آفتاب
کارشناسان حقوق بین الملل؛

جنایات رژیم صهیونیستی در غزه نسل کشی است/ کشورهای غربی از خواب غفلت بیدار شوند

جنایات رژیم  صهیونیستی در غزه نسل کشی است/ کشورهای غربی از خواب غفلت بیدار شوند

جمی از اساتید بین الملل و حقوقدانان به بررسی جنایات رزیم صهیونیستی و پیگرد حقوقی این جنایات در غزه پرداختند.

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر امروز برخی از اساتید حقوقی در نشست خبری بررسی حقوق نسل کشی و جنایت علیه بشر در غزه که در سازمان بسیج حقوقدانان برگزار شد به بررسی جنایات رژیم صهیونیستی پرداختند.

در این نشست قاسم زمانی استاد حقوق بین الملل به برخی از نقض های آشکار حقوق بین المللی از سوی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: کنوانسیون 1925 ژنو مبنی بر منع استفاده از گازهای خفه کننده کنوانسیونهای 1949 ژنو ، پروتکل های الحاقی 1977، اسناد بین المللی در زمینه حقوق بشر از جمله میثاق بین المللی و مدنی 1966، میثاق بین المللی حقوقی، اقتصادی و فرهنگی، کنوانسیون حقوق کودک از مواردی هستند که رژیم صهیونیستی آنها را نقض کرده است.

وی افزود: علاوه بر  نقض اسناد بین المللی، رژیم صهیونیستی قوانین عرفی که گستره بیشتری دارند را نیز مورد تعرض قرار داده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: رژیم  صهیونیستی قواعد بنیادین حقوق بین الملل در حمایت از  غیرنظامیان را در برخورد با مردم سرزمین های اشغالی نقض کرده است.

همچنین توکل حبیب زاده دیگر حقوقدان بین المللی بیان کرد: در چنین وضعیتی حق تسلیح مردم غزه مطرح می شود. موضوع فلسطینیان به عنوان کسانی که تحت اشغال 65 ساله قرار دارند مطرح است و تنها راهکار، تجهیز خواهد بود.

توکل زاده افزود: برخلاف آنچه رسانه های غربی مطرح می کنند این افراد، تروریست نیستند و دادن موشک و سلاح به غزه نه تنها حق قانونی است بلکه باید در کرانه باختری نیز رخ بدهد تا شاید از این طریق اشغال فلسطین پایان داده شود.

وی با طرح این سئوال که آیا اسرائیل در صورت تجهیز فلسطین حق دفاع از خود را خواهد داشت، بیان کرد: غزه، منطقه تحت اشغال است. دفاع مشروع، دفاع مسلحانه است که از طرف کشور دیگر اعمال می شود. اسرائیل قدرت اشغالگر است و قدرت اشغالگر در حد حفظ امنیت جان سربازان خود می تواند اقدام به دفاع کند. اینکه برخی از مقامات غربی از حق دفاع اسرائیل سخن می گویند از نظر حقوقی غیر قابل باور است و در هیچ سندی برای اشغالگر حق دفاع مشروع در نظر گرفته نشده است.

در ادامه نشست علی نجفی توانا رئیس کانون وکلای مرکز بیان کرد: مسلم است که اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و در محاصره غزه منبعث از یک اراده سازمان یافته و مورد حمایت برخی از صاحبان قدرت در دنیا است که تضعیف ارزشهای انسانی و موجودیت یک ملت را دنبال می کند.

وی با بیان اینکه در هیچ یک از جنگ های تاریخ بشر، جنایات به این صورت محقق نمی شد اظهار داشت: در جنگ ها، زنان، کودکان و افراد غیر نظامی از حمله، قتل و غارت در امان بودند و حداکثر به اسارت گرفته می شدند.

نجفی توانا با بیان اینکه این یک نسل کشی است تصریح کرد: هدف اسرائیل غیر از ارعاب، تقلیل نیروهای انسانی غزه است و این هجمه نظامی به هیچ وجه با اصول دفاعی تطابق ندارد. آنها به صورت عمدی زنان و کودکان را مورد حمله قرار داده اند که این تعمد نشانه نسل کشی است. قطع نظر از قوانین بین المللی، نقض حقوق بشر مطرح است که این اقدام نه تنها برای اسرائیل بلکه برای حامیان آن یک لکه ننگ است.

حبیب زاده کارشناس حاضر در نشست نیز  گفت: جمهوری اسلامی ایران حمایت های معنوی و سیاسی و حتی حقوقی خود را از مردم فلسطین دریغ نداشته و شاید تنها کشوری است که در این مسیر فلسطین را یاری کرده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در غزه تنها است. باید راهکاری اندیشید که کشورهای عربی منطقه از خواب غفلت بیدار شوند. کشورهای همجوار فلسطین می توانند بیشترین تاثیرگذاری میدانی را داشته باشند. حقوقدانان اعتراض خود را نسبت به دولت مصر که رفح را بسته اعلام می کنند و درخواست می کنند با ملاحظات سیاسی گذرگاه باز شود.

کد N428336

وبگردی