آفتاب
نشست بررسی تحولات غزه

کلینی: بقای کابینه نتانیاهو زیر سوال رفته است

کلینی: بقای کابینه نتانیاهو زیر سوال رفته است

یک کارشناس مسائل استراتژیک با تاکید بر این‌که جنگ غزه باعث انزوای بین‌المللی رژیم صهیونیستی شده است، گفت: بقای کابینه نتانیاهو زیر سوال رفته است و ما شاهد پیروزی نرم‌افزاری مقاومت بر رژیم صهیونیستی بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد فرهاد کلینی، کارشناس مسائل استراتژیک در نشست بررسی تحولات غزه و تأثیر آن بر منطقه که در ظهر سه‌شنبه در اندیشکده راهبردی تبیین برگزار شد، گفت: رژیم صهیونیستی بر اساس یک محاسبه غلط اطلاعاتی و راهبردی وارد جنگ شد و در حال حاضر این جنگ به یک فاجعه تبیین شده است.

او ادامه داد: این جنگ برای رژیم صهیونیستی شکست تکنولوژیکی به همراه داشت زیرا پدافند استراتژیکی رژیم صهیونیستی دچار شکست شد و نبود کارآیی گنبد آهنین را نشان داد.

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان این‌که جنگ اخیر غزه برای تلاویو شکست سیاسی به همراه داشت اضافه کرد: به دلیل این جنگ این رژیم نتوانست نظرات خود را تحمیل کند و ما اکنون شاهد نوسان و حتی تناقض‌هایی در مواضع کشورهای غربی هستیم. ملت‌ها و کشورهای غربی نسبت به جنگ غزه جلوتر از دولت‌ها حرکت کرده‌اند. حرکت‌های اجتماعی و حرکت‌ها اعتراضی در کشورهای غربی به خصوص فرانسه و اسپانیا را شاهد بودیم که این اعتراضات موجب تغییر مواضع دولت‌ها شد که این تغییرات در اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه مشهود بود.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی که سال‌ها تلاش می‌کرد خود را به عنوان تهدیدی برای ایران اعلام کند اکنون در برابر رزم کوچک در فلسطین نتوانسته به پیروزی برسد حال این سوال به وجود می‌آید که این رژیم با وجود همه عربده‌کشی‌ها در برابر ایران، چگونه شکست خورده است و این جنگ حتی بقای دولت نتانیاهو را زیر سوال برده است. از طرف دیگر این جنگ باعث انزوای بین‌المللی رژیم صهیونیستی شده است. با وجود استیلاهای این رژیم اکنون شاهد فاصله‌گیری خاصی در حوزه متحدان این رژیم هستیم.

کلینی اضافه کرد: حتی دولت اوباما که نقش‌ حامی و میانجی‌گر بازی می‌کند، در ماجرای غزه بیش‌تر میانجی‌گر بوده است. البته باید به این نکته توجه کنیم که در آمریکا چه بخشی از این کشور مورد نظر است زیرا جمهوری‌خواهان در کنگره به دنبال نزدیکی به لابی آیپک هستند و تلاش می‌کنند از این طریق در انتخابات ماه نوامبر پیروز شوند.

او با بیان این‌که در جنگ غزه ما شاهد پیروزی نرم‌افزاری مقاومت بر رژیم صهیونیستی هستیم، ادامه داد: نیروهای مقاومت توانسته‌اند سیستم‌های تلفنی تل‌آویو را حک کنند و پیام‌هایی را به صهیونیست‌ها بفرستند. این اقدام تأثیرگذار باعث شده است که در سرزمین‌های اشغالی نیز برخی یهودیان به خیابان‌ها بیایند و نسبت به حملات رژیم صهیونیستی اعتراض کنند. هم‌چنین در ادامه این نشست در اندیشکده راهبردی تبیین، رضا سراج، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به جنگ غزه گفت: این جنگ به عنوان قطعه‌ای از یک پازل بزرگ به اجرا درآمده است. این پازل مهندسی تغییر در منطقه است که قطعات دیگر دارد و هدفش تغییر هندسه سیاسی و مناسبات منطقه است.

وی ادامه داد: هم‌زمان با جنگ غزه بی‌ثبات‌ سازی در عراق و مذاکرات ایران و گروه 1+5 انجام گرفت که متأثر از بازیگران سلطه‌گرا است. مهار کردن ایران و وادار کردن این کشور به تغییر رفتار قطعه‌ دیگری از این پازل است. از دیگر قطعات این پازل می‌توان به معکوس‌سازی بیداری اسلامی، بی‌ثبات سازی محور مقاومت و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی است. اما برای این‌که پازل کامل شود در درجه اول باید مقاومت خلع سلاح شود.

این کارشناس مسائل منطقه اضافه کرد: این مهندسی قوی توسط آمریکا، برخی از کشورهای اروپایی و کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی طراحی شده است. اما تحولات نشان می‌دهد که این مهندسی تغییر با شکست مواجه شده است.

انتهای پیام

کد N428116

وبگردی