آفتاب

شورای امنیت سازمان ملل: داعش تهدیدی برای صلح، ثبات و امنیت منطقه است

شورای امنیت سازمان ملل: داعش تهدیدی برای صلح، ثبات و امنیت منطقه است

تهران-ایرنا- شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور بیانیه ای اعلام کرد: داعش تهدیدی برای صلح، ثبات و امنیت منطقه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مقر سازمان ملل متحد، این شورا روز سه شنبه در بیانیه خود حملات اعضای گروه تروریستی داعش در عراق را محکوم کرد و هشدار داد مسببان اقدامات خشونت بار به دلیل جنایت علیه بشریت محاکمه خواهند شد.

بیانیه روز گذشته 15 عضو شورای امنیت دومین اقدام این شورا در محکومیت شدیداللحن علیه گروه تروریستی داعش طی دو هفته گذشته است.

اعضای شورای امنیت ˈبه شدت جنایات سازمان دهی شده علیه اقلیت ها از جمله شیعیانˈ را محکوم کرده و همه گروه های عراقی را به اتحاد برای پاسخگویی به این اقدامات، فراخواندند.

شورای امنیت با یادآوری قرار داشتن نام داعش در فهرست سیاه سازمان ملل یادآوری کردند که کشورهای عضو موظف به اجرای تحریم های پیش بینی شده شامل تحریم سلاح، انسداد دارایی ها و ممنوعیت سفر در مورد این گروه هستند.

شورای امنیت هشدار داد این گروه که اکنون خود را حکومت اسلامی در عراق نامیده است، نه تنها برای عراق و سوریه بلکه تهدیدی ˈبرای صلح، ثبات و امنیت منطقه ایˈ به شمار می رود.

بر اساس این بیانیه که ˈمارک لیل گرانتˈ سفیر انگلیس در سازمان ملل و رییس دوره ای شورای امنیت آن را قرائت کرد: ˈحملات گسترده و نظام مند علیه غیرنظامیان به دلیل ریشه های قومی، مذهبی و باورهای آنان می تواند جنایت علیه بشریت باشد و مسببان این اقدامات باید مسوول شناخته شوندˈ.

سفیر انگلیس به اقلیت ایزدی ها در عراق اشاره کرد که اعضای گروه تروریستی داعش آنها را شیطان پرست خوانده و به این بهانه مورد آزار قرار داده اند.

این بیانیه می افزاید: ˈایزدی ها و دیگر اقلیت های قومی و مذهبی ˈصدها سال در شهر ˈسنجارˈ و دیگر شهرهای استان ˈنینواˈ زیسته اند. شورای امنیت با شدیدترین لحن آزار و اذیت نظام مند این اقلیت ها را محکوم می کند. بسیاری از این عراقی ها اکنون خانه و کاشانه خود را ترک کرده اند، یا مجبور به یافتن سرپناه دیگری شده اند. شمار زیادی از آنها نیز ربوده شده یا اعدام شده اند.

شورا از مقام ها و سیاستمداران عراقی خواست تا برای تشکیل دولت عراق هر چه سریع تر اقدام و بتوانند با تهدیدهای گروه تروریستی داعش مقابله کنند.

بر پایه این گزارش، شورای امنیت سازمان ملل بر حمایت خود از دولت عراق در تلاش هایش برای ˈمقابله با تهدید تروریستیˈ تاکید و از همه گروه های سیاسی این کشور خواست تا برای ˈتقویت اتحاد ملیˈ تلاش کنند.

ایزدی ها یا آنگونه که عرب ها تلفظ می کنند یزیدی ها، اقلیت مذهبی کردی هستند که در شمال عراق، سوریه، جنوب شرقی ترکیه و قفقاز زندگی می کنند. شمار آنها در عراق 600 هزار تا 700 هزار نفر برآورد می شود.

آیین ایزدی آمیزه ای از باورهای پیش از اسلام ایرانی به ویژه زرتشتی و عقاید اسلامی است و یهودیت، مسیحیت نسطوری و تصوف بر آن تاثیر گذاشته است.

اروپام**9157**9053**5981
کد N429403

وبگردی