آفتاب

سازمان ملل: اوضاع انسانی در اوکراین رو به وخامت است

سازمان ملل: اوضاع انسانی در اوکراین رو به وخامت است

یکی از مقام‌های ارشد سازمان ملل به شورای امنیت این سازمان هشدار داد که اوضاع انسانی در شرق اوکراین رو به وخامت است.

یکی از مقام‌های ارشد سازمان ملل به شورای امنیت این سازمان هشدار داد که اوضاع انسانی در شرق اوکراین رو به وخامت است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "جان گینگ"، مدیر عملیات بشردوستانه سازمان ملل گفت: خشونت‌ها به ویژه در حومه شهرها در شرق اوکراین مردمر را در معرض خطر قرار می‌دهد و اگر یک راه‌حل سیاسی به دست نیاید، افراد بیشتری کشته می‌شوند.

نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل به درخواست روسیه پس از آن برگزار شد که نیروهای ارتش اوکراین در عملیات نظامی خود به منطقه در دونتسک، محل کنترل و استقرار مخالفان حامی روسیه رسیدند. دو طرف روز سه شنبه به تبادل آتش و پرتاب راکت پرداختند.

این مقام مسئول عملیات بشردوستانه سازمان ملل ادامه داد: یک اقدام سریع باید برای جلوگیری از افزایش تعداد تلفات صورت گیرد تا به امروز 1367 تن، شامل غیرنظامیان ونظامیان کشته شدند. چهار میلیون تن در این مناطق شرقی ساکنند که تحت تاثیر این درگیری‌ها قرار دارند. کمبود آب و برق همچنان برای مردم در این نواحی مشکل آفرین است و مواد غذایی به مقدارکافی در دسترس نیست.

معاون سفیر اوکراین در سازمان ملل با رد وجود یک اوضاع وخیم انسانی در این کشور گفت: اوضاع انسانی در دونتسک و لوهانسک همچنان جدی است. این اوضاع توسط دولت کی‌یف در حال مدیریت است و دولت همچنان با شرکای بین‌المللی همکاری می‌کند.

این مقام مسئول عملیات بشردوستانه سازمان ملل گفت: از آوریل 2014 تاکنون بیش از 4000 تن در شرق اوکراین زخمی شده‌اند. حدود 58 هزار تن هم از اوایل ژوئیه این مناطق را ترک گفته‌اند و هر روز هم بیش از هزار تن از مناطق مذکور فرار می‌کنند.

ویتالی چورکین، سفیر دائم روسیه در سازمان ملل نیز در این نشست که روز سه شنبه برگزار شد، اوضاع در شرق اوکراین به ویژه لوهانسک و دونتسک را فاجعه بار خواند و ارتش این کشور را به پرتاب خمپاره‌ای و راکتی بی‌هدف به سمت منازل مسکونی متهم کرد.

وی گفت: در بسیاری از شهرهای کوچک 80 درصد خانه‌ها ویران شده و صدها ساختمان نیز تخریب شدند. روسیه فراخان اعزام یک هیات کمک رسان به این دو منطقه و تحت نظارت و کنترل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ است.

معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز این مساله را زیر سوال برد که آیا اوضاع انسانی در اوکراین نیازمند یک نشست فوق العاده است؛ دیدگاهی که روآندا آن را مطرح کرده است.

مارک لیال گرانت، سفیر بریتانیا در سازمان ملل نیز گفت این به شدت عجیب است که روسیه خواستار یک نشست فوق‌العاده در شورای امنیت برای بررسی بحران انسانی‌ شده که خود آن را به وجود آورده است.

در همین حال آمارهای رسمی سازمان ملل نشان می‌دهد که درگیری‌های مسلحانه در سراسرشرق اوکراین باعث فرار بیش از 285 هزار تن از سکنه شده است. آژانس آوارگان سازمان ملل نیز اعلام کرد که بیش از 117 هزار تن از نواحی شرقی اوکراین گریخته و به نواحی دیگر پناه برده‌اند در حالیکه 168 هزار تن دیگر به روسیه رفته‌اند.

انتهای پیام

کد N428664

وبگردی