آفتاب
/نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد/

وزیر خارجه لبنان: موضوع غزه مسأله عدالت در برابر ظلم است

وزیر خارجه لبنان: موضوع غزه مسأله عدالت در برابر ظلم است

وزیر خارجه لبنان با تأکید بر ضرورت اهمیت وحدت کشورها برای مقابله با اسرائیل خواست که این کشورها از تجربه لبنان برای مقابله با این رژیم استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جبران باسیل، در نشست وزیران امور خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد که برای رسیدگی به وضعیت در غزه برگزار شده است، اظهار کرد: مسأله غزه موضوعی انسانی و عدالت‌خواهانه است. اگر ناسیونالیسم ما را به گرد هم نیاورد پس چه بهتر که اصول اخلاقی ما را گردهم آورد. اگر دین، ما را به دور هم جمع نکند بیایید به خاطر انسانیت گرد هم آییم. باید در چارچوب موضوع انسانی غزه متحد باشیم.

وی تأکید کرد: موضوع غزه مسأله عدالت در برابر ظلم است. مسأله کودکی که در مقابل یک غول ایستاده است. مسأله تسامحی است که در برابر تروریسم خود را نشان می‌دهد. ما به خاطر غزه گرد هم آمده‌ایم و مسأله غزه همان مسأله موصل در عراق و لبنان است. تروریسم همان تروریسم است.

وی گفت: تروریسم اسرائیل در مقابل تروریسم تکفیری ها در موصل قرار گرفته است. کشتار همان کشتار است، کشتاری که تحت پوشش دین انجام می‌شود. اینها زیر نظر جامعه بین‌المللی است. ما در کشاکش تبعیض داعشی‌ها و تحقیر صهیونیسم هستیم. اسرائیل و داعش در ظاهر با یکدیگر مخالفند اما در باطن هم سو هستند. این فصل مشترک آنها است و لبنان هم قطعا آن را از بین خواهد برد.

باسیل گفت: یگانه بهره‌بردار اصلی شرایط موجود اسرائیل است، آنها می‌خواهند رژیم تک‌قطبی ایجاد شود که وجود رژیم یهودی اسرائیل را توجیه کنند. ما باید بخاطر هویت مشرق و هویت دینی خود که یک هویت چندبعدی است مبارزه کنیم. آیا ما خود را به خاطر اسرائیل از بین می‌بریم. مرزها و حکومت‌هایمان را عوض می‌کنیم. اسرائیل می‌خواهد رژیم جدیدی را در منطقه تحمیل کند. ما امروز شاهد کوچاندن جدیدی در غزه و کرانه باختری و کوچاندن مسیحیان در موصل هستیم.

وی اضافه کرد: هدف آنها اسرائیلی کردن فلسطین است. این داستان را در لبنان تجربه کردیم. از شما تقاضا داریم از تجربه ما بهره‌ها بیاموزید.

وزیر امور خارجه لبنان گفت: اسرائیل توسط قهرمانان و دلاورمردان مقاومت در لبنان از بین رفت. این تروریسم در غزه به طور کامل از بین خواهد رفت اگر فلسطینی ها به پایداری خود ادامه دهند. در این صورت کشور دائم فلسطینی و صلح پایدار خواهیم داشت.

وی با اشاره به نقش و اهمیت جنبش عدم تعهد گفت: لبنان تروریسم را در سال 2000 آزمود و امروز تحرکات تروریستی داعشی تکفیری را کاملا درک می‌کنند. این تروریست ها سر از همه جای دنیا درخواهند آورد. امروز لبنان از جامعه بین‌الملل می‌خواهد برای مسلح کردن ارتش لبنان و برخورد با تروریستها کنار ما قرار گیرند تا با این اشغالگری عمدی برخورد کنیم و سرزمین خود را آزاد نماییم. خواسته ما حداقل است.

وی با بیان اینکه ما در یک لحظه سرنوشت‌ساز هستیم گفت: ما بهای سنگینی پرداخته ایم تا الگوی همزیستی و تسامح در دنیا باشیم. اعلام می‌کنیم هیچ جایی برای تک قطبی شدن در دنیا وجود ندارد زیرا آن به معنای بازگشت به سیاهی و قانون جنگل است که تنها بهره‌بردار آن اسرائیل است.

انتهای پیام

کد N424965

وبگردی