آفتاب
گزارش خبری/

موافقت اولیه رژیم صهیونیستی با رفع محاصره غزه؛هشدار مقاومت درباره عواقب نقض آتش بس

موافقت اولیه رژیم صهیونیستی با رفع محاصره غزه؛هشدار مقاومت درباره عواقب نقض آتش بس

رسانه های خارجی در حالی از موافقت اولیه رژیم صهیونیستی با شروط اساسی مقاومت برای برقراری آتش بس در نوار غزه خبر می دهد که تحلیلگران از تحقق این امر با عنوان شکستی بزرگ برای رژیم صهیونیستی یاد می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه خبری المیادین عصر روز سه شنبه با انتشار خبری فوری از موافقت اولیه رژیم صهیونیستی با چهار شرط از شروط مقاومت برای برقراری آتش بس در نوار غزه خبر داد و در عین حال اعلام کرد که این رژیم با سه شرط از شروط این رژیم مخالفت کرده است.

این منبع که در گزارش خود به اظهارات یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود استناد کرده بود، افزود رژیم صهیونیستی با توقف جنگ علیه غزه، رفع محاصره نوار غزه، آزادی اسرای فلسطینی و آزادی صید ماهی تا فاصله 12 مایلی ساحل غزه موافقت کرده است.

به موجب این گزارش، بازگشایی فرودگاه بین المللی غزه و بندر بین المللی در ساحل آن و همچنین ایجاد راه ارتباطی از نوار غزه تا کرانه باختری از جمله شروطی بود که رژیم صهیونیستی با آن مخالفت کرده است.

از سوی دیگر آتش بس هفتاد و دو ساعته ای که از ساعت 8 صبح به وقت محلی در نوار غزه و در سایه بی اعتمادی مقاومت به برقراری این آتش بس آغاز شده است، با استقبال مجامع و مقامات منطقه ای، عربی اسلامی و بین المللی روبرو شده است و هم اکنون که یک روز از برقراری این آتش بس می گذرد، برخلاف گذشته نقض آشکار و جدی صورت نگرفته است، چنانکه "مشیر المصری" یکی از رهبران برجسته جنبش حماس تأکید کرد که آتش بس 72 ساعته همچنان برقرار است و در این فرصت رایزنیهای غیر مستقیم با قاهره در حال انجام است و مقاومت مطالبات خود را برای برقراری آتش بس دائم به قاهره به عنوان میانجیگر ارائه کرده است و در انتظار پاسخی از سوی مقامات مصری به سر می برد.

وی همچنین بر وجود تلاشهای برخی کشورهای اسلامی، عربی و بین المللی برای برقراری آتش بس و اتمام جنگ در غزه تأکید کرد.

المصری همچون دیگر رهبران حماس که بارها بر تحقق مطالبات مقاومت به عنوان تنها شرط برقراری آتش بس تأکید کرده اند گفت: موافقت رژیم صهیونیستی با شروط عادلانه و قانونی، خواست همه مردم فلسطین است.

وی تأکید کرد: اگر در این زمان که در دوران آتش بس به سر می بریم رژیم صهیونیستی این آتش بس را نقض کند، مقاومت در مقام دفاع برآمده و از مردم فلسطین دفاع خواهد کرد.

المصری افزود: توقف جنگ رژیم اشغالگر قدس علیه غزه و رفع محاصره نوار غزه، شروط اولیه مقاومت برای برقراری آتش بس است.

این عضو برجسته حماس در خصوص دیگر شرایط این جنبش برای برقراری آتش بس در نوار غزه گفت: این موضوعی است که هم اکنون در روی میز مذاکره قرار دارد اما تطبیق آن با واقعیتهای موجود به زمان بیشتری نیاز دارد و مسئله مهم این است که در خصوص این مطالبات به توافق برسیم.

وی تأکید کرد که در صورتی که اسرائیل با این شروط موافقت نکند، از امنیت بهره مند نخواهد شد و مقاومت اجازه نمی دهد که مردم فلسطین در شرایط مرگ تدریجی زندگی کنند.

این در حالی است که منابع فلسطینی اعلام کردند که یکی از شروط رژیم صهیونیستی برای برقراری آتش بس دائم در نوار غزه و بازسازی آن، خلع سلاح غزه است که این مسئله پیشتر نیز بارها و بارها توسط مقامات رژیم صهیونیستی مطرح شده بود.

حماس نیز در واکنش به ارائه این پیشنهاد از سوی رژیم صهیونیستی به صورت قاطعانه مخالفت خود را با آن اعلام کرد.

در همین راستا، "کاید الغول" یکی از اعضای دفتر سیاسی جبهه خلق برای آزادی فلسطین اعلام کرد که تأکید رژیم صهیونیستی برای خلع سلاح حماس امکان دارد که روند مذاکرات را برای برقراری آتش بس طولانی کند و این احتمال نیز وجود دارد  که این مذاکرات را با شکست مواجه کند.

در حالی که آتش بس پس از 30 روز حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه به مدت 72 ساعت آغاز شده است، آمار قربانیان این جنگ از مرز 11500 نفر فر اتر رفته و حدود یک چهارم جمعیت غزه از خانه و کاشانه خود آواره شدند و در مدارس مربوط به آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل (آنروا) سکونت دارند که این مدارس نیز بارها توسط رژیم صهیونیستی مورد هدف قرار گرفته و مجامع بین المللی و عربی تاکنون جز محکوم کردن این حملات اقدام کار آمدی را اتخاذ نکرده اند.

 

 

کد N429014

وبگردی