آفتاب

اختلاف روسیه و اروپا بر اسر اوکراین به خطوط هوایی‌شان رسید

اختلاف روسیه و اروپا بر اسر اوکراین به خطوط هوایی‌شان رسید

نخست وزیر روسیه تهدید کرد که در پی لغو توافق اجاره خط هوایی ملی این کشور توسط اتحادیه اروپا دست به اقدام مقابله‌ای می‌زند و احتمالا هواپیماهای اروپایی باید حریم هوایی روسیه را برای پرواز به آسیا دور بزنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، شرکت هوایی ایرفلوت روسیه تمامی پروازهای خود را هفته گذشته به این خاطر کنسل کرد که توافق اجاره هواپیماهای این شرکت به واسطه تحریم‌های اتحادیه اروپا لغو شد. علت اصلی این اقدام پرواز هواپیماهای این شرکت هوایی به شبه جزیره کریمه است، این منطقه در پی رفراندوم مارس 2014 به روسیه پیوست.

دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه در نشستی با وزیر حمل و نقل و یکی از معاون‌های مدیر اجرایی این شرکت هوایی گفت: ما باید درباره یک اقدام مقابله‌ای ممکن در این مورد بحث کنیم.

روزنامه اقتصادی ودوموستی روسیه نوشت، روسیه ممکن است به محدود کردن یا منع خطوط هوایی اروپا در استفاده از حریم هوایی کشور و پرواز بر فراز خط سیبری به آسیا بپردازد، اقدامی که باعث می‌شود تا هم خطوط هوایی اروپا هزینه‌های گزافی را به خاطر بعد مسافت و سوخت بیشتر بپردازند و هم مسافران مجبور شوند هزینه بیشتری پرداخت کنند.

این روزنامه همچنین نوشت: این تغییر مسیر همچنین باعث کاهش درآمدهای این شرکت هوایی روسی نیز می‌شود چرا که سالانه 300 میلیون دلار از جانب خطوط هوایی خارجی عاید این شرکت هوایی می‌شود و اگر این اقدام مقابله‌ای رخ دهد، میزان عایدات از 5.9 درصد به 1.4 درصد تقلیل می‌یابد.

در دوران جنگ سرد هم، چنین اتفاقی رخ داد. خطوط هوایی غربی از پرواز بر فراز حریم هوایی مسکو برای دستیابی به شهرهای آسیایی منع شدند و به جای آن از حریم هوایی کشورهای حوزه خلیج فارس یا خط قطبی در مسیر آلاسکا استفاده می‌کردند.

این روزنامه اقتصادی چاپ روسیه همچنین نوشته است، تغییر در مسیرهای پروازی باعث می‌شود تا برخی از خطوط هوایی نظیر لوفتانزای آلمان، بریتیش ایرویز و ایر فرانس در عرض سه ماه یک میلیارد یورو ضرر کنند اما برخی از کارشناسان حوزه صنعت هوانوردی تخمین می‌زنند که این رقم بسیار بیشتر خواهد بود.

مشاور هوانوردی روسیه نیز می‌گوید: عدم اجازه پرواز بر فراز حریم هوایی روسیه 25 تا 50 درصد گران‌تر خواهد بود و خطوط هوایی روسیه حدود 100 تا 200 میلیون دلار هر ساله ضرر می‌کنند.

در همین حال، گنادی تیمچنکو، میلیاردر روس گفت: اگرچه این اعمال محدودیت‌ها از جانب پوتین و دولت مسکو باعث ضرر شرکت‌های هوایی کشور می‌شود اما تجار روس به پوتین برای تغییر نظرش فشار نمی‌آورند.

انتهای پیام

کد N429003

وبگردی