آفتاب
اوباما خبر داد: 

سرمایه گذاری 33 میلیارد دلاری آمریکا در آفریقا برای مقابله با چین و اروپا 

سرمایه گذاری 33 میلیارد دلاری آمریکا در آفریقا برای مقابله با چین و اروپا 

"باراک اوباما" در دومین روز از نشست رهبران آمریکا و آفریقا از تصمیم واشنگتن برای سرمایه گذاری 33 میلیارد دلاری در قاره سیاه خبر داد. این سرمایه گذاری در راستای مقابله و رقابت با چین و اتحادیه اروپا که حضوری گسترده در آفریقا دارند انجام می شود. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دومین روز از نشست سه روزه رهبران آمریکا و آفریقا روز گذشته در واشنگتن برگزار شد و همانطور که انتظار می رفت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، از برنامه های گسترده ایالات متحده برای سرمایه گذاری در قاره آفریقا خبر داد. 

به نوشته رویترز این سرمایه گذاری با هدف مقابله با نفوذ روز افزون چین و اروپا در این قاره انجام می شود و در این راستا آمریکا دست کم 33 میلیارد دلار در بخش های مختلف کشورهای آفریقایی سرمایه گذاری می کند. 

اوباما در سخنرانی خود که در جمع 45 نفر از رهبران کشورهای آفریقایی ایراد شد از آنها خواست تا اجازه ندهند که فساد و مسائل جانبی  مسیر پیشرفت آنها را مسدود کنند. 

رئیس جمهور آمریکا در ادامه برای آنکه نشان دهد واشنگتن فقط در پی استعمار آفریقا نیست و اهداف خیرخواهانه ای در این سرمایه گذاری ها دارد، گفت: ما فقط به دلیل وجود منابع طبیعی به دنبال حضور در آفریقا نیستیم. ما آفریقا را به خاطر منابع عظیمش، که مردم، استعدادها و توانایی های آنها هستند محترم می شماریم. 

بر اساس این گزارش، به موجب برنامه های آمریکا، واشنگتن 12 میلیارد دلار در بخش برق کشورهای آفریقایی، 14 میلیارد دلار در حوزه تجارت و هفت میلیارد دلار نیز برای توسعه صادرات کالاهای آمریکایی به آفریقا اختصاص می دهد. 

اوباما در سخنرانی شب گذشته خود به صراحت اعلام کرد که بازرگانان آمریکایی می توانند به رقیبی سرسخت برای تجار چینی و اروپایی در آفریقا تبدیل شوند. رئیس جمهور آمریکا در ادامه عنوان داشت که کشورش از هر گونه برنامه ای برای توسعه آفریقا استقبال می کند و همانند کشورهای دیگر فقط به دنبال خارج کردن منابع طبیعی کشورهای آفریقایی نیست. 

در حال حاضر میزان تبادلات تجاری چین با کشورهای آفریقایی دو برابر مبالادات تجاری آمریکا با این کشورهاست و از همین رو پکن بزرگترین شریک تجاری قاره سیاه محسوب می شود. 

 

کد N429241

وبگردی