آفتاب

‌فرش ایران هویت‌ کشور است

‌فرش ایران هویت‌ کشور است

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل گفت: به مقوله فرش دستباف و هنر فرشبافی در ایران در گذشته هیچگاه از دیدگاه فرهنگی نگریسته نشده است.

به گزارش ایسنا، طاهر شریفی‌،‌ در مراسم گشایش هشتمین نمایشگاه فرش دستبافت اردبیل براشاره اهمیت و جایگاه ارزشمند فرش دستبافت و هنر فرشبافی افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته این هنر و صنعت دستی اصیل ایرانی مورد بی مهری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه به مقوله فرش دستباف و هنر فرشبافی در ایران در گذشته هیچگاه از دیدگاه فرهنگی نگریسته نشده است، اضافه کرد: ا درحالیست که فرش ایران هویت این کشور محسوب می‌شود.

وی با یادآوری اینکه همواره در کشورهای گوناگون دنیا از جمله در اروپا هرگاه از فرش‌های گران قیمت و نفیس سخن به میان می‌آید، بدون تردید در وهله اول نام فرش ایران به اذهان خطور می‌کند، خاطرنشان کرد: فرش دستبافت ایران که زمانی در دنیا مقام اول این هنر و صنعت دستی را به خود اختصاص داده بود، اکنون به گونه‌ای از گذشته خود فاصله گرفته است که فعالان و زحمتکشان در این عرصه از بافته‌های خودشان که در حقیقت دسترنج‌شان است، نفعی نمی‌برند.

شریفی افزود‌: هر منطقه ای در ایران در زمینه هنر فرشبافی دارای گرایش و ویژگی‌های هنری خاص خود است و فرش اردبیل نیز از لحاظ نقشه و رنگ خصویت خاص خود را دارد.

وی اضافه کرد: اگر واژه خیانت را به کارنبریم باید از اصطلاح غفلت متولیان امر در گذشته برای در حاشیه ماندن فرش به عنوان هنر و صنعت دستی اصیل ایرانی استفاده کنیم.

وی افزود‌: غفلت از فرش دستبافت به جایی رسید که کارخانه‌های عظیم تولید فرش ماشینی در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی شد که سالانه حجم هنگفتی از فرش ماشینی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند، ولی با وجود این بی‌مهری‌ها، هرگز فرش ماشینی نتوانست جای فرش دستبافت را در میان علاقه مندان به این هنر و صنعت دستی در نقاط گوناگون دنیا بگیرد.

شریفی گفت‌: جهت گیری‌های مثبتی در ماه‌های اخیر در زمینه فرش دستبافت شروع شده است و امید می‌رود که با کمک به سرمایه گذاری در این هنر و صنعت دستی و نیز فراهم شدن زمینه صادرات آن ضمن احیای آن در منطقه به پیشرفت اقتصادی استان نیز منجر شود.

وی همزمانی برپایی نمایشگاه فرش دستبافت اردبیل با گرامیداشت هفته ملی اردبیل را تقارن مثبت دانست.

در هشتمین نمایشگاه فرش دستبافت اردبیل بافندگان و هنرمندان استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، زنجان، یزد و اردبیل شرکت دارند.

انواع فرش دستبافت و تابلو فرش این استان‌ها در 40 غرفه در این نمایشگاه عرضه شده‌اند. این نمایشگاه از امروز تا 17 مرداد ماه جاری در محل نمایشگاه بین المللی اردبیل دایر خواهد بود. زمان دیدار از این نمایشگاه از ساعت 16 تا 22 تعیین شده است.

انتهای پیام

کد N425136

وبگردی