آفتاب

سناتور آمریکایی: روش‌های بازجویی سیا به رهگیری بن لادن کمک کرد

سناتور آمریکایی: روش‌های بازجویی سیا به رهگیری بن لادن کمک کرد

یکی از جمهوری‌خواهان ارشد کمیته اطلاعات سنای آمریکا گفت که این کمیته به زودی گزارشی را منتشر می‌کند که نشان می‌دهد چگونه روش‌های بازجویی خشن سیا به کشته شدن بن لادن و خنثی کردن توطئه‌های تروریستی کمک کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سناتور "سکسبای چمبلیس" از ایالت جورجیا در مصاحبه با برنامه "رودررو با ملت" شبکه سی.بی.اس گفت: اطلاعاتی که از طریق بازجویی‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به دست آمد در حقیقت برای رهگیری و خنثی کردن توطئه‌های تروریستی استفاده شد که از جمله به کشتن اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده انجامید.

انتظار می‌رود که دموکرات‌هایی که کنترل کمیته اطلاعات سنا را در دست دارند، گزارش خودشان را درباره تکنیک‌های سیا از جمله روش غرق مصنوعی منتشر کرده و بگویند که این روش‌ها اطلاعات ارزشمند چندانی فراهم نکرد و لازم نبود انجام شود. این دو گزارش پنج سال پس از آن منتشر خواهد شد که این کمیته دستور انجام تحقیقات درباره استفاده احتمالی از شکنجه توسط سیا در حملات پس از 11 سپتامبر 2001 را صادر کرد.

هنوز مشخص نیست که گزارش دموکرات‌ها در چه زمانی منتشر شود چرا که سناتور ایان فاینستاین که ریاست این کمیته را بر عهده دارد، می‌گوید که وی احتمالا برخی از سنان باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا را در این باره به چالش می‌کشد. باراک اوباما که پس از روی کار آمدن در سال 2009 این اقدامات را ممنوع اعلام کرد، روز جمعه گفت که سیا "برخی از مردم" را در دوران ریاست جهوری جورج بوش شکنجه کرده است. اوباما گفت: ما کارهایی انجام دادیم که با منافعمان در تضاد بود.

جمهوری‌خواهان این کمیته با اظهارات دموکرات‌ها درباره استفاده از "روش‌های بازجویی ارتقا یافته" اختلاف نظر داشتند و این تحقیقات را تحریم کردند. سناتور سکسبای چمبلیس در سی.بی.اس گفت: من آن زمان معتقد بودم که این کار اشتباه است و هنوز هم بر این باورم.

از سوی دیگر، سناتور جان مک کین از ایالت آریزونا که از حامیان سرسخت برنامه‌های شکنجه است، در برنامه فاکس‌نیوز گفت: من بیشتر از آنکه نگران مساله شکنجه باشم، نگران جاسوسی سیا از کارمندان سنا هستم.

مایک راجرز رئیس جمهوری‌خواه کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا نسبت به واکنش‌های "فراتر از حد لازم" هشدار داد. وی در مصاحبه با سی.ان.ان گفت: گمان نمی‌کنم که این فرضیه توطئه باشد که آن‌ها بخواهند از هر فردی که در کمیته ما حضور دارد، جاسوسی کنند. قطعا ما چنین چیزی را تحمل نخواهیم کرد. از نظر من این اقدام جرم است.

انتهای پیام

کد N424560

وبگردی