آفتاب

ازبکستان به دنبال ساخت نیروگاه جدید هسته‌ای نیست

ازبکستان به دنبال ساخت نیروگاه جدید هسته‌ای نیست

دولت ازبکستان ساخت هرگونه نیروگاه جدید هسته‌ای در خاک ازبکستان در سال‌های آینده را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از سایت رسمی دولت ازبکستان؛‌ ساخت هرگونه نیروگاه هسته‌ای در دستور کار دولت این کشور در راستای برنامه توسعه صنعتی و اقتصادی این کشور نیست.

پیش از این، برخی از رسانه‌های خارجی گزارش‌هایی مبنی بر قصد دولت ازبکستان برای ساخت یک نیروگاه پیشرفته هسته‌ای در آینده نزدیک در خاک این کشور منتشر کرده بودند.

به گزارش این سایت خبری؛ بر طبق گفته رییس‌جمهور ازبکستان، اسلام کریم‌اف بر طبق برنامه پیشرفت صنعتی و اقتصادی این کشور بین سال‌های 2011 تا 2015، ساخت 48 پروژه صنعتی که شامل توسعه و ساخت 15 پروژه نیروگاه‌های تامین سوخت گرمایی با ظرفیت تولید 2329 مگاوات انرژی؛‌ به انجام خواهد رسید.

هم‌چنین به گفته مقامات دولت این کشور، ازبکستان برنامه تحقیق و استفاده کلان از منبع‌های انرژی تجدیدپذیر مثل نیروی باد و انرژی خورشید را در دستور کار دارد.

هم‌چنین کمیته زمین‌شناسی و منبع‌های زیرزمینی ازبکستان در این‌باره اعلام کرده است: ازبکستان به دنبال استفاده از اورانیوم برای تولید انرژی نخواهد بود و همه مقادیر اورانیوم غنی‌سازی شده در این کشور به منظور صادرات به کشورهای دیگر خواهد بود.

تولید انرژی با ظرفیت 13 هزار مگاوات در ازبکستان به وسیله 10 نیروگاه گرمایی تولید می‌شود.

انتهای پیام

کد N428105

وبگردی