آفتاب
صلاحی:

مردم آذربایجان از زمان نهضت مشروطیت تا پیروزی انقلاب اسلامی مدافع ایران بوده اند

مردم آذربایجان از زمان نهضت مشروطیت تا پیروزی انقلاب اسلامی مدافع ایران بوده اند

تبریز- خبرگزاری مهر: رئیس اتحادیه دانشمندان جهان اسلام گفت: مردم آذربایجان از زمان جنبش مشروطیت تا پیروزی انقلاب اسلامی همواره مدافع کشور ایران بوده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، سهراب صلاحی قبل از ظهر سه شنبه در نخستین همایش بین المللی "از نهضت مشروطیت تا قیام 29 بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی" با بیان این مطلب اظهار داشت: مردم آذربایجان در مقاطع گوناگون در مسایل سیاسی، اجتماعی و همچنین نظری سنگ تمام گذاشته و در حرکت های مختلف کشور تاثیر بسزایی داشته اند.

وی اضافه کرد: مردم آذربایجان با تلاش خود در جنبش های مشروطیت و در روز 29 بهمن و همچنین در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش بسزایی ایفا کردند.  

رئیس بسیج اساتید کشور با اشاره به زمان جنبش نهضت مشروطیت در ایران گفت: جنبش مشروطیت بر اساس نوع دوستی روشنفکران ایرانی و توسط مردم کشور به خصوص تبریز در سال 1284 به وقوع پیوست و بعد از 71 سال نیز این مردم در زمان پیروزی انقلاب اسلامی نقش تاثیرگذاری داشتند و می توان گفت مردم آذربایجان در جنبش های مختلف کشور با غیرت دینی خود از آرمان های کشور دفاع کردند.

وی همچنین در ادامه با اشاره به عوامل شکست نهضت مشروطه در ایران اظهار داشت: سرسپردگی روشنفکران به سفارت های انگلیس و روسیه و مشکلات در حلقه های ارتباطی با علما از عوامل مهم در شکست نهضت مشروطیت در ایران بود.

رئیس اتحادیه دانشمندان جهان اسلام افزود: نهضت مشروطیت با دارا بودن ظرفیت تاریخی و علمی در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت زیادی برخوردار است.

صلاحی ادامه داد: در حال حاضر با وقوع جنبش های مختلف در کشور ایران شاهد طنین انداز شدن نام ایران در دنیا هستیم و بر همین اساس باید تلاش کنیم تا  ایران اسلامی به قدرت بین المللی بالفعل در منطقه تبدیل شود.

نخستین همایش بین المللی "از نهضضت مشروطیت تا قیام 29 بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی" با حضور اساتید دانشگاه خارجی و داخلی در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.

کد N427552

وبگردی