آفتاب

چرا احزاب ایران تحرکی درباره مساله غزه نداشتند؟! / کوهکن: سازوکار بین‌المللی احزاب ضعیف است

چرا احزاب ایران تحرکی درباره مساله غزه نداشتند؟! / کوهکن: سازوکار بین‌المللی احزاب ضعیف است

نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری تاکید دارد: احزاب باید در مباحث مربوط به جهان اسلام و مظلومان دنیا فعال باشند.

فاطمه استیری: یورش رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم فلسطین در حالی بعد از 4 هفته وارد آتش بس 72 ساعته شد، که دستگاه دیپلماسی دولت ایران در کنار مجلس و دیگر نهادها همچون سپاه و ارتش از نخستین روزهای آغاز این جنگ حمایت و اقدامات خود در جهت حمایت از مردم فلسطین و حماس را آغاز کردند و دو کنفرانس در سطح دولت‌ها و مجالس منطقه و کشورهای اسلامی  در تهران برگزار شد. اقداماتی که باید اوج آن را در تاکید رهبر انقلاب بر ضرورت مسلح کردن کرانه باختری دید.

به گزارش خبرآنلاین، در این میان اما آنچه بیش از همه خلا آن احساس می شد رخوت و سکوت نسبی احزاب سیاسی داخلی کشور در قبال حوادث غزه بود. آنگونه که تنها موضع گیری ها به مواضع شخصی و صدور بیانیه از سوی برخی افراد و جریانات محدود شد.  اشکالی که در دیگر حوادث منطقه ای مانند ماجرای سوریه و عراق هم به خوبی مشهود بود.

در همین راستا محسن کوهکن نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری به عنوان بانفوذترین تشکل اصولگرای سنتی با وارد دانستن این اشکال به احزاب، در گفتگو با خبرآنلاین اظهارداشت: احزاب در حوزه فعالیت داخلی دارای اساسنامه و مرامنامه هستند اما کم تحرکی آنها در حوزه مسائل بین الملل را باید در چند عامل جستجو کرد که مهمترین آن به نبودن محوری واحد برای کنار هم قرار دادن احزاب از اصولگرا تا اصلاح طلب دانست.

وی افزود: احزاب در ایران به یک مکانی مانند خانه احزاب که البته حالت باشگاه احزاب را داشته باشد نیاز دارند که در مقاطعی حساس و مهم مثلا در مورد مسائل بین المللی همه احزاب زیر سقف آن جمع شوند و نسبت به آن موضع گیری قاطع و مشترک داشته باشند. برای مثال دفاع از منافع کلان نظام یا دفاع از مظلومان دنیا مباحثی هستند که همه احزاب وفادار به نظام در آن مشترک هستند و می توانند موضع گیری یکسان و همگرا هم داشته باشند.

این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید براینکه نامه‌نگاری یک حزب با مجامع بین المللی یا احزاب دیگر کشورها نمی تواند چندان تاثیرگذار باشد، گفت: وقتی تصمیم گیری‌های بین‌المللی در قالب یک تشکل قوی مانند باشگاه احزاب باشد که متشکل از چند ده حزب است قطعا برد تاثیرگذاری آن هم بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: از سویی دیگر احزاب در کشور ما معمولا مانند چراغ فانوس در مقاطعی مانند انتخابات فیتیله خود را بالا می کشند و در زمانی دیگر تنها سوسو می کنند و حضور فعال ندارند. درحالیکه اگر حزب واقعا به دنبال کار حزبی و سیاسی باشد باید رد همه صحنه‌ها چه داخلی چه بین المللی حضور پررنگ داشته باشد.

کوهکن با اشاره به اینکه احزاب می توانند در مباحث مربوط به جهان اسلام و مظلومان دنیا فعال باشند، خاطرنشان کرد: متاسفانه سازوکارها و ارتباطات بین المللی احزاب چندان قوی و ساماندهی شده نیست. و موضع گیری در قبال حوادث بین المللی به صدور بیانیه های داخلی محدود می شود. البته برخی احزاب مانند موتلفه هم هستند که در مجامع حزبی آسیایی یا فراتر دعوت می شوند و حضور دارند ولی در حالت کلی این رخوت و سکون به احزاب وارد است.

این نماینده پیشین مجلس در بخشی دیگر از اظهاراتش گریزی نیز به تحرکات دیپلماتیک دولت در حوادث منطقه ای خصوصا غزه زد و گفت: اخیرا یک صدا و تحلیلی از سوی رسانه‌ها و دشمنان غربی مطرح شده است که نشان می‌دهد از همراهی و هماهنگی دولت با دیگر نهادهای حاکمیتی در ماجرای غزه و فلسطین ناراضی هستند. امام رحمه الله علیه جمله ای داشتند که تاکید داشت وقتی دشمنان از ما تعریف کردند ما باید در رفتارمان شک کنیم، عکس این جمله هم این است که آنها وقتی ابراز یاس و عدم رضایت می کند باید بدانیم کار درستی انجام دادیم. اینکه آنها از همراهی و هماهنگی دولت با دیگر نهادهای حاکمیتی ابراز نارضایتی می کنند یعنی دولت رویکرد مثبت و درستی داشته است.

وی ادامه داد: در واقع دشمنان همواره تلاش کرده است از همان آن نقاطی که دولت‌ها مسیری متفاوت از دیگر نهادهای حاکمیت دنبال می کنند وارد شود و از همان نقطه برای جوسازی و فشار بر ایران استفاده کند، اما اینکه اینبار با صراحت اعلام می کنند که دولت همراه با حاکمیت است، نقطه امید و قوت و مثبت و نمره خوبی برای دولت است.

نایب رییس جبهه پیروان تصریح کرد: از سوی دیگر در مسائل بین‌المللی مسیرهای دیپلماتیک مشخصی وجود دارد مانند تماس‌های تلفنی با مقامات دیگر کشورها، سفر و رایزنی حضوری، ایجاد هماهنگی در داخل برای جمع آوری کمک های انسانی مثل دارو و غذا و ... در ماجرای غزه هم اقدام دیپلماتیک دولت خوب و مناسب بوده است.

کوهکن اظهار داشت: البته ممکن است عده ای انتظارات بالاتری داشته باشند ولی این انتظارات شخصی است، باید در نظر داشت دولت هم با موانعی روبرو است. مثلا در بحث غزه دولت از ابتدا برای ارسال کمک های انسانی اعلام آمادگی کرد اما سیاست های متناقض و دوگانه مصر این مانع را برای ایران ایجاد کرد.

/27220

کد N430145

وبگردی