آفتاب

بازجویی پکن از اتباع کانادا/ نگرانی ژاپن درباره افزیش فعالیت‌ های چین

بازجویی پکن از اتباع کانادا/ نگرانی ژاپن درباره افزیش فعالیت‌ های چین

بازجویی پکن از دو تبعه کانادایی و نگرانی ژاپن درباره افزیش فعالیت‌ های دریایی و هوایی چین از جمله تحولات این کشور به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری فرانسه از انجام تحقیقات دفتر امنیت دولتی چین در منطقه داندونگ استان لیائونینگ در مرز با کره شمالی درباره کوین گارات و جولیا داون دو تبعه کانادایی خبر داد که مظنون به جاسوسی و سرقت اسرار دولتی مربوط به تحقیقات دفاع ملی و ارتش چین هستند.

انجام این تحقیقات درحالیست که کانادا چین را به نفوذ هکرها به ساختار اطلاعات سایبری شورای ملی تحقیقاتی این کشور و سرقت اطلاعات کامپیوتری بخش تحقیقات و تولید تسلیحات آن متهم کرده است.

خبر دیگر اینکه وزارت دفاع ژاپن امروز سه‌ شنبه ضمن ابراز نگرانی درباره افزایش فعالیت‌ های دریایی و هوایی چین خواستار ایفای نقش بیشتر ارتش هم در داخل و هم در خارج از این کشور شد.

وزارت دفاع ژاپن بر این باور است که ایجاد منطقه شناسایی دفاع هوایی توسط چین تنها باعث وخیم شدن اوضاع و ایجاد پیامدهای ناخواسته در دریای چین شرقی و افزایش تحریک‌ های نظامی در منطقه می شود.

منطقه دفاع هوایی چین شامل حریم هوایی جزایر مورد مناقشه این کشور با ژاپن می شود و بنا بر اعلام وزارت دفاع چین، هواپیماهایی که وارد حریم هوایی این منطقه شوند یا باید از مقررات چین تبعیت کنند یا با اقدامات دفاعی اضطراری چین روبرو شوند. در این طرح چین از هواپیماهایی که وارد این منطقه می شوند خواسته تا برنامه پرواز خود را ارائه دهند و یک کانال ارتباطی دو طرفه ایجاد کنند و به موقع به سوالات چین پاسخ صحیح دهند.

رسانه های ژاپنی با اشاره به انتشار پیش نویس نهایی اولین راهبرد امنیت ملی این کشور گزارش دادند که همزمان با افزایش تنش های ارضی پکن و توکیو در این پیش نویس بر لزوم داشتن یک ارتش قدرتمند، گسترش فعالیت های سازمان جاسوسی این کشور و فعالیت های نظارتی به منظور دفاع از حریم دریایی، هوایی و زمینی ژاپن، رزمایش های نظامی مشترک ژاپن و آمریکا و لغو ممنوعیت صدور تسلیحات تاکید شده است.

در این پیش نویس که در پی انتشار گزارشها درباره تصمیم چین برای ایجاد یک منطقه دفاع هوایی منتشر شد، درباره گسترش توان نظامی سریع چین و قابلیت های هسته ای و موشکی کره شمالی ابراز نگرانی شده و پیش بینی می شود که کابینه ژاپن این گزارش راهبردی را هفته آینده تصویب کند.

کد N427936

وبگردی