آفتاب
مقام دولتی ازبک:

ازبکستان هرگز از طرح نیروگاه برق - آبی راغون حمایت نخواهد کرد

ازبکستان هرگز از طرح نیروگاه برق - آبی راغون حمایت نخواهد کرد

دوشنبه ـ ایرنا ـ ˈرستم عظیم افˈ معاون اول نخست وزیر جمهوری ازبکستان اعلام کرد: ازبکستان هرگز و در هیچ شرایطی از طرح نیروگاه برق - آبی راغون حمایت نخواهد کرد.

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاریˈ کانیوزˈ ؛ معاون اول نخست وزیر جمهوری ازبکستان افزود: با وجود این که طرح نیروگاه برق - آبی راغون از حمایت بانک جهانی برخوردار شده است ولی به سازمان های بین المللی پاسخگو نیست.

ازبکستان اعلام نتایج بررسی طرح نیروگاه برق - آبی راغون را که به سرپرستی بانک جهانی در روز 27 تیرماه در آلماتی قزاقستان اعلام شده نپذیرفت.

وی طرح نیروگاه برق - آبی راغون را قدیمی عنوان کرد و گفت: طرح این نیروگاه 44 سال قبل و در دوران شوروی سابق آماده شده و از نگاه مهندسی و معیارهای زیست محیطی غیرقابل قبول است.

به عقیده معاون اول نخست وزیر ازبکستان ؛ گروه کارشناسان بانک جهانی بعد از سه سال کار نتوانستند به سوال های اساسی مهم مربوط به این طرح پاسخ دهند.

وی نیروگاه راغون را برای کشورهای منطقه آسیای مرکزی یک خطر بزرگ عنوان کرد.

وی پیشنهاد کرده است که تحقیقاتی عمیق تر درباره این نیروگاه انجام شود و به گزینه های جایگزین راغون از جمله ساخت نیروگاه های کوچک و متوسط ، زغالی و طرح هایی رو اورده شود که با سرمایه گذاری کم مشکل برق تاجیکستان را حل کند و موازنت ابی منطقه را به هم نزده و خطرات زیست محیطی و زیان های اقتصادی برای منطقه به بار نیاورد.

ازبکستان همچنان از احداث نیروگاه راغون در تاجیکستان به عنوان فاجعه ای برای تمامی کشورهای منطقه آسیای مرکزی یاد می کند.

برای تکمیل نیروگاه راغون که حدود سه میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد، شش توربین با ارتفاع سد 335 متری و با ظرفیت تولید سالانه 131میلیارد کیلووات ساعت برق درنظر گرفته شده است.

نیروگاه راغون یکی از بزرگترین نیروگاه ها در آسیای مرکزی است.

این نیروگاه قدرت تامین نیروی برق و آب تمام آسیای میانه را داراست اما به دلیل مانع تراشی های ازبکستان و مشکلات اقتصادی ناتمام مانده است.

اساق**ه.ص**1392
کد N425933

وبگردی