تواند از سیاست خارجی جدا باشد،ما نیاز به تعامل داریم و بخش های اقتصادی هم باید با یکدیگر تعامل کنند.

وی افزود:فرصت نیست که بازگو کنم که در سالهای پیش دو وزارتخانه ماهها با هم می جنگیدند و آثار کارهای یکدیگر را خنثی می کردند.

رییس دولت تدبیرو امید تاکید کرد:این دولت هم تجربه دارد و هم اجازه نخواهد داد چنین کاری انجام شود.گاهی مشکل تعامل بین استان ها و مرکز بوده است که البته در حال عبور از آن هستیم.

***«خصولتی ها»(خصوصی دولتی ها) را کم می کنیم

روحانی درجلسه توسعه و سرمایه گذاری استان و چهارمحال و بختیاری تصریح کرد:دولت هیچ وقت نباید خودش را رقیب بخش خصوصی بداند،بلکه باید با این بخش تعامل کرده ،حمایت و هدایت کند.

رییس جمهوری افزود:دولت باید شفاف باشد و رانت و فساد را از بین ببرد که با رانت و فساد بخش خصوصی نمی تواند به آینده خود،امیدوار باشد.

وی با تاکید براینکه درحد توان «خصولتی ها» را کم خواهیم کرد و زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی آماده می کنیم،افزود:ما باید با دنیا تعامل کنیم.یک شرکت هواپیمایی نمی تواند بگوید بهترین شرکت است اما از مرزها عبور نمی کند.

رییس جمهور گفت:مگر می شود اقتصاد شکوفا و فعال باشد و همزمان منزوی و محصور باشد.اگر این کار شدنی بود هر کس در خانه خود کار اقتصادی می کرد.

رییس دولت یازدهم ادامه داد:تعامل درصورتی امکان پذیراست که دولت شرایط آن را فراهم کند و دولت جمهوری اسلامی ایران همه تلاش خود را به کار خواهد بست تا شرایط تعامل اقتصادی با دنیا مهیا شده و معتقدم که سفارتخانه ها باید در بخش اقتصادی فعال شوند.

رییس جمهوری اضافه کرد:در تعیین سفرا هم اصرار دارم که یک عنصر اقتصادی اعزام شود و در سفرهایی که حتی سیاسی است به شوخی می گویم اول آثار اقتصادی آن را برای من بگویید تا آن را انجام دهم.

روحانی با بیان اینکه درحدفرصت یکساله زمینه این تعامل را فراهم کردیم،به استعدادها و ظرفیت های توسعه استان چهارمحال و بختیاری هم اشاره کرد و گفت:این استان واقعا یک قطب گردشگری است و تردیدی در آن نیست.

رییس جمهور ،طبیعت زیبا،مردم خوب،باصفا و تلاشگر و همچنین عشایر را از جاذبه های گردشگری استان چهارمحال وبختیاری دانست و اظهار داشت: بخش گردشگری دولت برای این سرمایه گذاری آماده است و همچنین صندوق توسعه ملی هم آمادگی دارد به بخش خصوصی دراین زمینه کمک کند.

روحانی با اشاره به حضور یک میلیون گردشگر در تعطیلات اخیر در استان چهارمحال و بختیاری،اضافه کرد:معلوم است که این استان استعداد زیادی دارد و البته برای جذب گردشگر خارجی اقدامات جدی لازم است انجام شود ،اما بدانید که بازگشت سرمایه در بخش گردشگری بسیار کوتاه است.

رییس دولت یازدهم به موضوع احداث خط آهن خوزستان اصفهان از مسیر این استان اشاره کرد و گفت:روز گذشته این تصمیم را به صورت کتبی ابلاغ کردم و مصمم به اجرای راه آهن اصفهان اهواز هستیم.

وی با بیان اینکه البته این کار سنگین و زمان بر است و حدود هفت سال برای اجرای آن زمان نیاز است،افزود:درعین حال آمادگی داریم دراین زمینه با بخش خصوصی همکاری کنیم.این کار،کار عظیمی است و جز خطوطی است که با انتقال بار و مسافر بسیار سودآور است و تحرک بزرگ اقتصادی،صنعتی و معدنی در منطقه و کشور ایجاد خواهد کرد.

رییس دستگاه اجرایی در زمینه بهره برداری از کارخانه فولاد چهارمحال نیز اظهار داشت:قدم های لازم نیز دراین زمینه برداشته شده است و براساس زمان بندی بین دو تا سه سال آینده در مرحله تولید آهن سنگین و ورق به بهره برداری می رسد.

روحانی همچنین به موضوع آب هم اشاره کرد و گفت:بخش خصوصی هم می تواند در این زمینه وارد عمل شود و دولت متعهد به خرید آب است ،هرچند دولت می تواند انجام دهد اما ترجیح می دهیم بخش خصوصی انجام دهد.

رییس دولت یازدهم خاطرنشان کرد:هر کاری که به بخش خصوصی واگذار شود،بهتر و سریع تر انجام شده و به نفع کشور خواهد بود و دولت هم حمایت خواهد کرد.

سیام**9173** 9254 **1429**1856
کد N430390

وبگردی