آفتاب

شصت و نهمین سالگرد بمباران هیروشیما؛ جهان هنوز نگران جنگ هسته‌ای

شصت و نهمین سالگرد بمباران هیروشیما؛ جهان هنوز نگران جنگ هسته‌ای

69 سال قبل در چنین روزی نخستین بمب هسته‌ای توسط آمریکا بر سر مردم هیروشیما فرود آمد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از خبرگزاری تایمز دموکرات؛ 69 سال قبل در جریان جنگ جهانی دوم، نخستین بمب اتمی توسط ارتش آمریکا بر سر مردم بی‌دفاع هیروشیمای ژاپن انداخته شد که باعث شد بین 80 تا 140 هزار نفر در جا کشته شوند. هم‌چنین سه روز پس از فاجعه در نهم آگوست هیروشیما، آمریکا از بمب هسته‌ای دیگری در شهر ناکازاکی استفاده کرد که باعث کشته شدن 74هزار نفر دیگر شد.

از هنگام بروز این فاجعه تاکنون؛ جهان همیشه خطر استفاده از بمب‌های اتمی که اکنون تعداد آن‌ها به حدود 17هزار کلاهک هسته‌ای می‌رسد را حس کرده است.

این در حالی است که تاکنون تلاش‌های زیادی از سوی سران کشورهای مختلف برای رفع خطر استفاده از بمب‌های اتمی و محدود کردن آن‌ها انجام شده است که اخیرا نیز با پیشرفت‌های روبه‌رو بوده است.

در سال گذشته تلاش‌های مهمی در جهت محدود کردن بمب‌های اتمی و آشکار شدن خطرهای احتمالی استفاده از آن‌ها برای جهان انجام شده است.

یکی از این تلاش‌ها که در دسامبر 2013 انجام شد؛ انتشار گزارشی از سوی سازمان بین‌المللی فیزیکدانان بود که در جهت جلوگیری از وقوع جنگ اتمی و شناسایی خطرهایی است که استفاده از این گونه بمب‌ها می‌تواند ایجاد کند.

در بخشی از این گزارش آمده است: در صورت بروز یک جنگ کوچک هسته‌ای میان دو کشور هند و پاکستان که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای آن‌ها، نیم درصد کل کلاهک‌های هسته‌ای موجود در جهان است می‌تواند قدرت تخریبی بیش از 100 برابر هیروشیما داشت باشد و با توجه به پرجمعیت بودن کشور هند، منجر به کشته شدن حدود 2 میلیارد نفر و هم‌چنین بروز تغییرات آب و هوایی، طولانی شدن فصل‌ها و قحطی جهانی شود که حدود بیست سال طول خواهد کشید.

در 24 آوریل 2013، مردم جزیره کوچک مارشال که بین سال‌های 1946 تا 1958 در معرض چندین آزمایش موشک‌های هسته‌ای ایالات متحده آمریکا قرار گرفته بودند در دادگاه بین‌المللی و دادگاه مرکزی آمریکا که در سانفرانسیسکو واقع است خواستار آن شدند که 9 کشوری که دارای کلاهک‌های هسته‌ای هستند و به معاهده‌ی منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی که در آن ذکر شده که همه‌ی کشورهای دنیا ملزم به تلاش برای منع گسترش این‌گونه سلاح‌ها هستند توجهی ندارند مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند.

از تلاش‌های دیگری که در زمینه‌ی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای انجام شد یک گروه فعال حقوق بشر به همراه سازمان بین‌المللی فیزیکدانان فعال در جلوگیری از بروز جنگ هسته‌ای، یک دفتر سخنگویی و آموزش به مردم در خصوص اثرات مخرب استفاده از بمب اتمی بر روی بشر و محیط زیست، تأسیس کردند. این دفتر تاکنون حدود 120 میلیون نفر از 220 کشور دنیا عضو دارد که به همین دلیل به نظر می‌رسد این سازمان می‌تواند در جهت منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای مؤثر باشد.

هم‌چنین کنفرانس در زمینه‌ی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در ماه می سال 2015 قرار است با حضور نمایندگانی از 146 کشور دنیا در وین برگزار می‌شود.

اگر ایالات متحده آمریکا و کشورهای هسته‌ای دیگر هم‌چون روسیه، انگلیس، فرانسه و چین خواستار منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و محدود کردن آن‌ها هستند؛ ابتدا باید از اصلاح سیاست‌های خود شروع کند.

انتهای پیام

کد N425887

وبگردی