آفتاب
استاد آمریکایی با مهر مطرح کرد:

ایران و 1+5 در مهلت تمدید شده به توافق نهایی هسته ای می رسند/ کار کنگره محکم کاری است

ایران و 1+5 در مهلت تمدید شده به توافق نهایی هسته ای می رسند/ کار کنگره محکم کاری است

دکتر" آرتور سایر" استاد اقتصاد سیاسی و معاون سابق شورای روابط خارجی شیکاگو نسبت به دستیابی به توافق هسته ای دایم با ایران در 4 ماه آینده ابراز امیدواری کرد.

در حالیکه سناتورهای افراطی کنگره و سنای آمریکا از سیاست دیپلماسی باراک اوباما با ایران راضی نیستند و انتقادات زیادی بر آن دارند بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران توافق برای تمدید 4 ماهه مذاکرات هسته ای را بهترین گزینه پیش روی ایران و آمریکا دانسته اند. بطوریکه اندیشکده بحران با ارائه گزارشی بعد از تمدید مذاکرات تصریح کرد که آمریکا و ایران هر دو از این درایت و هوشمندی برخوردار بودند که اعمال فشار بیشتر برای نتیجه‌گیری سریع‌تر از مذاکرات تنها باعث می‌شود آنها به توافقی بد دست یابند، حال آنکه در بلندمدت تنها یک توافق مناسب و خوب پایدار خواهد ماند.

در همین راستا خبرنگار مهر گفتگویی با دکتر "آرتور سایر" استاد اقتصاد سیاسی و معاون سابق شورای روابط خارجی شیکاگو انجام داده است. دکتر سایر در این گفتگو نسبت به احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 در 4 ماه اینده ابراز خوشبینی کرده و گفت: من قطعا امید دارم که در دوره زمانی تمدید شده توافق هسته ای با ایران حاصل شود.

از سویی دیگر این روزها شاهد هستیم که گروهی از سناتورهایی کنگره آمریکا با ارائه طرح های مختلفی در تلاش هستند تا با تحت فشار قرار دادن دولت اوباما ابتکار عمل را در مذاکرات هسته ای با ایران در دست گیرند بطوریکه اخیرا گروهی از سناتورها طرحی را ارائه کرده اند که بر اساس آن تهدید کرده اند اگر توافق هسته ای احتمالی با ایران مورد تایید کنگره واقع نشود، کنگره بودجه لازم برای افزایش بازرسی ها از تاسیسات هسته ای ایران را تصویب نخواهد کرد.

تصویب چنین طرحی از سوی کنگره، دولت باراک اوباما و کاخ سفید را در اجرایی کردن توافق احتمالی هسته ای با مشکل مواجه خواهد کرد.

دکتر سایر  همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی برخی سناتورهای تندرو در کنگره و سنای آمریکا برای فشار بر دولت اوباما که با هدف جلوگیری از دادن امتیازات احتمالی بیشتر به ایران در مذاکرات هسته ای از سوی آمریکا صورت می گیرد گفت: در خصوص اقداماتی هم که در کنگره امریکا در جریان است، باید بگویم که کار کنگره و وظیفه اش همین است و کنگره دارد در واقع محکم کاری انجام می دهد.

آرتور سایر استاد اقتصاد سیاسی مرکز کلوسن آمریکا و استاد سابق دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس و همچنین معاون سابق شورای روابط خارجی شیکاگو است. وی 4 جلد کتاب در زمینه روابط بین الملل و سیاست های بریتانیا نوشته است. مطالب و مقالا وی در بسیاری از رسانه های عمده آمریکا منتشر می شوند.

---------------

گفتگو از پیمان یزدانی

 

کد N425910

وبگردی