آفتاب
در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه؛

اردوغان مدعی کسب 55 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری شد

اردوغان مدعی کسب 55 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری شد

آنکارا- ایرنا- ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه ادعا کرد که با کسب 55 درصد آرای انتخابات، رییس جمهور ترکیه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، اردوغان این مطلب را شب گذشته در برنامه زنده شبکه تلویزیونی ˈان تی ویˈ عنوان کرد.

وی گفت: جدیدترین نظرسنجی های میدانی که از سوی حزب حاکم عدالت و توسعه انجام شده، نشان می دهد که او با کسب بیش از 55 درصد از آرای مردم ترکیه رییس جمهور خواهد شد.

نخست وزیر ترکیه افزود: بر اساس این نظر سنجی که هفته گذشته در همه استان های ترکیه صورت گرفته است، دو کاندید دیگر انتخابات ˈاکمل الدین احسان اوغلوˈ حدود 34 تا 35 درصد و ˈصلاح الدین دمیرتاشˈ بین 9 تا 10 درصد آرا را کسب خواهند کرد.

اردوغان از همه شهروندان ترکیه به ویژه در مناطق کردنشین شرق و جنوب شرق کشور خواست حتما در انتخابات شرکت کنند.

وی ادعای ˈکمال قلیچداراوغلوˈ رهبر حزب جمهوری خواه خلق مبنی بر کمک نظامی ترکیه به گروه تکفیری و تروریستی داعش را بدون اساس خواند.

برای نخستین بار از تاسیس جمهوری ترکیه (1923 میلادی) رییس جمهور این کشور با رای مستقیم مردم ترکیه انتخاب خواهد شد؛ دور نخست این انتخابات روز 19 مرداد (10 اوت) با حضور و رقابت سه نامزد برگزار خواهد شد.

طبق قانون اساسی ترکیه، رییس جمهور برای یک دوره 5 ساله برگزیده می شود و در صورتی که نامزدی در دور نخست، بیش از 50 درصد آرا را کسب نکند، دو نامزدی که بیشترین رای را در دور نخست کسب کرده اند، در دور دوم که 15 روز بعد از انتخابات دور اول برگزار خواهد شد، به رقابت خواهند پرداخت.

در این رقابت ها ˈاکمل الدین احسان اوغلوˈ دبیر کل سابق سازمان همکاری اسلامی به عنوان نامزد مشترک از سوی احزاب مخالف جمهوریخواه خلق و حرکت ملی و ˈصلاح الدین دمیرتاشˈ نامزد حزب دموکراتیک خلق ها که در مناطق کرد نشین از هواداران بیشتری برخوردار است با اردوغان مبارزه خواهند کرد.

بنا بر گمانه زنی ها و نظر سنجی ها، به احتمال قوی اردوغان پیروز این انتخابات خواهد شد.

خاورم **2010**7074/1275
کد N429407

وبگردی