آفتاب

چین اصلی‌ترین دغدغه ژاپن

چین اصلی‌ترین دغدغه ژاپن

وزارت دفاع ژاپن امروز (سه‌شنبه) در بیانیه‌ سالانه خود ضمن اعلام اینکه افزایش فعالیت‌های دریایی و هوایی چین تنش‌ها در آب‌های منطقه را تشدید کرده، بر لزوم ایفای نقشی بزرگتر توسط ارتش توکیو هم در داخل و هم در خارج از این کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اما نگرانی‌های بسیاری وجود دارد که بودجه دفاعی ژاپن برای تحقق اهداف شینزو آبه، نخست وزیر توکیو برای تقویت ارتش این کشور کافی نباشد.

در این گزارش دولتی سالانه که پس از تایید کابینه منتشر شده، آمده است: ژاپن به ویژه نسبت به ایجاد یک منطقه شناسایی دفاع هوایی توسط چین که شامل جزایر مورد مناقشه دریای چین شرقی است، ابراز نگرانی کرده است. ژاپن در سال میلادی گذشته در واکنش به 400 پرواز نظامی چین جت‌های خود را به پرواز درآورد.

در ادامه این گزارش آمده است: ایجاد این منطقه تلاش چین برای تغییر یک جانبه وضعیت کنونی، وخیم‌تر کردن اوضاع و ایجاد پیامدهای ناخواسته در دریای چین شرقی است.

در این بیانیه دولتی 429 صفحه‌ای همچنین آمده است، کره شمالی که ظرفیت موشک بالستیک دور برد خود را بهبود بخشیده و کلاهک‌های اتمی خود را کوچک‌سازی کرده و می‌تواند حس اطمینان خود نسبت به بازدارندگی استراتژیک علیه آمریکا را توسعه بخشد، منجر به افزایش تحریک‌های نظامی در منطقه می‌شود.

بودجه دفاعی ژاپن برای سال مالی 2014 نسبت به سال 2013 میلادی 2.2 درصد افزایش داشته و به 4.8 تریلیون ین (48 میلیارد دلار) رسیده است.

وزارت دفاع ژاپن در این بیانیه سالانه گفت: با توجه به تقویت و به روزرسانی شدن تسلیحاتی و افزایش فعالیت‌های نظامی کشورهای همسایه، چالش‌های امنیتی و عامل‌هایی که برای ژاپن و دیگر کشورهای آسیا – اقیانوسیه باعث بی‌ثباتی می‌شوند، بسیار جدی‌تر شده‌اند.

برنامه دفاعی سال 2019-2014 ژاپن شامل خرید پهپادهای نظارتی، ناوشکن‌های ضد موشکی و دیگر تجهیزات است چرا که اولویت دفاعی ژاپن از شمال به دریای چین شرقی جایی که توکیو و پکن در خصوص حق مالکیت بر جزایر آن دچار مناقشه هستند، تغییر کرده است. این خرید 24.7 تریلیون ین (247 میلیارد دلار) هزینه خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N427019

وبگردی