آفتاب

آماده باش کشورهای جنوب شرق آسیا برای مقابله با ویروس مرگبار ˈابولاˈ

آماده باش کشورهای جنوب شرق آسیا برای مقابله با ویروس مرگبار ˈابولاˈ

کوالالامپور- ایرنا – کشورهای جنوب شرق آسیا با گسترش ویروس ابولا در برخی مناطق جهان، مقابله با این ویروس مرگبار و تامین امنیت بهداشتی در مبادی ورودی این کشورها را افزایش دادند.

به گزارش ایرنا، مقامات بهداشتی فیلیپین که پیش از این تجربه ابولا را در این کشور داشته اند ضمن اطلاع رسانی در مورد این ویروس کشنده با آزمایش مسافرانی که از مقصد آفریقا به این کشور وارد می شوند در تلاشند از ورود این ویروس جلوگیری کنند.

وجود ویروس ابولا در فیلیپین پیش از این در سال های 1989 میلادی، 1990 و 1996 در یک مرکز صادرات میمون شناسایی شد که بر اثر آن سه فیلیپینی به این ویروس آلوده شده بودند.

در سال 2008 میلادی نیز مواردی از این ویروس در بین خوک ها در فیلیپین مشاهده شد که مقامات بهداشتی این کشور با همکاری مقامات بهداشت جهانی در شناسایی و کنترل آن موفق شدند.

مقامات فیلیپین برای کاهش احتمال سرایت ابولا به این کشور نظارت بر واردات حیوانات مختلف را افزایش داده است.

مقامات فیلیپین هفت کارگر این کشور را نیز که از کشور آفریقایی سیرالئون بازگشته بودند در قرنطینه قرار دادند و از آن ها آزمایش گرفتند.

مقامات تایلندی نیز احتمال مشاهده قربانیان ابولا در این کشور را بسیار ناچیز دانستند اما اعلام کردند که متخصصان تایلندی در صورت مشاهده این ویروس آماده رسیدگی به آن هستند.

وزارت امور خارجه تایلند نیز به افرادی که قصد سفر به سه کشور غرب آفریقا را دارند هشدار داد سفر خود را به تعویق بیندازند.

وزارت بهداشت سنگاپور نیز با تاکید بر این که احتمال ورود ویروس ابولا به این دولت – شهر بسیار پایین است، از شهروندان خود خواست نسبت به شیوع این ویروس نگرانی نداشته باشند.

مقامات بهداشتی سنگاپور اعلام کردند که در ارتباط نزدیک با سازمان بهداشت جهانی و سایر نهادهای بین المللی هستند تا شرایط را در این کشور تحت نظارت دقیق داشته باشند.

اندونزی نیز همسو با سایر کشورهای منطقه با تحت نظارت داشتن شرایط بهداشتی این کشور آمادگی خود را برای مقابله احتمالی با این ویروس اعلام کرد.

پژوهشگران اندونزی سال 2012 میلادی شواهدی بر وجود ویروس ابولا در چند اورانگوتان در جزیره کالیمانتان یافتند.

نتایج شناسایی این ویروس مربوط به آزمایش 65 نمونه خون از اورانگوتان های سالم بود که از سال 2005 تا 2006 جمع آوری شده بودند و نتایج آنها در مورد ابتلا به ویروس ابولا مثبت بوده است.

مقامات بهداشتی اندونزی در آن زمان این نتایج را هشدار دهنده اعلام کرده بودند.

مقامات وزارت بهداشت مالزی نیز تاکید کردند برای مقابله با ویروس کشنده ابولا آمادگی دارند و تمامی تجهیزات و امکانات برای مقابله با این ویروس را بکار می گیرد.

وزارت بهداشت مالزی به تمامی مراکز درمانی و بهداشتی دستور داد موارد مشکوک را گزارش کنند و در بیمارستان های دولتی اتاق قرنطینه ویژه ایجاد کرده است.

ویروس ابولا یا ایبولا از کشنده ترین ویروس هایی است که باعث بیماری شدید در انسان و پستانداران می شود. ابولا به طور مرگباری در میان انسان ها و میمون ها در آفریقا شایع است.

این ویروس نخستین بار در سال 1976 میلادی که حدود 300 نفر را مبتلا کرد شناخته شد. با شیوع آن از هر 10 نفر مبتلا به بیماری 9 نفر کشته شدند و در سال 1995 حدود 80 درصد از مبتلایان به این ویروس کشته شدند.

امسال نیز با انتشار مجدد این ویروس که از گینه شروع شد و به کشورهای همسایه سیرالئون و لیبریا گسترش یافت حدود 700 نفر جان خود را از دست داده اند. این بزرگترین مورد شیوع ابولا از نظر موارد ابتلا، آمار مرگ و پراکندگی جغرافیایی به حساب می آید.

سازمان بهداشت جهانی 150 کارشناس را برای کمک به پیشگیری از انتشار ویروس به منطقه اعزام کرده است.

نام این ویروس از یکی از رودخانه های کشور زئیر که امروزه جمهوری دموکراتیک کنگو نام دارد، گرفته شده و این بیماری برای نخستین بار در کشور کنگو دیده شد.

آساق**241**1611
کد N424446

وبگردی