آفتاب
وزیر فرهنگ پیشین فلسطین در گفتگو با مهر:

جنگ غزه جنگی افشاگر است/ مسأله فلسطین به جنگ قدرت کشورهای عربی مبدل شده است

جنگ غزه جنگی افشاگر است/ مسأله فلسطین به جنگ قدرت کشورهای عربی مبدل شده است

وزیر فرهنگ پیشین فلسطین با بیان اینکه جنگ اخیر غزه ماهیت جانبداری نمایشی کشورهای عربی را برملا ساخته است بر لزوم حفظ وحدت میان گروههای فلسطینی و تکیه بر ارزشهای مشترک تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در حالی حملات غیر انسانی رژیم صهیونیستی بیست و هشتمین روز خود را سپری می کند که شمار شهدا و زخمیهای جنگ غزه از مرز 11000 نفر فراتر رفته و این در حالی است که کشورهای عربی همچنان، تنها به سر دادن شعارهایی در حمایت از مردم فلسطین بسنده کرده اند.

در همین راستا خبرنگار مهر گفتگویی با دکتر "ابراهیم ابراش" وزير فرهنگ پیشین فلسطين و تحلیلگر مسائل فلسطین انجام داده است که  مشروح این گفتگو در ذیل آمده است.

وی با اشاره به اتخاذ مواضع نمایشی از سوی برخی سران کشورهای عربی گفت: می توان جنگ غزه را جنگ افشاگر خواند، چرا که این جنگ نشان داد که خون فلسطینیها چطور به بازیچه دست کشورهای عربی تبدیل شده است که بر سر سیادت بر خاورمیانه با یکدیگر در حال جنگ هستند، و این همان دلیلی است که امکان رسیدن به توافق برای برقراری آتش بس در غزه و نجات فلسطینیها و تحقق آمال و آرمانهای ملت فلسطین را تا کنون به حالت تعلیق درآورده است.

 این چهره آکادمیک در ادامه عنوان داشت: جنگ و اختلاف میان کشورهای عربی، مناقشه  و رقابت بر سر حمایت از فلسطینیها و آرمانهای آنان نیست، بلکه در واقع نزاعی است برای آینده فلسطین و زمان بعد از جنگ و این که کدام محور شکست خورده و  کوتاه خواهد آمد، محور مصر یا محور ترکیه و قطر و در واقع مسئله فلسطین وسیله ای است برای زورآزمایی این قدرتها.

وی معتقد است، جنگ اخیر غزه ماهیت واقعی کشورهای عربی در دوره کنونی و همچنین ماهیت طنز گونه جنگهای گذشته اعراب و اسرائیل را بر ملا ساخته است.

ابراش افزود: جای سؤال است که چطور فلسطینیها در نوار غزه با مساحتی حدود 360 کیلومتر مربع، طی 28 روز در مقابل یکی از قویترین ارتشهای خاورمیانه پایداری کرده و به مقاومت خود ادامه می دهد اما سه کشور عربی در مقابل همین ارتش و طی 6 روز در سال 1967 شکست خورد.

وزیر فرهنگ پیشین فلسطین در ادامه اظهار داشت: بروز این جنگ نشان داد که کشورهای عربی نمی توانند به غیر از سر دادن شعار و ارائه بیانیه هایی در محکومیت حملات رژیم صهیونیستی و ارائه برخی کمکهای مالی که در برابر داراییهایشان همچون یک قطره در مقابل دریاست، کاری برای مردم فلسطین انجام دهند.

وی تأکید کرد: باید از تکیه کردن به این کشورها دست برداشت و به جای آن به دستاوردهای ملی تکیه کرد.

ابراش با بیان اینکه حساب مردم در کشورهای عربی با حساب سردمداران این کشورها از هم جداست تصریح کرد: این جنگ همچنین تلاشهای مغرضانه برخی سیاستمداران و رسانه های عربی را که علیه مردم فلسطین توطئه چینی کردند بر ملا ساخت.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص حمایت آشکار کشورهای به اصطلاح حامی حقوق بشر و غرب از رژیم صهیونیستی، علیرغم نقض قوانین بین المللی توسط اسرائیل گفت: این حمایتهای آشکار آمریکا و اتحادیه اروپا  از اسرائیل است که این رژیم را بر ادامه اقدامات جنایتکارانه خود تشویق می کند و اسرائیل با پشتوانه همین حمایتها، بدون هیچ قید و بندی و با خیال آسوده به تجاوزات و جنایات وحشیانه خود ادامه می دهد چرا که اگر حمایتهای مالی و تسلیحاتی آمریکا و غرب نبود، اسرائیل نمی توانست به این شکل به اقدامات غیر انسانی خود ادامه دهد.

ابراش در ادامه به عدم اتخاذ موضع آشکار و جدی از سوی سازمان ملل در خصوص حمایت از مردم فلسطین تأکید کرد.

این تحلیلگر مسائل فلسطین در پاسخ به سؤالی در خصوص تأثیر این جنگ بر دولت وحدت ملی فلسطین ضمن تأکید بر لزوم حفظ وحدت میان گروههای فلسطینی اعلام کرد که وجود اختلاف میان گروههای فلسطینی در این مرحله بسیار خطرناک خواهد بود و نبود استراتژی واحد برای مقاومت و مبارزه با اسرائیل موجب شکست فلسطینیها در این جنگ نابرابر خواهد شد.

وی افزود: کشورهای عربی با صدای بلند برای  فلسطین شعار سر می دهند و مویه می کنند، اما در عمل کاری از پیش نمی برند و این فلسطینیها هستند که با اتکا به ارزشهای مشترک باید به حفظ وحدت اهتمام ورزند و ضمن یادآوری این ضرب المثل که "کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من" باید گفت که جامعه بین المللی هیچ ارزشی برای مظلومان قائل نیست و اراده ای در این راستا ندارد، قوانین بین المللی و مذاکرات به تنهایی به ما کمک نمی کنند که کشوری مستقل تشکیل دهیم و خودمان باید با تکیه به ارزشهای ملی مشترک و پایبندی به مقاومت و اتحاد، آینده فلسطین را بسازیم.

...................

گفتگو از فاطمه درخشان

کد N424716

وبگردی