آفتاب

یک فعال دانشجویی: به جای نگرش سیاسی، به دولت در حوزه آموزش کمک شود

یک فعال دانشجویی: به جای نگرش سیاسی، به دولت در حوزه آموزش کمک شود

سخنگوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران گفت که با استخدام‌های غیرقانونی دولت قبل، بخشی از نیروهای زبده و از گود خارج می‌شوند و برای نسل جوان موجی از ناامیدی و نارضایتی به همراه می‌آورد و سیکل‌های معیوب ادامه پیدا خواهد کرد.

مسعود احمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: در چند سال اخیر گوش‌های ما با اعداد چندهزاری و چند میلیاردی بیگانه نبوده است. عنوان فاجعه شاید واژه حقیر و تعبیر کوچکی برخی اقدامات دولت قبل باشد؛ دولتی که بر خلاف تمام ادعای عدالت‌محوری خود هر روز که از پایان عمرش می‌گذرد زوایای جدیدی از ضربات مهلک سوءمدیریت‌ها و تصمیمات غیرکارشناسی آن بر زیرساخت‌های بنیادین کشور کشف می‌شود.

وی ادامه داد: به نظر من آنچه در این‌گونه اقدامات بیشتر آزاردهنده است و نباید از چشمان تیزبین اصحاب رسانه دور بماند، نادیده انگاشتن فریاد کسانی است که با توجه به تخصص و صلاحیت‌هایشان در تمام آن سال‌ها سوءمدیریت‌ها و کج‌سلیقگی‌ها را گوشزد کردند و با برچسب‌های مختلف یا از صحنه دور نگه داشته شدند یا به انحاء مختلف از رسانه‌ای شدن نظراتشان جلوگیری به عمل آمد.

این فعال دانشجویی با اشاره به پایبند نبودن دولت قبل به قانون گفت: دولتی که صدایش برای مبارزه با فساد گوش فلک را کرده بود، امروز شاهد آنیم که خود بر گستره آن دامن زده است و امروز نیز بار سنگینی را بر اداره کشور وارد ساخته است. شاید این تعبیر درست باشد که بگوییم دولت قبل با این بی‌قانونی‌های گسترده، هم به ایجاد مانع بر سر فعالیت دولت فعلی اقدام کرده است و از طرفی به دنبال حفظ ریشه‌هایش در بدنه اجرایی کشور بوده تا در موقع مناسب بهره کافی را از این نیروها ببرد.

وی همچنین افزود: جالب‌تر آنکه رئیس دولت فعلی هرگاه از وجود کاستی‌های به وجود آمده از طرف دولت قبل - به طور مثال خزانه خالی - سخنی گفته است عده‌ای همچنان با انتقادهای بی‌اساس خود تاکید بر مناسب بودن شرایط کشور در همه زمینه‌ها دارند و معلوم نیست که واقعاً خوابند یا خود را به خواب زده‌اند؟ این ابعاد گسترده از فعالیت‌های خلاف قانون نشانه چیست؟

احمدزاده با بیان اینکه "متأسفانه در شرایط فعلی برخورد چکشی با آنچه رخ داده است، اصلاً به صلاح نیست"، تصریح کرد: برخورد تند با اتفاقات پیش‌آمده، دولت را با موج عظیمی از اعتراضات روبه‌رو خواهد کرد که پاسخگویی به این اعتراضات، خود قصه‌ای بس طویل و طاقت‌فرساست و تمرکز بر روی اولویت‌ها را به انحراف خواهد کشید.

وی در ادامه یادآور شد: آنچه به عنوان پیشنهاد می‌توان مطرح کرد، تنظیم یک الگوی شایسته‌سالاری با اهداف عالیه و با نظر متخصصان در حوزه‌های مختلف است تا بر اساس این الگو و ارزیابی دقیق نیروهای استخدامی (چه نیروهای قدیمی و چه نیروهای تازه استخدام شده) پالایش شده و اساساً تا حد امکان نه تنها اثرات این نابخردی محدود و مهار شود بلکه در آینده نیز شاهد چنین وقایع اسف‌باری نباشیم؛ چراکه امروز هرکس در دولت استخدام شود، تا 30 سال در کادر اداری دولتی خواهد ماند و همین امر موجب بزرگ شدن، کندی و ناکارآمدی دولت می‌شود.

وی افزود: در زمینه حوزه‌های حساسی مثل وزرات نفت و نهاد ریاست جمهوری که در کشور ما دو رکن اساسی در روندهای اجرایی محسوب می‌شوند، مجلس باید هرچه سریع‌تر امکانی را برای دولت فراهم آورد تا اقدامات مقتضی با فراغ بال انجام شود. به این دو حوزه مهم می‌توان یک مورد دیگر اضافه کرد و آن، حوزه بسیار کلیدی آموزش - اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالی - است زیرا با توجه به همه تاکیداتی که بر برنامه‌های توسعه و سند چشم‌انداز می‌شود، رسیدن به اهداف برنامه‌ها و سند منوط به داشتن یک نیروی انسانی توانمند و با کیفیت است که البته با توجه به اینکه گستره سوءمدیریت‌ها حوزه آموزش را نیز در امان نگذاشته است، رسیدن به این نیروی توانمند اساساً مشکل است.

این عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با اشاره به مشکلات حوزه آموزش گفت: از یک طرف در آموزش عالی با موجی از لجام‌گسیختگی‌ها مواجهیم که منشاء آن به دولت قبل برمی‌گردد؛ از جمله اعطای بورس‌های غیرقانونی و ... و از طرف دیگر طبق گزارش‌های رسمی طبق آمارهای اعلام شده دو درصد از 76 هزار نفری که در دو سال گذشته در وزارت آموزش و پرورش استخدام شدند، بی‌سواد هستند، 14 درصد تحصیلاتی تا مقطع ابتدایی، 19 درصد راهنمایی، 10 درصد دیپلم و 33 درصد بالاتر از دیپلم که این عمق فاجعه را بیشتر عیان می‌سازد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به افرادی که در رأس وزارتخانه‌ها قرار می‌گیرند، افزود: متأسفانه با توجه به وجود همه این کاستی‌ها شاهد آنیم که وزرای این بخش مهم از ابتدای دولت یازدهم با نگرش‌های سیاسی، تنگ‌نظرانه و حذفی همواره با خطر استیضاح مواجه بوده‌اند که بسیاری از پتانسیل‌ها را در این دو وزارتخانه به بیراهه کشانده است و حال که نمایندگان محترم مجلس به مشکلات به یادگار مانده از دولت قبل اذعان دارند باید نسبت به این دو وزارتخانه یک نگاه منطقی، منصفانه و کارشناسانه داشته باشند و دولت را در پیگیری اهدافش در حوزه کلیدی آموزش یاری کنند.

این فعال دانشجویی در پایان با اشاره به پیامدهای ناشی از استخدام‌های غیرقانونی در دولت قبل اظهار کرد: در زمینه پیامدهای ناشی از این‌گونه غرض‌ورزی‌ها باید گفت که بخشی از نیروهای زبده و متخصص از گود خارج خواهند ماند و بویژه در نسل جوان کنونی با موجی از ناامیدی و نارضایتی مواجه خواهیم شد و به نوعی تمام سیکل‌های معیوبی که روزی باید به دنبال رفع آن‌ها می‌بودیم، ادامه پیدا خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N426439

وبگردی