آفتاب

مشارکت کم ترکهای ساکن اروپا در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

مشارکت کم ترکهای ساکن اروپا در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

تعداد بسیار کمی از ترک های خارج از کشور از امکان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری کشورشان استفاده کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر در آلمان، مشارکت پایین ترک های مقیم خارج از ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری، موجب نگرانی مقامات آنکارا شده است. بر این اساس تنها 5 درصد ترکیه ای های خارج از کشور، از این امکان استفاده نموده اند.

شهروندان ترکیه مقیم خارج از این کشور امکان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، بین 31 جولای تا 3 آگوست (10 تا 13 مرداد) در کشورهای محل اقامت خود را داشتند. به گزارش شورای عالی انتخابات ترکیه اکثر واجدین شرایط از این امکان برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری استفاده نکردند.

در آلمان که بزرگترین مرکز اجتماع شهروندان ترکیه در خارج از کشور است، مشارکت تنها 6.6 درصد بود. در آلمان هفت مرکز رای گیری برای انتخابات ترکیه درنظر گرفته شده بود. متقاضیان شرکت در انتخابات باید از پیش تمایل خود را به شرکت در انتخابات اعلام کرده و حضور خود برای رای دادن در مرکز اخذ رای را اعلام می کردند. از این رو بسیاری به دلیل عدم مراعات این شرط قادر به رای دادن در زمان موعود نشدند.

"مهمت دونمز" سفیر ترکیه در دانمارک، گلایه خود از مشارکت سیاسی محدود را چنین بیان کرد: از 30 هزار شهروند ترکیه در دانمارک حتی هزار نفر هم به پای صندوق ها نرفته اند. در حالی که برای یک بازی مقدماتی تیم فنرباغچه ی استانبول در کپنهاگ 7 هزار نفر به استادیوم می آیند.

گفتنی است شهروندان ترکیه در روز دهم آگوست (19 مرداد) برای انتخاب رئیس جمهور به پای صندوق های رای خواهند رفت.

کد N428089

وبگردی