آفتاب

یک مقام صربستانی: با تحریم روسیه خودمان را تحریم خواهیم کرد

یک مقام صربستانی: با تحریم روسیه خودمان را تحریم خواهیم کرد

بلگراد-ایرنا- مشاور سیاست خارجی صربستان در رابطه با بحران اوکراین و موضع این کشور گفت: ما با اعمال تحریم بر روسیه، خودمان را تحریم خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، ایوان مرکیچ روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه روابط صربستان با روسیه و اتحادیه اروپا را نمی توان با فرمول ˈیا این و یا آنˈ تعیین کرد، افزود: هیچ اصراری برای پیوستن صربستان به تحریمهای اتحادیه اروپا و امریکا علیه روسیه وجود ندارد.

وی با اشاره به روابط دوستانه صربستان با تمامی کشورها خاطرنشان کرد که نه تنها به دلایل تاریخی، بلکه به دلیل محاسبات منطقی و اقتصادی ، ما قاطعانه با اعمال تحریم بر روسیه مخالف هستیم.

این مقام سیاست خارجی صربستان گفت:کاملا واضح است که چنین تحریمهایی از نظر اقتصادی نمی تواند هیچ زیانی به روسیه وارد آورد، ولی با اعمال تحریم ما بطور بسیار مؤثر خود را با تحریم رو به رو خواهیم کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که دولت و ملت های برادر و اسلاو روسیه و اوکراین بتوانند راه حل صلح جویانه ای را برای حل و فصل مشکلات ایجاد شده پیدا کنند.

ˈتومیسلاو نیکولیچˈ رییس جمهوری صربستان که به منظور شرکت در مراسم یکصدمین سالگرد آغاز جنگ جهانی اول به شهر لیژ در بلژیک سفر کرده است، نیز در مراسمی به این مناسبت گفت: صربستان این درس را فرا گرفته است که دیگر نمی تواند در بین کشورهای بزرگ، دشمن داشته باشد، بخصوص در بین کشورهایی که اقتصاد آنها می تواند به صربستان کمک کند.

وی افزود: صربستان این مسیر را ادامه خواهد داد و امیدواریم دیگر مجبور نشویم که از یک جناح جانبداری کنیم، بخصوص اگر بین جناح ها نزاعی وجود داشته باشد.

ˈ آلکساندر ووچیچ ˈ نخست وزیر صربستان نیز اخیرا در رابطه با بحران اوکراین گفته بود: به اصول حقوق عمومی بین الملل احترام می گذاریم و بهترین راه حل برای ما به لحاظ اقتصادی و نه فقط به دلایل سنتی و تاریخی این است که علیه روسیه اعمال تحریم نکنیم.

وی افزود: در رابطه با مساله اوکراین هیچ اولتیماتومی از طرف اتحادیه اروپا به بلگراد داده نشده است ولی اروپایی ها خواهان این هستند که بلگراد موضع نزدیکتری به این اتحادیه داشته باشد.



اروپام**1**436**1551
کد N428473

وبگردی