آفتاب
یک استاد حوزه:

اسلام، پیشرو مسائل حقوق بشر است

اسلام، پیشرو مسائل حقوق بشر است

رئیس حوزه علمیه علوی شهر هیدج گفت: در اسلام بر رعایت حقوق بشر تاکید فراوان شده است تا جایی که می‌توان گفت اسلام پیشرو مسائل حقوق بشر است.

رئیس حوزه علمیه علوی شهر هیدج گفت: در اسلام بر رعایت حقوق بشر تاکید فراوان شده است تا جایی که می‌توان گفت اسلام پیشرو مسائل حقوق بشر است.

حجت‌الاسلام احمد صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، با اشاره به فرا رسیدن 14 مرداد، روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، اظهار کرد: انسان افضل مخلوقات در بین مخلوقات خداوند و برترین آفریده است، به طوری که خداوند پس از آفرینش انسان به خود بارک‌الله گفت.

وی در ادامه با اشاره به کرامت انسان در قرآن کریم، اظهار کرد: خداوند در آیه 70 سوره اسرا می‌فرماید «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلی کَثیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضیلاً» بدین معنا که ما فرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم و آنها را در خشکی و دریا جابه‌جا کردیم و از غذاهای پاکیزه به آنها روزی دادیم و آنها را بر بسیاری از مخلوقات خود برتری دادیم که این امر نشانگر جایگاه والای کرامت انسانی نزد خداوند است.

این کارشناس مسایل مذهبی با بیان اینکه دستور خداوند سبحان به فرشتگان مبنی بر سجده به انسان نشانگر جایگاه والای انسان است، گفت: انسان گل سر سبد عالم هستی است که می‌تواند به واسطه عقل و اختیاری که خداوند به او عطا فرموده تا اوج ملکوت پرواز کند یا اینکه به پایین‌ترین درجه از انسانیت سقوط کند.

صالحی با تاکید بر اینکه دین اسلام اهانت و تعدی به انسان‌ها را جایز ندانسته است، افزود: در قرآن آمده است که هر کس انسانی را بکشد، غیر از قصاص و فساد در زمین، مانند آن است که همه مردم را کشته است که این امر حتی درباره غیر مسلمانان نیز صدق می‌کند و جان و مال و نفس غیر مسلمانان نیز در اسلام محترم شمرده شده است.

وی با اشاره به اینکه اسلام پیشرو مسایل حقوق بشر است، تاکید کرد: خداوند متعال به همه انسان‌ها ارزش نهاده و حقوق آن‌ها را محترم شمرده تا جایی که حتی جان، مال و نفس افراد غیر مسلمان را نیز محترم شمرده و بر رعایت حقوق آن‌ها در جامعه تاکید کرده است.

رئیس حوزه علمیه علوی شهر هیدج با بیان اینکه خداوند متعال انسان را از هرگونه جنگ بر حذر داشته است، اظهار کرد: در صدر اسلام نیز پیامبر(ص) همواره افراد خود را از بی‌احترامی به اجساد و اسرای غیرمسلمان منع می‌کردند؛ این در حالی است که منادیانی که در عصر کنونی ندای حقوق بشر سر می‌دهند از هیچ جنایتی علیه بشریت دریغ نمی‌کنند.

این مسئول با بیان اینکه وقایع رخ داده در غزه نقض آشکار حقوق بشر از سوی سردمداران جنایتکار جهان است، افزود: مگر نه این است که در اعلامیه حقوق بشر آمده است که هیچ‌کس نباید مورد شکنجه یا بی‌رحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرار گیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد، پس چرا کسانی که علم دفاع از حقوق بشر را به دست گرفته‌اند در برابر جنایات غزه سکوت کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N426606

وبگردی