آفتاب

همکاران ارتش کودک کش اسراییل/از آمریکا تا ترکیه

همکاران ارتش کودک کش اسراییل/از آمریکا تا ترکیه

تهران - ایرنا - ارتش رژیم صهیونیستی که از 28 روز پیش مردم تحت محاصره غزه را از زمین، آسمان و دریا زیر آتش گرفته، از همکاری های گسترده ارتش کشورهای غربی و همچنین ترکیه برخوردار است.

این حملات که تاکنون حدود 1900 شهید بر جای گذاشته، بیش از یک چهارم آن کودکان هستند، انتقادهای گسترده در جهان از جمله کشورهای غربی حامی این کشتارها برانگیخته است.

ارتش رژیم صهیونیستی پس از اشغال فلسطین تاکنون از همکاری کامل ارتش های آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و آلمان برخوردار بوده و با دیگر اعضای مطرح اتحادیه اروپا نیز همکاری های نظامی دارد.

اما ترکیه تنها کشور اسلامی است که رسما توافقنامه های متعدد نظامی و همکاری مشترک جنگی با ارتش رژیم صهیونیستی دارد و تاکنون نیز در برابر اعتراضات گسترده، حاضر نشده این همکاری ها را قطع یا حتی تعلیق کند.

همزمان با ادامه کشتار روزانه فلسطینیان در غزه توسط ارتش رژیم صهیونیستی که از همکاری های گسترده نظامی کشورهای غربی و ترکیه برخوردار است، دولت رجب طیب اردوغان بیش از گذشته در تنگنای شدیدتری قرار گرفته است.

اردوغان که تاکنون چندین بار نسبت به رویدادهادی غزه موضع انتقادی گرفته است، اکنون با توجه به موج اعتراض های جهانی و تظاهرات گسترده در کشورهای مختلف از جمله غربی و همچنین ترکیه این واقعیت را در برابر خود می بیند که اگر در بیان مواضع خود صادق است، همکاری های ارتش کشورش را با ارتش کودک کش رژیم صهیونیستی قطع کند که تازه ترین درخواسن نیز توسط یکی از چهره های برجسته سیاسی ترک مطرح شده است.

بسیاری از منتقدان همگرایی تظامی آنکارا و تل آویو، اصرار بر اجرای این توافقنامه ها را برای ترکیه به عنوان یک کشور اسلامی مدعی دفاع از فلسطینیان، مورد حمله قرار دادند.

منتقدان اعلام کردند در حالیکه شمار شهدای فلسطینی حملات اخیر به مرز دو هزار نفر نزدیک می شود، تداوم اجرای این توافقنامه ها نمی تواند بیانگر صداقت مواضع ترکیه در محکومیت رژیم صهیونیستی و دفاع از فلسطینیان و آرمان تشکیل کشور مستقل فلسطین باشد.

صلاح الدین دمیرتاش از نامزد های ریاست جمهوری ترکیه خطاب به اردوغان گفته است که اگر در محکوم کردن اسراییل صداقت دارید، تمامی توافقنامه های نظامی و امنیتی آنکارا با تل آویو را لغو کنید و به همکاری های نظامی با اسراییل پایان دهید.

دمیر تاش نامزد حزب کردی «دمکراتیک خلق ها» این مطلب را در سخنرانی خود در جمع هواداران این حزب در استانبول عنوان کرد.

نامزد ریاست جمهوری ترکیه خطاب به دولت رجب طیب اردوغان گفت: در مورد اسراییل صادقانه عمل نمی کنید، فکر می کنید با چند سخنرانی حماسه ای می توانید مردم را فریب دهید، اگر راست می گویید تمامی توافقنامه های نظامی و امنیتی با اسراییل را لغو کرده و به همکاری نظامی با این رژیم پایان دهید.

براساس گزارش های انتشار یافته، بین اسراییل و ترکیه 12 توافقنامه مهم شامل همکاری های اقتصادی، تجهیزات نظامی، رزمایش و تبادل اطلاعات نظامی منعقد شده است.

دمیرتاش تاکید کرده است که دولت ترکیه برای نشان دادن حسن نیت خود در قبال مردم غزه و فلسطینی ها این توافقنامه ها را لغو کند یا این که مانند کشورهای آمریکای لاتین جسارت داشته باشد و مناسبات سیاسی خود با اسراییل را قطع کنید.

از: هادی مولوی نیا

اول**
کد N425771

وبگردی