آفتاب

نماینده دبیر کل سازمان ملل در تهران: ما به نقش ایران در حل مسایل منطقه اهمیت می دهیم

نماینده دبیر کل سازمان ملل در تهران: ما به نقش ایران در حل مسایل منطقه اهمیت می دهیم

تهران-ایرنا- گری لوییس،نماینده دبیر کل سازمان ملل در تهران گفت: ایران برای سازمان ملل بسیار محترم بوده و تاثیر گذار است و ما به نقش ایران در حل مسایل منطقه اهمیت می دهیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، گری لوییس در دیدار با اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که برای اعتراض به سکوت مجامع بین المللی در برابر جنایات صهیونیست ها در غزه در مقر نمایندگی سازمان ملل متحد در تهران گرد آمده بودند، گفت: بنده زمانی که آقای روحانی به عنوان رییس جمهوری ایران انتخاب شد وارد ایران شدم و بسیارخوشحالم که شرایط جدید چشم انداز روشنی برای تعامل تازه میان ایران و جهان را نوید داد.

وی همسو به انتقادات مطرح شده از سوی دبیران کل اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره عدم واکنش جدی از سوی سازمان ملل در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی گفت: حمله به مدرسه سازمان ملل را اقدامی جنایتکارانه نامید و اشاره کرد که باید این حمله در چارچوب قواعد بین المللی مورد بررسی قرار گرفته و مرتکبین آن به محکمه عدالت سپرده شوند.

وی در عین حال گفت:شورای امنیت سازمان ملل شورایی است که در مورد مسائل مرتبط با صلح و جنگ تصمیم گیری می کند.

گری لوییس افزود: دبیر کل سازمان ملل عضو شورای امنیت نیست و هر از چند گاهی از وی برای ارایه مطالبش دعوت می شود و قدرت تصمیم گیری در این شورا ندارد.

نماینده دبیر کل سازمان ملل در ایران بیان داشت: خواسته های مطرح شده در این جلسه را با صحت کامل به دبیر کل سازمان ملل منتقل می کنم همانطور که با صحت کامل تمام طومارهایی که از حدود 12 تظاهرات برگزار شده مقابل دفتر سازمان ملل در تهران را به دبیر کل منعکس کردم.

وی ادامه داد: در طول تظاهراتی که مقابل دفتر ما در تهران در اعتراض به جنایات غزه برگزار شد حس بسیاری از ایرانیان را به دبیر کل سازمان ملل منعکس کردم بنابراین شخص دبیر کل کاملا از نظرات و احساسات ایرانیان و دولت ایران مطلع است اما در عین حال شما کاملا حق دارید که خواهان اتخاذ مواضع صریحتر و بی طرفی از سوی دبیر کل سازمان ملل درباره جنایات رژیم صهیونیستی هستید.

گری لوییس با اشاره به اینکه در جریان حمله رژیم صهیونیستی به مدرسه سازمان ملل در غزه شاهد واکنش دبیر کل سازمان ملل بودیم اظهار داشت: وی این اقدام را جنایتکارانه نامید و اشاره کرد که باید این حمله در چارچوب قواعد بین المللی مورد بررسی قرار گرفته و مرتکبین آن به عدالت سپرده شوند و تاکید کرد که این اقدام رژیم صهیونیستی غیر اخلاقی بوده است.

به گفته وی افراد دیگری در سطوح عالی سازمان ملل از جمله کمیسر عالی حقوق بشر،معاون دبیر کل و رییس دفتر بشر دوستانه سازمان ملل این جنایت را محکوم کردند.

نماینده دبیر کل سازمان ملل در ایران گفت: باید خطاب به افرادی که تصور می کنند سازمان ملل در غزه کاری انجام نداده است بگویم که در نوار غزه حدود 11 هزار پرسنل فعال سازمان ملل برای کمک به مردم وجود دارد،از 1800 نفر کشته شده در این منطقه 11 نفر کارمند سازمان ملل بودند که وظیفه آنها کمک به مجروحان غیر نظامی و انتقال مجروحان به مناطق امن بود.

وی ادامه داد: 405 کودک در حوادث اخیر غزه کشته شدند و سایر کودکان نیز تا آخر عمرشان نیازمند خدمات بهداشت روانی هستند بنابراین سازمان ملل سعی می کند خدمات مددکاری را تامین کندهمچنین این سازمان اطلاعات کامل را در مورد مجروحان جمع آوری می کند.

گری لوییس افزود: وظیفه مهم دیگر سازمان ملل این است که تمام مهماتی که در غزه منفجر نشده اند را شناسایی کرده و خنثی کند تا به این ترتیب مناطق را امن کند.

وی با اشاره به اینکه در آن منطقه خدمات رادیویی نیز درباره احتمال حمله به مناطق می دهیم گفت: در کنار تمام وظایف، پرسنل ما در حال تامین منابع جدید برای دارو،غذا و خدمات بهداشتی و پزشکی هستند، تمام این خدمات در چهارچوبی ورای نظراتی است که در شورای امنیت سازمان ملل وجود داشته و تعیین شده است.

نماینده دبیر کل سازمان ملل در ایران گفت: باید میان شورای امینت و سایر آژانس هایی که در سازمان ملل وجود دارد تمایز قایل شد.

گری لوییس در ادامه خطاب به اعضای حاضر در این دیدار گفت: شما اشاراتی نیز به نقص سازمان ملل درمورد حمله عراق به ایران داشتید،در این زمینه باید به این نکته اشاره کنم که در آن مقطع نظر واحدی در شورای امنیت نسبت به این حمله وجود نداشت، دبیر کل سازمان ملل در آن مقطع به طور فعال در حال رایزنی برای حل مساله بود و حتی مورد انتقاد شدید قرار گرفته که قصد دارد وارد گفتمان با ایران شود.

وی با اشاره به اینکه هنوز تراژدی عظیمی از آن جنگ در ایران باقی مانده است بیان داشت: از زمانی که وارد ایران شدم تمام تلاشم این است که تاثیرات جنگ را در ایران مورد بررسی قرار دهم زمانی که 3 ماه پیش همراه با خانواده ام به خوزستان رفتیم با بازمانده های جنگ به خصوص جانبازان شیمیایی تبادل نظر داشتم و با مشاهده درد و رنج های آنها بشدت متاثر شدم.

گری لوییس افزود: ممکن است به اندازه شما در جریان وقایع زمان جنگ نباشم اما تلاش می کنم تا جایی که می توانم تاثیرات به جای مانده از آن جنگ را در دنیا مطرح کنم زیرا در آن مقطع دنیا کمتر به این موضوع پرداخت.

وی همچنین گفت: در پاسخ به انتقاد یکی از دبیران کل احزاب که در این دیدار در مورد رواندا مطرح شد باید بگویم که در اردیبهشت به مناسبت سالگرد رواندا برنامه ای را برگزارکردیم.

گری لوییس ادامه داد: سربازان سازمان ملل در رواندا که وظیفه حفظ صلح را برعهده داشتند دائما با سازمان ملل در ارتباط بودند . پرسنل بسیاری داشتیم که منتظر نظرات مقامات عالی نبودند و به وظیفه انسانی خود عمل می کردند .

به گفته وی آنچه سازمان ملل می تواند انجام دهد صرفا عملیات انسانی است که در حال انجام است .

نماینده دبیر کل سازمان ملل در ایران گفت: در منطقه مسایل مهم دیگری نیز از جمله سوریه و عراق وجود دارد و شما باید درمورد آن مسایل نیر صدای اعتراض خود را مانند اعتراض به فجایع غزه بلند کنید.

سیام ** م.ش ** 1418
کد N430236

وبگردی