آفتاب
وزیر خارجه ونزوئلا در گفتگو با مهر:

ایران تعهد خود را برای احیای حقوق فلسطینیان نشان داده است/ آمریکا حق وتوی قطعنامه ضد اسرائیلی را ندارد

ایران تعهد خود را برای احیای حقوق فلسطینیان نشان داده است/ آمریکا حق وتوی قطعنامه ضد اسرائیلی را ندارد

وزیر خارجه ونزوئلا با اشاره به اینکه آمریکا حق وتوی قطعنامه ضد اسرائیلی را ندارد، به بررسی نقش ایران در حل بحران غزه پرداخت.

از زمان آغاز تجاوز صهیونیست ها به نوار غزه شهروندان آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا و شیلی با سردادن شعارهای ضداسرائیلی حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین اعلام کرده و بر لزوم توقف تجاوز صهیونیست ها علیه مردم غزه تاکید کردند.

در همین رابطه مردم شیلی با تجمع در خیابان‌ های سانتیاگو پایتخت شیلی با حمل پرچم‌ های فلسطین و سر دادن شعار "روابط با اسرائیل را قطع کنید" حمایت خود را از مردم بی‌ گناه غزه اعلام کرده و بر لزوم اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از این کشور در اعتراض به حملات وحشیانه به نوار غزه و توقف فوری نسل‌ کشی فلسطینیان تاکید کردند.

همزمان با افزایش تنش ها میان واشنگتن و کاراکاس، وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که محدودیت سفر را علیه شماری از مقامات دولت سوسیالیست ونزوئلا اعمال می کند. هدف از منع اعطای روادید آمریکا به تعدادی از مقامات ونزوئلا و اعمال تحریم ها علیه مقامات این کشور نقض حقوق بشر و سرکوب تظاهرات اپوزیسیون عنوان شده است.

این درحالیست که "الیاس خوزه خائوا میلانو" وزیر خارجه ونزوئلا از تحریم های جدید علیه کاراکاس که به مقامات ونزوئلایی اجازه ورود به خاک آمریکا را نمی دهد، به عنوان اقدام بسیار اشتباه در دنیای مدرن و در حال تغییر یاد کرده است.

وزیر امور خارجه ونزوئلا در گفتگو با خبرنگار مهر در حاشیه نشست وزیران امور خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد که به ریاست وزیر امور خارجه کشورمان جهت رسیدگی به وضعیت غزه در هتل آزادی تهران برگزار شد، در رابطه با موضع گیری این جنبش در قبال جنگ غزه گفت: جنبش عدم تعهد خواستار صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با اقدامات نظامی اسرائیل علیه فلسطینیان است.

وی افزود: از سوی دیگر جنبش عدم تعهد بر این باور است که آمریکا حق وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه اسرائیل را نداشته و به جای مخالفت با خواسته نم باید تعهدات خود را به قوانین بین المللی، درخواست های مشروع جامعه جهانی و همچنین جنبش عدم تعهد به اثبات برساند زیرا این جنبش در پی کمک به قربانیان جنگ غزه است.

الیاس خوزه خائوا میلانو تاکید کرد: جنبش عدم تعهد از اقدامات جدی و قاطعانه شورای امنیت سازمان ملل متحد در راستای قوانین جامعه بین الملل حمایت می کند. آمریکا حق وتوی هیچ قطعنامه ای را در شورای امنیت همچون گذشته با هدف حمایت از اسرائیل و نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان ندارد.

وزیر امور خارجه ونزوئلا در رابطه با موضع کشورش در قبال تجاوز رژیم صهیونیستی و کشتار مردم غزه گفت: جمهوری بولیواری ونزوئلا کشتار غیرنظامیان در جنگ غزه را محکوم می کند و از هرگونه تحقیقات سازمان ملل در زمینه شناسایی متهمان اصلی چنین اقدامات وحشیانه و مسئولان حمله به غزه حمایت می کند.

الیاس خوزه خائوا میلانو در زمینه نقش جامعه جهانی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی و حمله به غزه گفت: جمهوری بولیواری ونزوئلا بر این باور است که تجاوز اسرائیل به غزه و کشتار غیرنظامیان از جمله کودکان و جوانان و جنایت صهیونیست ها غیرقابل تحمل بوده و باید اقدامات جدی در این زمینه از سوی جامعه جهانی یعنی شورای امنیت سازمان ملل متحد و مخصوصا جنبش عدم تعهد صورت بگیرد.

وزیر امور خارجه ونزوئلا در پاسخ به این پرسش که "نقش ایران را در مسئله فلسطین و غزه چطور ارزیابی می کنید؟" تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تعهدات و مسئولیت خود را برای احیای حقوق فلسطینیان نشان داده است و برگزاری چنین نشستی از سوی ایران بسیار برای جمهوری بولیواری ونزوئلا مهم است.

الیاس خوزه خائوا میلانو در پاسخ به این پرسش که "چه تصمیماتی می توان برای منع تکرار حوادث غزه اتخاذ کرد؟" گفت: اول از همه شورای امنیت سازمان ملل متحد باید اقدامات جدی را در زمینه توقف عملیات نظامی صهیونیست ها علیه نوار غزه انجام دهد.

............................................

گفتگو از معصومه زارع

کد N426783

وبگردی