آفتاب

1800 میلیارد ریال میزان خسارت خشکسالی در لرستان

1800 میلیارد ریال میزان خسارت خشکسالی در لرستان

مدیرکل ستاد مدیریت بحران لرستان با اشاره به خسارت 1800 میلیارد ریالی خشکسالی به استان گفت: بحران کاهش آب سفره‎های زیرزمینی بسیار جدی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی لرستان، «رضا آریایی» در جلسه‌ی توزیع اعتبار خشکسالی استان برگزار شد، اظهار کرد: در طول چند سال اخیر خشکسالی بر استان حاکم شده و حوزه‌ی آب شرب روستایی، شهری و عشایری مشکلات زیادی را به وجود آورده که خسارت‎های بی‎رویه‎ای به اراضی کشاورزی، باغ‎ها و دام‎ها به همراه داشته است.

وی افزود: پارسال، مجموع خسارت‌هایی را که به تهران اعلام کردیم 400 میلیون تومان بود که به همه بخش‎ها از جمله کشاورزی، آب شرب شهری و روستایی وارد شد.

مهندس آریایی با بیان اینکه پارسال، جلسه‎ای در خصوص خشکسالی تشکیل نشد، ادامه داد: با پیگیری‎هایی که با هیئت دولت انجام شد امسال اعتباراتی برای مقابله با این معضل داده شد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران افزود: سهم استان از این اعتبارات 70 میلیارد تومان اعتبار عمرانی بوده که به صورت صددرصد اختصاص یافته بوده و در سه فصل آب شرب شهری، روستایی و عشایری تعیین شده است.

وی تصریح کرد: این اعتبار در بخش کشاورزی به ایستگاه‎های پمپاژ نیمه‎تمام و احداث کانال‎های آب‎بر کشاورزی هزینه می‎شود.

آریایی یادآور شد: برای تأمین آب کشاورزی 150 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده که برای هر شهرستان یک تک پروژه تعیین شده است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران گفت: این اعتبار به مدیران جهاد و فرمانداران شهرستان‎ها داده می‎شود و آنان با هم هماهنگ می‎شوند که در کجا این پول هزینه شود و قصد دارند به چندین پروژه تعلق دهند.

وی با بیان اینکه مدیریت اعتبار را به افرادی دادیم که خود در جبهه‌ی اصلی هستند و باید پاسخگوی مردم باشند، ادامه داد: برای آب شرب عشایر و روستایی 21 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار داده شده است که تقسیمی در میان عشایر و روستا انجام نشده است.

این مقام مسئول گفت: برای توزیع این اعتبار بین عشایر و روستا جمعیت انسانی ملاک قرار داده شده است، هم‌اکنون یک میلیون و 760 هزار نفر جمعیت داریم که تقریباً 40 درصد روستایی و عشایری بوده و 760 هزار نفر هستند.

وی افزود: هم‌چنین این تعداد جمعیت شامل 15 هزار خانوار عشایری با 84 هزار نفر جمعیت و 144 هزار خانوار روستایی بالغ بر 680 هزار نفر هستند.

آریایی ادامه داد: با توجه به این آمار، از اعتبار موجود، سهم عشایر تقریباً 2.5 میلیارد تومان می‎شود و 19 میلیارد نیز در اختیار شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار می‎گیرد، در نقاط مختلف کشور نیز با همین پارامتر اعتبار تقسیم شده است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران با اشاره به بارش‎های اخیر استان گفت: امسال با میزان بارندگی 432 میلی‎متر و افزایش 6 درصد در کوتاه‎مدت شاهد پراکنش و تناوب بارش مناسبی بودیم اما این بارندگی‎ها نسبت به بلندمدت کاهش محسوسی داشته است و نباید آن را برای پیش‎بینی سال آینده ملاک قرار داد.

وی با بیان اینکه باید برای ذخائر سفره‎های آب زیرزمینی فکری اساسی کرد، گفت: چون دریاچه‌ی ارومیه قابل مشاهده است، بحران آب آن حس می‎شود اما حوضه‎های ذخیره‎ای آب زیرزمینی که کاهش چشمگیر یافتند و با بحران به شدت جدی مواجه هستند، محسوس نیستند.

آریایی یادآور شد: 17 میلیارد و 700 میلیون تومان برای تکمیل ایستگاه‎های پمپاژ آب در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار داده شده است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران با اشاره به اعتبار امسال مقابله با خشکسالی خاطرنشان کرد: تهدیدات خشکسالی ادامه‎دار بوده و امسال 180 میلیارد تومان برآورد خسارت بوده که به وزارت کشور انتقال دادیم تا اگر اعتباری تعیین شد برای ما نیز لحاظ شود.

انتهای پیام

کد N425541

وبگردی