آفتاب

واکنش شخصیت های سیاسی و علمی تاجیک به سخنان دانشمند ازبک

واکنش شخصیت های سیاسی و علمی تاجیک به سخنان دانشمند ازبک

دوشنبه ـ ایرنا ـ شخصیت های سیاسی و علمی تاجیک به سخنان دانشمند ازبک ˈ رستم عبداللهف ˈعضو فرهنگستان علوم ازبکستان در مورد نیروگاه برق آبی راغون واکنش نشان دادند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای ˈ آسیای مرکزی ˈ، رستم عبد اللهف عضو فرهنگستان علوم ازبکستان در مقاله ای از اسلام کریمف رییس جمهور کشورش خواست علیه ساختمان نیروگاه برق ابی راغون در جنوب تاجیکستان اقدام نظامی کند.

وی افزود : اگر رییس جمهور ازبکستان به سخنان دانشمندان کشورش توجه نکند، کشور های منطقه به وِیژه ازبکستان در آینده نزدیک با کمبود آب رو به رو خواهند شد.

وی از رییس جمهور ازبکستان دعوت کرد که برای تخریب نیروگاه برق آبی راغون از هواپیماهای بمب افکن جدید استفاده کند.

وی همچنین توصیه کرد که ازبکستان در لحظات حساس از تجارب ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه استفاده کند.

پرویز ملاجانف کارشناس سیاسی تاجیک در باره سخنان دانشمند ازبک به ایرنا گفت : تا زمانی پایگاه نظامی 201 روسیه در تاجیکستان مستقر است ، ازبکستان هیچ گاه حمله نظامی به تاجیکستان را آغاز نمی کند.

وی افزود: ازبکستان در پاسخ به دعوت دانشمند خود می تواند مانند گذشته فقط از حرکت قطار ها و کامیون های تاجیک در خاک خود جلوگیری کند.

وی افزود : ازبکستان می تواند از سرمایه گذاری سازمان های منطقه ای ، بین المللی و کشور های دیگر در نیروگاه راغون جلوگیری کند ، زیرا تاشکند در مقایسه با تاجیکستان درمنطقه از جایگاه بهتری برخوردار است.

اما سهراب شریفف نماینده پارلمان تاجیکستان و تحلیل گر مسایل سیاسی تاجیک بر این نظر است که تهدید دانشمند ازبک هیچ خطری برای تاجیکستان ندارد و افزود : ازبکستان یک کشور کوچک است که می تواند هر لحظه از نقشه سیاسی جهان نیست شود.

وی تصریح کرد : مخالفت های شخصیت های سیاسی و علمی ازبکستان با تاجیکستان از دوران اتحاد جماهیر شوروی تاکنون ادامه دارد .

وی با اشاره به این مطلب افزود : ازبکستان نمی تواند در برابر تاجیکستان اقدامات سوء انجام دهد ، زیرا جامعه جهانی در احداث نیروگاه راغون با تاجیکستان موافق است.

عمر حسینی معاون اول رییس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان و نماینده مردمی در پارلمان این کشور با توجه به دعوت دانشمند ازبک برای حمله به نیروگاه برق آبی راغون و تخریب آن گفت : اگر اقدام نظامی ازسوی ازبکستان علیه تاجیکستان صورت گیرد ، تاجیکان داخل و خارج کشور با یک دیگر علیه ازبکستان متحد می شوند که برای تاشکند خطری جدی در پی خواهد داشت.

وی گفت : هیچ گاه اختلافات از راه نظامی و با فشار و تهدید حل نمی شود بلکه باید از سیاست مداران و دیپلمات های دو کشور برای حل و فصل مشکلات استفاده کرد.

هفته گذشته رستم عظیم اف معاون اول نخست وزیر جمهوری ازبکستان اعلام کرد: ازبکستان هرگز و در هیچ شرایطی از طرح نیروگاه برق - آبی راغون در تاجیکستان حمایت نخواهد کرد.

معاون اول نخست وزیر جمهوری ازبکستان افزود: با وجود این که طرح نیروگاه برق - آبی راغون از حمایت بانک جهانی برخوردار شده است ولی به سازمان های بین المللی پاسخگو نیست.

وی طرح نیروگاه برق - آبی راغون را قدیمی عنوان کرد و گفت: طرح این نیروگاه 44 سال قبل و در دوران اتحاد جماهیر شوروی آماده شده و از نگاه مهندسی و معیارهای زیست محیطی غیرقابل قبول است.

به گفته معاون اول نخست وزیر ازبکستان، کارشناسان بانک جهانی بعد از سه سال کار نتوانستند به سوال های اساسی مهم مربوط به این طرح پاسخ دهند.

وی نیروگاه راغون را برای کشورهای منطقه آسیای مرکزی یک خطر بزرگ بیان کرد.

وی پیشنهاد کرد در این باره تحقیقاتی عمیق تر صورت گیرد و گزینه های دیگر از جمله ساخت نیروگاه های کوچک و متوسط ، زغالی و طرح هایی جایگزین راغون شود که با سرمایه گذاری کم مشکل برق تاجیکستان را حل کند و موازنه ابی منطقه را به هم نزند و خطرات زیست محیطی و زیان های اقتصادی برای منطقه به بار نیاورد.

نیروگاه راغون یکی از بزرگترین نیروگاه ها در آسیای مرکزی است.

برای تکمیل نیروگاه راغون که حدود سه میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد، شش توربین با ارتفاع سد 335 متری و با ظرفیت تولید سالانه 131میلیارد کیلووات ساعت برق درنظر گرفته شده است.

این نیروگاه قدرت تامین نیروی برق و آب تمام آسیای میانه را داراست اما به دلیل مخالفت های ازبکستان و مشکلات اقتصادی ناتمام مانده است.

اساق**ه.ص**1446
کد N429941

وبگردی