آفتاب

پروژه عمرانی کانال سوئز مصر به کنسرسیوم وابسته به ارتش واگذار شد

پروژه عمرانی کانال سوئز مصر به کنسرسیوم وابسته به ارتش واگذار شد

تهران - ایرنا - منابع مطلع در دولت و ارتش مصر از اعطای پروژه احداث مرکز صنعتی و پشتیبانی در منطقه کانال سوئز به کنسرسیومی متشکل از ارتش و یک شرکت بین المللی خبر دادند.

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری ˈرویترزˈ، کانال سوئز سریع ترین راه آبی است که اروپا را به آسیا وصل می کند. این آبراهه سالانه در حدود 5 میلیارد دلار برای مصر درآمد دارد و منبعی مهم در زمینه ارزآوری برای این کشور محسوب می شود، چرا که مصر از زمان ناآرامی های سال 2011 تا کنون با کاهش گردشگر و سرمایه گذاری های خارجی مواجه بوده است.

این کشور به منظور جذب کشتی های بیشتر و به تبع آن افزایش درآمد، در نظر دارد طی سال های آینده منطقه ای به مساحت 76 هزار متر مربع را در اطراف کانال سوئز تحت برنامه های عمرانی قرار دهد. قاهره در ژانویه (دی/بهمن) از 14 کنسرسیوم برای شرکت در مناقصه این پروژه دعوت کرد.

بر اساس روزنامه ˈالمالˈ چاپ مصر، در میان شرکت کنندگان مناقصه گروه های مختلفی شامل شرکت های دولتی حضور داشتند اما به گفته دو مقام مطلع در ارتش مصر، شعبه سعودی شرکت ˈدار الهندسهˈ برنده مناقصه شده است.

ˈعبدالفتاح السیسیˈ رییس جمهوری مصر و فرمانده سابق ارتش این کشور قرار است به زودی خبر نتیجه این مناقصه را اعلام کند.

به گفته یک منبع دولتی، احتمال این که کنسرسیوم شرکت دارالهندسه عهده دار این پروژه شود زیاد است زیرا ارتش از طریق بخش ˈمهندسی نیروهای مسلحˈ شریک آن محسوب می شود.

این مقام مطلع افزود: ارتش به دلیل مسائل مربوط به امنیت ملی مایل است احداث زیرساخت های این پروژه را خود به دست بگیرد.

مقامات شرکت دارالهندسه در مصر که در عربستان و لبنان شعبه دارد، به تماس های رویترز در این زمینه پاسخی ندادند.

سال گذشته سیسی طی کودتایی نظامی ضمن برکناری ˈمحمد مرسیˈ از قدرت و سرکوب شدید علیه حامیان وی هزاران نفر را بازداشت کرد که شمار زیادی از آن ها به حبس های طولانی مدت و یا اعدام محکوم شده اند.

این اقدام با افزایش خشونت های شبه نظامیان مستقر در شبه جزیره سینا همراه شد. مصر این گروه ها را تهدیدی مهم برای خود تلقی می کند. در ماه مه (اردیبهشت/خرداد) ارتش اعلام کرد 15 تن ماده منفجره را در شهرکی که در دو سوی کانال سوئز واقع شده، کشف و مصادره کرده است.

در تنش های میان دولت مصر و این شبه نظامیان تا کنون صدها نفر از هر دو طرف کشته شده اند.

سیسی پیش تر اعلام کرده بود که مایل است پروژه های مهم را که به احیای اقتصاد آسیب دیده مصر کمک می کند به ارتش محول کند.

رویترز در ادامه افزود: ارتش این کشور که بوجه اش هیچگاه رسما اعلام نمی شود، امپراتوری اقتصادی بزرگی را در اختیار دارد که از صنایع خودروسازی تا صنایع کامپیوتری را در بر می گیرد و از نگاه بسیاری از مردم مصر قدرتمند تر از دولت این کشور محسوب می شود.

بر اساس برخی برآوردها، در حدود 40 درصد از اقتصاد مصر در سیطره فعالیت های تجاری ارتش است، در حالی که سیسی این رقم را 2 درصد اعلام کرده است.

پس از سرنگونی حکومت مرسی و در جریان سرکوب های متعاقب آن، متحدان مصر در منطقه خلیج فارس، از جمله عربستان، امارات و کویت بیش از 12 میلیارد دلار به صورت نقدی و محصولات نفتی به قاهره کمک کردند.

با این حال مصر در حال حاضر به سرمایه گذاری های بلند مدت برای احیای درآمد و فائق آمدن بر بیکاری جوانان که بیش از 20 درصد برآورد شده است، نیاز مبرم دارد.

خاورم**9156**7074**1446
کد N424540

وبگردی