آفتاب
/نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد/

وزیر خارجه فلسطین: امیدوارم قطعنامه‌ای را علیه اسرائیل به تصویب برسانیمر

وزیر خارجه فلسطین: امیدوارم قطعنامه‌ای را علیه اسرائیل به تصویب برسانیمر

وزیر خارجه فلسطین گفت: باید از مکانیزم‌های بین‌المللی برای کشاندن عاملان جنایت در غزه به پای میز محاکمه استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین به عنوان اولین سخنران نشست وزیران خارجه کمیته فلسطین جنبش غیرمتعهدها جهت رسیدگی به وضعیت در غزه با محکوم کردن تهدیدات نظامی علیه ملت فلسطین بر محاکمه عاملان این جنایات تاکید کرد و گفت: اعضای کمیته فلسطین جنبش غیرمتعهدها با استفاده از توانایی‌هایشان باید تلاش کنند تا به جنایات در غزه پایان دهند و به مردم این منطقه کمک‌رسانی شود. با برداشته شدن محاصره کمک‌های انسان دوستانه به دست مردم می‌رسد.

وی تاکید کرد: ادامه و استمرار تحولات در غزه نه تنها به ضرر مردم این منطقه بلکه به ضرر مردم خاورمیانه و صلح جهانی است. ما دلایلی را به روشنی داریم که کشورهای صنعتی به خاطر منافع‌شان به حمایت از رژیم اسرائیل می‌پردازند اما باید به استمرار تجاوزها که دیگر به یک مقوله کهنه تبدیل شده است و همگان بر این تصورند که راه‌حلی برای پایان دادن به آن وجود ندارد پایان دهیم.

وزیر خارجه فلسطین گفت: امیدواریم در این کمیته بتوانیم قطعنامه‌ای را علیه اسرائیل به تصویب برسانیم و آن را به سازمان ملل ببریم و در آنجا نیز تصویب شود. اگر شورای امنیت از این مساله و نیز مسئولیتی که در قبال حقوق بشر دارد شانه خالی کند ما از طریق مجمع عمومی سازمان ملل کار را دنبال می‌کنیم.

المالکی تاکید کرد: ما از اعضای جنبش غیرمتعهدها می‌خواهیم یکصدا از قطعنامه‌ای که علیه جنایات در غزه به دست می‌آید حمایت کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: جنایات علیه مردم فلسطین با شهرک‌سازی‌ها، تعرض به مکان‌های مقدس مسیحیان، کشتار مردم و ترور مقامات فلسطینی و ادامه اشغال مکان‌ها در وضعیت موجود همچنان ادامه دارد به شکلی که هیچ دولت فلسطینی نتواند در این منطقه شکل گیرد.

وزیر خارجه فلسطین همچنین از اعضای جنبش غیرمتعهدها خواست تا از تشکیل دولت فلسطینی حمایت کنند.

المالکی خاطرنشان کرد: مردم ما در مقابل یک خشونت برهنه، کشتار و نابودی قرار گرفته‌اند و تنها ایثار و مقاومت مردم است که آرمان و اهداف ما را زنده نگه داشته است و امیدواریم بتوانیم عدالت و آزادی را به مردم در رنج فلسطین برگردانیم.

به گزارش ایسنا، کمیته فلسطین جنبش غیرمتعهدها در سال 1983 در این جنبش تشکیل شد.

با توجه به ماهیت موضوع فلسطین و مطابق بودن حقانیت مردم آن با اهداف و اصول بنیادین این جنبش که بر نفی سلطه، مبارزه با تجاوز، حفظ تمامیت ارضی، استقلال و حق تعیین سرنوشت تصریح دارد، جنبش عدم تعهد در حاشیه نشست‌های سطح بالای خود این موضوع را در قالب کمیته فلسطین همواره مورد بررسی قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان ریاست دوره‌ای این جنبش با توجه به اهمیت موضوع فلسطین و مساله غزه از اعضای این جنبش برای شرکت در این کمیته دعوت به عمل آورده است و بالغ بر 50 کشور که از آن میان هفت کشور فلسطین، قطر، ونزوئلا، لبنان، بنگلادش، سودان و اوگاندا در سطح وزیر و وزیر مشاور و هفت کشور در سطح قائم مقام و معاونان وزیر مشارکت کردند.

قرار است این اجلاس پیش‌نویس بیانیه یا قطعنامه‌ای را مورد تصویب قرار دهد که به سازمان ملل نیز ارجاع داده خواهد شد.

انتهای پیام

کد N424823

وبگردی